Negyven méter mélyen, a tengerfenéken találták meg az INA horvát olajipari vállalat eltűnt adriai-tengeri fúrótornyát – írta a Vecernji List című horvát napilap pénteken.
A gázplatformmal, amely az isztriai Pulától ötven kilométerre, északnyugatra helyezkedett el, még szombaton szakadt meg minden kapcsolat. Ebben a térségben több platformja is van az INA-nak. A rossz időjárási viszonyok miatt azonban csak a hét második felében tudták megközelíteni az eltűnt fúrótorony helyszínét, melynek keresésére robot-tengeralattjárókat is indítottak.
Az 500 tonnás vaskonstrukció fejjel lefelé merült el a tengerben, miután a vihar félbetörte tartóoszlopát.
Az INA még kedden közölte, hogy a fúrótornyon nem tartózkodott személyzet, valamint aktiválódott a vészhelyzeti rendszer, amely elzárta a gázfúrótorony biztonsági szelepeit, így a balesetnek nincs a környezetre káros hatása.
Tvrtko Perkovic, az INA kutatási és termelési operatív igazgatója a lapnak elmondta: az előírások szerint kötelesek a vasszerkezetet kiemelni a tengerből. Ezt követően a fúrókutat újra üzembe helyezhetik, vagy ha úgy döntenek, hogy bezárják, le kell betonozniuk a fúrás helyét.
Szavai szerint mindenesetre furcsa a helyzet.
Ennek nem lett volna szabad megtörténnie
- húzta alá, hozzátéve, hogy óriási presztízsveszteség ez az INA-nak, de a tervező, a kivitelező és az üzembe helyező cégnek is.
A platformot a Rosetti olasz vállalat tervezte és a horvát Viktor Lenac hajógyár készítette el. A fúrótornyot szintén egy olasz cég, a Saipem helyezte üzembe 2001-ben. Az értéke akkor 12 millió dollár volt. Perkovic szerint azonban egy ilyen platform mai árakkal már 15 millió dollárba kerül. A szerkezetet 2020. december 1-jén ellenőrizték utoljára, erről jegyzőkönyv is készült az INA-ban, és akkor mindent rendben találtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.