Szűkülhet a Stellantis létrejötte kapcsán érintett márkakereskedések mozgástere, de a nem gyári tulajdonú importőröké is – erről a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke beszélt a Világgazdaságnak. Gablini Gábor – aki a Gablini csoport tulajdonosaként több olyan márkát is forgalmaz, amely az egyesült francia PSA és az olasz–amerikai Fiat Chrysler portfóliójába került – értékelése szerint
a fúzió rövidtávú hatásaként a kereskedők nem tudnak majd az eddigi volumenben rendelni modelleket a gyártóktól.
Ez abból következhet, hogy a Stellantis menedzsmentjének a legégetőbb teendője, hogy a racionalizálás és a költségcsökkentés érdekében egybegyúrja a két konszern palettáját. Azzal pedig pénzt lehet spórolni, ha becsatornázzák a szerződött autószalonok, importőrök igényeit.
A következő évekre ezért a jelenleginél is feszesebb elvárásrendszert prognosztizálok ezen a téren, és az is kérdés, hogy az összesen 14 brandet felölelő egyesülés milyen márkákat és modelleket tart meg
– mondta a Gémosz elnöke, aki úgy látja, hogy újra kell pozicionálni a Stellantis elaprózott kínálatát, az egymást „kannibalizáló” termékeket pedig csökkenteni kell. A kezdeti jelzések ebbe az irányba mutatnak, és úgy tűnik, az egyes piacokon más-más márkákat erősítenek majd.
Mivel a Fiat Chrysler termékeinek környezetterhelése magasabb az uniós elvárásnál, ennek megoldására kapóra jön a Peugeot magasabb színvonalú technológiai háttere. A gyártásban népszerű platformkoncepcióval ugyanis könnyen megoszthatók azok a fejlesztések, amelyekkel ezek a lemaradások megszüntethetők. Ugyanakkor az a gyártás, amely az azonos felépítményre eltérő karosszériát applikál, problémás lehet az eltérő igényű személygépkocsi-vásárlók kielégítésére.
Az nem garantálja a sikert, hogy ha csak a logók különböznek, de minden modell mondjuk Peugeot-technikát kap. Szerintem szegmentálni kell a márkákat, mert a sablonmegoldás csak részlegesen működik. A zöldfordulat idején is szükség van például belső égésű motorokra. Tehát lehetne szélesíteni a kört, hogy mit érdemes fejleszteni, de halkan jegyzem meg, hogy ebbe a Lancia, az Alfa Romeo és a DS nem biztos, hogy beletartozik
– mondta Gablini Gábor, aki szerint az értékesítési láncok összehúzásának esélyét növeli az is, hogy a PSA már két éve bevezette a meglévő szalon-infrastruktúra hatékonyabb használatát, vagyis ahol például jól fogyott az Opel, ott a Citroen és Peugeot modelleknek is helyet kellett szorítani, és fordítva. A gyártó ugyanis akkor jár jól, ha optimalizálja a hálózatát. A Stellantis megszületésével nem automatikusan, de egyre gyakrabban alakulhatnak át úgy a hazai szalonok, hogy szinte a teljes palettát kínálják egyidejűleg. Ám ehhez fizikai tér is kell, enélkül nehezebben marad a térképen az adott értékesítési pont.
Ez a folyamat kedvezhet a vevőknek, mert bővül a szortiment, viszont lefaraghatja a kereskedők számát. Vagyis ahogy az elmúlt húsz évben, most is felköthetik az érintett szalonok a gatyájukat
– fogalmazott a Gémosz elnöke. Ebbe az újrastrukturálásba az is könnyen beleférhet, hogy a Stellantis mögött közös szervizhálózat jön létre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.