Várhatóan április 1-jén kezdődik meg az új formaruhák kiszolgálása a BKV-nál – közölte a fővárosi cég a Világgazdaság érdeklődésére. A tájékoztatásból az is kiderült, hogy
„ki nem védhető” pénzszűke miatt az idén nem a tervezett ruhamennyiséget osztják ki a munkatársaknak.
A tömegközlekedési vállalat mintegy nettó 754 millió forintért rendelt egyedi gyártású téli és nyári, női és férfiruházati termékeket 2020 végén, az erről szóló szerződést december 2-án írták alá. Az összegért – amelytől 30 százalékkal el lehet térni – 5500, a munkája közben az utasokkal közvetlen kapcsolatban álló dolgozó munkaruháját szállítja le a nyertes. A 2019 őszén megjelent közbeszerzési eljárásban a Fővárosi Kézműipari Közhasznú Kft. és az Erfo Közhasznú Nonprofit Kft. konzorciumának ajánlata győzött. Az adásvételi keretmegállapodást a felek négy évre kötötték, közös megegyezéssel további egy évvel meghosszabbítható.
A BKV az első 48 hónapra legfeljebb 584 millió forint értékben vállalt megrendelésleadási kötelezettséget, tehát 12 hónapra vetítve 146 millió forintért.
A fővárosi szintű forráshiány miatt azonban a 2021-es előzetes üzleti tervben erre a feladatra csak 129 millió forint áll rendelkezésre, ami a 2019-es bázisnak felel meg
– emelte ki lapunknak a társaság. A különbözet mindössze 17 millió forint, amiért ezek szerint a menedzsment sikertelenül lobbizott a városházánál. Egyúttal viszont arra a nézőpontra is felhívta a figyelmet, hogy mivel ezt az összeget az április–december közötti időszakban használja fel, így tulajdonképpen időarányosan 19,5 millió forinttal még többet is költ annál a 109,5 milliónál, amely a közbeszerzés értelmében erre az időszakra esne. Csakhogy információink szerint a tendencia egyértelmű, és a ruhapénz drasztikus mértékben olvad a BKV-nál:
2008–2013 között még 400 millió, 2015–2020 között pedig évente 161 millió forint jutott formaruhákra.
A mostani 129 milliós tételből az emelkedő árak miatt eleve kisebb mennyiségre futja, ráadásul a BKV-s keret a Budapesten szintén szolgáltató Volánbusz évi 400 és az ArrivaBus 329 milliós hasonló ráfordításánál is jóval kevesebb.
A rossz anyagi helyzet ismeretében nem meglepő, hogy a BKV – miután nem vezetett egyezségre a szakszervezetekkel folytatott tárgyalás – egyoldalú munkáltatói intézkedésként új formaruha-szabályozást vezetett be a múlt hónapban. Ennek az alapja egy pontrendszer, amely a próbaidősök részére 486, a formaruhával nem rendelkezők részére 1959, a formaruhával már rendelkezőknek pedig 789 pontot állapít meg 2021-re. Ezeket lehívva szerezhetik be az alkalmazottak az egyes ruhadarabokat. Mivel egy nadrág vagy egy szoknya értéke 546 pont, az ingeké és blúzoké 243 (ezekből maximum kettő jár), a pulóveré 304, a mellényé 282, a nyakkendőé 77, a télikabáté 894, az átmeneti kabáté pedig 840, egy dolgozónak átlagosan arra van lehetősége, hogy két inghez és egy nadrághoz jusson hozzá. A szakszervezetek kompromisszumos javaslata legalább két nadrág, négy ing és egy pulóver volt.
„A rendelkezésre álló forrásainkat és a kiszolgálás alakulását folyamatosan vizsgáljuk, és amennyiben az megengedi, bővíteni fogjuk a lehetőségeket” – tájékoztatta lapunkat a közlekedési vállalat.
Március 19-én a BKV szakszervezetei kollektív munkaügyi vitát kezdeményeztek a bértárgyalások mielőbbi eredményes lezárására. A szakszervezetek 6 százalékos bérfejlesztési és 10 százalékos cafeteriaemelési igénnyel léptek fel. Ha a kollektív munkaügyi vitában hét napon belül nem születik megegyezés, sztrájk kezdeményezhető. A BKV közleménye szerint a bértárgyaláson a közlekedési vállalat vezetése ígéretet tett, hogy folyamatosan keresni fogja a szükséges források bevonásának lehetőségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.