A magyarországi vasúti árufuvarozásnak mindenképpen szüksége van támogatásokra ahhoz, hogy kilábaljon a válsághelyzetből és javíthassa versenyképességét a közúttal – mutatott rá a Világgazdaságnak Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) igazgatóságának elnöke, egyben a társaságot ellenőrző ausztriai Rail Cargo Group (RCG) igazgatósági tagja. A támogatásra különösen az úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatás szorul rá. Ez a hagyományos vasúti fuvarozásnál sokkal idő- és költségigényesebb, ezért üzletileg fenntarthatatlanná vált tevékenység a Rail Cargo Hungariának
tavaly hárommilliárd forint veszteséget okozott.
Nagyjából ekkora mínuszt okoz az idén is, mivel a társaság nem építette le, hanem újból megfinanszírozta az ezernyi hazai vállalat működését biztosító egyeskocsi-fuvarozást, és nem küldte el az azt kiszolgáló munkavállalóit sem.
A segítség azonban a láthatáron van: a kormány már tavaly ősszel elküldte a szolgáltatás támogatására vonatkozó beadványát a brüsszeli illetékeseknek, akiknek hat hónapjuk van az anyag elbírálására. Az egyeztetések eközben zajlanak a támogatásért fellépő Hungrail Magyar Vasúti Egyesület, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) között. Készül az a végrehajtási rendelet is, amely a támogatás megpályázásának feltételeiről szól. Eszerint
a kifizetés utólagos elszámolású lesz, és a pályavasút statisztikáin alapul, mert ezekből mutatható ki, hogy a támogatást igénylő társaság mennyi egyeskocsi-szolgáltatást nyújtott.
A támogatásnak ugyanakkor – ha életbe lép – már csak az év második felében lesz hatása az RCH gazdálkodására. A várt forrás felhasználásával a társaság folytatná működésének digitalizációját, és más eszközökkel is javítaná a versenyképességét fő riválisával, a közúti fuvarozással szemben – mondta Kovács Imre.
A Hungrail érvelt az ITM illetékeseinél a pályahasználati díjak ideiglenes mérséklése vagy elengedése érdekében is. E támogatás bevezetésével a hazai szabályozás azt a már több uniós országban élő gyakorlatot követné, amellyel a vasútvállalatok járvány következtében csökkent áruszállítási igények miatti terheit mérsékelték.
Ezeken felül a kombinált fuvarozás támogatásáért is lobbizik a vasúti egyesület, főként a túlnyomórészt közúton végzett fuvarozás vasúti alternatívájának megteremtése érdekében. Kovács Imre emlékeztetett, hogy a Rail Cargo Terminal – BILK-re évente 200 ezer konténer érkezik vasúton, de a terminált jelenleg mindegyik konténer közúton hagyja el.
A minisztérium elfogadta a Hungrail három területre összpontosító javaslatát, amely a magyarországi terminálhálózat kialakításával és üzemeltetésével, a hazai eszközpark bővítésével – főként a daruzható teherkocsik gyártásának megindításával –, a vasúti pályák állapotának javításával és kapacitásaik növelésével kapcsolatos
– sorolta Kovács Imre. A Hungrail elnökségének tagjaként utalt arra, hogy nagy előrelépésnek tekinti azokat az infrastruktúra-fejlesztési programokat, amelyekkel Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója segíti a pályahálózat minőségének emelését, hozzájárulva ezzel az árufuvarozás és a személyszállítás feltételeinek javításához. Ezzel összefüggésben kiemelte, hogy nagy szükség lesz a Budapestet délről elkerülő V0-s vasútvonal megépítésére.
A Rail Cargo Group a koronavírus-járvány idején is teljesítette az üzleti tervét, de csak azért, mert a változások nem érték készületlenül. A gazdaság lassulásának jelei ugyanis már 2019-ben jelentkeztek a vasúton – például csökkentek az acél- és a járműipari szállítások –, erre az RCG azonnal észszerűsítésekkel, költségcsökkentéssel és fejlesztésekkel reagált, valamint felkészült a helyzet esetleges további romlására.
A kisebb árbevételhez társított kisebb költségek azonban csak a veszteség mérséklését célozhatták, így ezzel már az üzleti tervünkben is számoltunk
– magyarázta Kovács Imre. Végleges, 2020-as üzleti adatok még nincsenek, de az RCG üzemi eredménye 30-40 százalékkal csökkenhetett, az RCH adózott eredménye pedig várhatóan negatív marad.
A Rail Cargo Hungaria arra törekszik, hogy 2021 elejétől úgy tudja érvényesíteni szolgáltatásai díjában a saját költségeinek növekedését, hogy emiatt ne veszítsen se volument, se ügyfelet. A korábbi, mintegy 60 százalékos piaci részesedése azonban 50 százalék közelébe apadt, egyebek között azért, mert megjelent a piacon számos versenytárs és saját célra fuvarozó vasútvállalat. Kovács Imre elkötelezett a piaci verseny iránt, de a hazai vasúti engedélyezést túl liberálisnak tartja. A szomszédos országok szabályozásától eltérően Magyarországon például kevésbé szigorúak a biztosítási elvárások, holott ebben a szakmában egy kisebb kár 50-100 millió forintnál kezdődik, egy kisiklott mozdony pedig már milliárdos kárt okozhat a pályában. Magas a szakma belépési korlátja is: egy mozdony akár egymilliárd forintba kerülhet, a tehervagonok ára 20-40 millió forint körül mozog, a tőke mellett pedig jó szakemberek is kellenek.
Ez év elejétől a Rail Cargo Hungaria az RCG „kizárólagos balkáni bevásárlója”, ami azt jelenti, hogy a csoport bármely tagja csak a magyarországi leányvállalat bevonásával intézheti a délkelet-európai üzleteket. A változás annak a folyamatnak a szerves része, amelynek során a bécsi és budapesti központú, 18 piacon aktív RCG magyarországi vállalata évről évre több kompetenciát vesz át a keleti és délkeleti irányú nemzetközi forgalomban. | vg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.