A vevők a termékek csomagolásában már tavaly november óta találkozhattak az átláthatóbb besorolást és több adatot tartalmazó energiahatékonysági tájékoztatással. Márciustól az üzletekben is ki kell helyezni a környezettudatos vásárlás elősegítése érdekében megújított címkéket, ezt a hónap második felétől ellenőrzi a fogyasztóvédelem. Így még egyszerűbben hasonlíthatjuk össze
a legkelendőbb háztartási nagygépek és elektronikus kijelzők áramfogyasztását és egyéb jellemzőit
– olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium vasárnapi közleményében.
Az új energiahatékonysági címkéket a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárító gépeknél, hűtőkészülékeknél (beleértve a borhűtőket is) és elektronikus kijelzőknél (köztük a televízióknál és monitoroknál) kell használni 2021. március elsejétől. A termékek energiacímkéin a megalapozott fogyasztói döntések érdekében a villamosenergia-fogyasztáson túl további információkat is szerepeltetni kell. Így például a mosógépek vízfogyasztását, zajkibocsátását, a ruhatöltet mennyiségét, a hűtők űrtartalmát vagy a kijelzők képernyőjének átmérőjét. A megújult címkék képei innen érhetők el.
Mint írták, az energiacímkézés a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszközeként az elmúlt évtizedekben eredményesen ösztönözte a gyártói innovációt. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a készülékek egyre hatékonyabbá váltak, idővel már egyetlen árucikk sem tartozott az alsóbb osztályokba. Az A kategória felett követhetetlen módon jelentek meg az újabb, nehézkesen megkülönböztethető – A+, A++, A+++ stb. – besorolások.
Az egységes uniós szabályozás az egyszerűbb, áttekinthetőbb jelölési rendszer érdekében tér vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta:
Holnaptól az üzletekben és a webshopokban is kötelező kihelyezni az új energiahatékonysági címkéket. A fogyasztóvédelem a 14 munkanapos türelmi idő letelte után, március második felétől ellenőrzi meglétüket és megfelelőségüket, fokozott figyelemmel az online kereskedelemre. A hatóság 2017 óta átlagosan minden harmadik hagyományos üzletben, a tavaly vizsgált webáruházak mindegyikénél talált mulasztást, összesen több mint 2 millió forint bírságot szabott ki. A tavaszi országos ellenőrzés hozzájárul ahhoz, hogy a vásárlók megfelelő információk birtokában választhassák ki az igényeiknek leginkább megfelelő, környezetkímélő eszközöket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.