Hogyan érinti ukrajna gázszállító rendszerének üzemeltetőjét, a GTSZ Ukrainit, hogy az ősztől Magyarország Szerbia felől is hozzájuthat földgázhoz?
Magyarország évtizedek óta szinte kizárólag Ukrajnán keresztül kapta a gázt, Ukrajna soha nem sértette meg a gázszállítás feltételeit, és bebizonyította, hogy megbízható partner. Megértjük, hogy Magyarország diverzifikálni kívánja a gázellátási útvonalait, de a mi szempontunkból abban is érdekeltnek kell lennie, hogy megőrizze jelenlegi gáztranzitja legalább egy részét Ukrajnán keresztül. Ez a kérdés a nemzeti energiabiztonságot érinti. Az a kiegyensúlyozott megközelítés, ha Magyarország a gázigénye egy részét az ukrán gáztranzitrendszeren (GTR), a másikat a Török Áramlaton és Szerbián át szerzi be, mert így garantálható a földgázellátás biztonsága az egyik útvonal kiesése esetén is. Az viszont jelentős kockázatot rejt, ha Magyarország egyetlen szállítási útvonaltól függ az Orosz Föderációból érkező földgáz esetében. Ez a gáz jelenleg Ukrajnán keresztül jut Magyarországra, míg az új útvonalba beletartozik a fekete-tengeri útvonal, majd a Törökországon, Bulgárián és Szerbián átmenő tranzit, a több tranzitország pedig növeli a kockázatot.
Meddig szól a társaság Magyarországra történő szállítási megbízása?
Az Ukrajnából Magyarországra történő szállításra 2021. szeptember végéig van kapacitás. A következő, azaz a júliusi kapacitáselosztási aukción a kapacitásokat az új, 2021–2022-es gázévre és a következő tizenöt évre lehet lefoglalni. Ennek az aukciónak az eredményei mutatják meg nekünk a magyar vállalatok és a Gazprom érdeklődését az ukrán GTR-kapacitás további felhasználása iránt, és jelzi számunkra, hogy további beruházásokat tervezzünk a gázinfrastruktúra bővítésére és fenntartására ezen a területen. Véleményem szerint nagyon fontos, hogy Ukrajna és Magyarország erős garantált gázszállítási kapacitással rendelkezzen az országok között, mert ez garancia mindkét ország energiabiztonságára. Pozitív a tapasztalatunk a magyarországi partnerekkel való együttműködésben, és érdekeltek vagyunk ennek folytatásában.
Meddig van érvényes tranzitmegállapodása a Gazprommal más országok irányába?
A Gazprommal meglévő tranzitmegállapodás leköti az ukrajnai GTR-kapacitást 2024 végéig. Ez 2020-ban 65 milliárd – napi 178 millió –, 2021 és 2024 között pedig évi 40 milliárd – napi 110 millió – köbméter.
Véleménye szerint mikor helyezik üzembe az Északi Áramlat 2.-t?
Nem azt mondanám, hogy „mikor”, hanem azt, hogy „ha”. A projekt életképességével kapcsolatban ugyanis szerintem megalapozottak a kétségek az Egyesült Államok és a legtöbb európai ország határozott álláspontja miatt, amit a szankciók is tükröznek. Nyilvánvaló, hogy ez a projekt romboló, különösen Közép- és Kelet-Európa számára. Az Északi Áramlat 2. befejezése semmilyen hasznot nem hoz Európának, ellenkezőleg: alapvető ellentmondást okoz a szállítási útvonalak diverzifikálásának elvével, tisztán politikai, nem pedig gazdasági jellegű. Nem változik semmi, ha nem készül el a vezeték. A meglévő gázszállítási kapacitás nemcsak a keresletet fedezi, hanem az Orosz Föderáció exportkapacitását is. Viszont az Ukrajnán keresztüli tranzit leállítása miatt Ukrajna kénytelen lesz kizárólag a belföldi kereslet kielégítésére optimalizálni a gázrendszerét. Ekkor az európai országok szembesülnek az ukrán GTR rugalmasságának elvesztésével, holott ezt a rendszert úgy tervezték, hogy gyorsan, a tranzit akár napi 150-200 millió köbméteres növelésével kielégíthesse az EU-ban jelentkező további igényeket. Az Északi és a Török Áramlatok nem ilyen rugalmasak, ezért az EU-ban milliárdokat kell új gáztárolók és cseppfolyósföldgáz- (LNG) terminálok építésére fordítani az energiabiztonság érdekében.
Készül a GTSZ Ukraini arra az időre, amikor az orosz gáz elkerüli Ukrajnát?
Természetesen. Több forgatókönyvet is kidolgoztunk. Mivel Kelet-Európán belül Ukrajnában a legnagyobb, évi 30 milliárd köbméteres a belföldi gázfelhasználás, az ország saját gáztermelése pedig évi 20 milliárd köbméter, mindenképpen lesz igény a gázszállító rendszer szolgáltatásaira. Ám a tranzitkapacitást optimalizáljuk, hiszen nem engedhetjük meg magunknak olyan létesítmények fenntartását, amelyeken nem tranzitálnak. Költséghatékony tarifát kell biztosítanunk a hazai és a kereskedelmi ügyfeleknek is. Ez azt jelenti, hogy csak azokat a kompresszorállomásokat korszerűsítjük, amelyeket majd használunk is, a többit fokozatosan kivonjuk az üzemből. Emiatt – a területünkön történő tranzit teljes lemondása esetén – már nem lehet tartalék tranzitútvonalként tekinteni az ukrajnai gázrendszerre. Ez nem lenne sem igazságos, sem reális álláspont.
Kimaradna Ukrajna a bolgár, román, magyar és szlovák együttműködésben tervezett Eastring vezetékből is. Hogyan vélekedik erről?
Úgy gondoljuk, hogy már elég gázinfrastruktúra épült ki a régióban, probléma a hatékony felhasználásukkal van. A Bulgária felől érkező gáz szállítása minden további költség nélkül könnyen megoldható a meglévő transzbalkáni gázvezetékrendszeren, amelyet a Török Áramlat elindítása után egyáltalán nem használnak. Bulgáriából évente akár 20 milliárd köbmétert is gond nélkül eljuttatható Romániába, majd Magyarországra és Szlovákiába. Az ukrajnai gázrendszer – azon túl, hogy a tranzitja megbízható – versenyképes is: új szolgáltatásokat nyújt és érdekes terméket hoz létre a piacnak. Tavaly az ukrán GTR-en keresztül mintegy 10 milliárd köbméter földgázt töltöttek be az ukrajnai gáztárolókba a nem rezidens vállalatok. Ez azt bizonyítja, hogy az európai partnerek bíznak Ukrajnában, és nincs értelme elkerülő utakat építeni Románia, Szlovákia és Magyarország rendszereinek összekapcsolására, hiszen az új építkezés költségét végső soron mindig a fogyasztó fizeti meg, többek között a magyar is.
Mennyiben felel meg ma az uniós elvárásoknak az ukrán gázrendszer működése?
Az Európai Energiaközösség szerint Ukrajna lépett a legnagyobbat előre a szerződő országok között a gázszektor fejlesztésében. Ukrajnában 2019 végén elkülönült a földgázszállítás a termeléstől és az ellátástól. Tavaly sokat haladtunk a jogi keret integrálása és harmonizálása terén, összhangban az uniós gázpiaci szabályokkal. Ukrajna bevezette az uniós hálózati kódexeket, ezzel megteremtette a GTR újonnan létrehozott üzemeltetője jogi működésének feltételeit. Az új társaság interoperátor technikai megállapodásokat kötött a szomszédos országok hat GTR-üzemeltetőjével. Az európai üzleti szabályokat a legmagasabb szinten hajtják végre a többi között Magyarország és Lengyelország határán.
Melyek az ukrán gázhálózat fő fejlesztései?
Az ukrán GTR szállítási szolgáltatásainak vonzereje tavaly több mint a negyedével nőtt a kapacitáselosztó aukciókon. Ukrajna magabiztosan és sikeresen integrálódik az európai piacba. Tovább kívánjuk erősíteni a vállalat nemzetközi együttműködését, és új, vonzó termékeket tervezünk létrehozni ügyfeleinknek. Máris pozitívak a tapasztalataink a magyarországi partnerekkel való együttműködésben. Jelenleg épp a Krk szigeti LNG-terminálról Magyarországon keresztül Ukrajnába történő szállítás garantált gázmennyiségéről tárgyalunk. Ez a behozatal is diverzifikálni fogja a gázellátás forrásait, ami fontos, tekintettel a Gazprom európai piaci dominanciájára. A GTR fejlesztéseinek külön iránya a dekarbonizáció és a megújuló energiaforrások hatékonyabb felhasználása. Vizsgáljuk a megújuló eredetű gázok szállításának lehetőségét a gázszállító rendszerünkön keresztül. Ukrajnát már az EU partnereként azonosították a hidrogénstratégia végrehajtásában, tekintettel a zöld hidrogéntermelésben rejlő nagy lehetőségekre és erős gázszállító infrastruktúrájára. Az ukrán GTR-en keresztül megbízhatóan juthat el a hidrogén Ukrajnából az uniós országokba, egyebek közt a Magyarországgal folytatott együttműködés keretében.
Kihasználatlan kapacitások fenntartásának vagy jó üzleti lehetőségnek tartja, hogy Ukrajna rendelkezik Európa legnagyobb gáztárolóival?
A nagy gáztárolók feltétlenül előnyösek. Az ukrajnai föld alatti tárolók és az innovatív GTR-termékek szinergiája 2020-ban új értéket teremtett az európai ügyfeleknek. 2020. november 1-jétől a hazai föld alatti tárolókat 28,1 milliárd köbméterre töltötték fel – az elmúlt évtized legmagasabb értékére –, ebből több mint 10 milliárd köbmétert az európai kereskedők tároltak. Ez a szolgáltatásaink vonzereje mellett az Ukrajna iránti magas szintű bizalmat is bizonyítja. Az egyedülálló gázszállítási infrastruktúra és Európa legnagyobb gáztárolói ugródeszkaként szolgálhatnak egy regionális gázközpont létrehozásához. Az ukrajnai tárolók üzemeltetőjének és az ukrajnai energiatőzsdének az együttműködése lehetővé teszi a kereskedőknek, hogy a föld alatti tárolók bevonásával a tőzsdén, ne pedig kétoldalú megállapodásokon keresztül kereskedhessenek.
Mit tekint a magyar–ukrán gázipari együttműködés fő feladatainak?
Először is az ukrán GTR-en keresztül folytatott gázszállítás folytatását, amely diverzifikálja a gázellátási útvonalakat, és erősíti Magyarország energiabiztonságát, különösen azzal, hogy Magyarország hozzáfér a jelentős kapacitású ukrajnai gáztárolókhoz. Másodszor azt, hogy garantált kapacitás jöjjön létre Magyarország felől Ukrajnába az országok közötti gázkereskedelem fokozására, ideértve azt is, hogy az ukrán kereskedők hozzáférjenek a horvátországi LNG-terminálhoz. Harmadszor, közösen kell keresni gázrendszerünk jövőjét az új energiavilágban, amelyben a metánt fokozatosan kiszorítják a megújuló gázok (hidrogén, szintetikus metán és biometán). Magyarország Ukrajna megbízható partnere, és máris pozitívak az együttműködés eredményei és a folytatás kilátásai, ami mindkét országnak előnyös lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.