A hazai késztermék-kibocsátás további növelése, új termékek bevezetése, továbbá a környező országok exportpiacán való megjelenés határozza meg a FrieslandCampina közép- és hosszú távú stratégiáját. A többek között a Milli, a Pöttyös, az Oké! és a Completa termékeket gyártó tejipari vállalat árbevétele tavaly is növekedett, bár kissé a tervek alatt maradt – mondta a Figyelőnek a cég vezérigazgatója.
Hogyan érintette a Friesland-Campi-na tavalyi pénzügyi évét a pandémia?
Az élelmiszeripart – sok más ágazathoz képest – jellemzően kevésbé érintette a járvány és annak gazdasági hatásai. Igaz ez a tejiparra is, meggyőződésem, hogy az ágazat kifejezetten jól kezelte a helyzetet, annak ellenére, hogy a lezárások miatt töredékére esett vissza a horecapiac forgalma, és az iskolabezárások következtében az iskolatej forgalmazása is leállt.
Ennek ellenére az iparági adatok szerint 2020-ban minden megtermelt és szerződéssel lekötött tejet felszívott a hazai piac.
Ami minket érint, hét éve töretlen a növekedésünk, tavaly a forgalom 5 százalékos árbevétel-emelkedéssel már elérte a 34,8 milliárd forintot. A tervezett szint alatt bővültünk, aminek a már említett horecaforgalom kiesése és az úgynevezett impulzusvásárlások csökkenése volt az oka, amely a járvány következtében megváltozott munkavégzési és vásárlási szokások következménye volt. Ezt igyekeztük a kiskereskedelemben kompenzálni a megváltozott vásárlási és fogyasztási szokásokra reagáló promóciókkal és akciókkal, de nem sikerült teljes mértékben pótolni. Ugyanakkor a vásárlási és fogyasztói szokásokra viszonylag gyorsan tudtunk reagálni, az új helyzetben újraterveztük, átalakítottuk a márkaaktivitásokat is, és ez nagyban befolyásolta a hatékonyságnövekedésünket.
Jó néhány területen újraterveztük és csökkentettük a költségeinket is.
Ennek megfelelően az eredményünk szintén javult, költséghatékonyabban termelünk, ami az üzemünk fejlesztésének is köszönhető. Tavaly a szerződött hazai tejtermelő partnereinktől 45 millió kilogramm tejet vásároltunk és dolgoztunk fel, és ez további javulás a korábbi évekhez képest. Ami a tavalyi esztendőt illeti, itt elsődlegesen a zavartalan működés fenntartását és a munkavállalók egészségügyi biztonságát kellett megteremtenünk. A tejiparban nem lehet leállni, a tehenek akkor is adnak tejet, ha járvány van.
A tejiparban is megfigyelhető az árak emelkedése?
Régóta folyamatosan növekvő alapanyagárakkal kell számolnunk.
A világpiacon évről évre emelkedik a sovány tejpor és a vaj ára, utóbbi közelít a 2017-es csúcsához. Mindebben piaci hatások és a takarmány árának jelentős növekedése játszik szerepet, de az elmúlt egy évben szinte minden jelentős költségtétel emelkedett, úgy, mint az energiahordozók, az adalék- és csomagolóanyagok, valamint a technológiai anyagok költségei, de ide kell számolni a pandémia következtében szükséges védekezési kiadásokat is. Számunkra ugyanakkor az ár mellett prioritás, hogy mindig kiváló minőségű alapanyagot vásárolhassunk, ennek érdekében pedig szorosan együttműködünk a tejtermelő és egyéb beszállító partnereinkkel.
Hogy áll az import? A Nébih nemrég kiadott egy elemzést, amiben arra hívta fel a figyelmet, hogy csökkent a magyar termékek aránya a kiskereskedelmi polcokon.
Én is olvastam ezt az elemzést, bár pontosan nem ismerem a módszertanát. Ami minket illet, sikerült növelnünk a belföldi értékesítéseinket, emellett újabb hazai gyártású termékeket, innovációkat is a polcokra tettünk. Ami az iparágat illeti, 2010 és 2019 között az itthon megtermelt tej mennyisége 16,5 százalékkal volt magasabb, a 2020-as nyilvános felvásárlási adatokból pedig arra következtetünk, hogy meghaladta a 2 milliárd kilogrammot.
Ezzel párhuzamosan 2011 és 2020 között a hazai tejfeldolgozók felvásárlása 24,5 százalékkal nőtt.
Ugyanebben az időszakban a kiszerelt fogyasztói tejek termelése 50 százalékkal emelkedett, míg sajtokból 30 százalékkal többet állítottunk elő az időszak végére.
Eközben nem tűnt el, de drasztikusan csökkent a korábbi évekre jellemző nagy mennyiségű nyerstejexport.
Az elmúlt időszakban 15 százalékkal apadt a tejelő állatállomány száma, de 25 százalékkal nőtt a kibocsátás. A januári, februári és márciusi adatok 2–6 százalékos termelésnövekedést mutatnak. Az ágazat szerkezete, a termelési kapacitások és a hazai gyártású termékek ellátottsága tehát az elmúlt 10 évben nagymértékben javult. Korábban az ágazatban és persze a kereskedelemben a nagy mennyiségű import UHT tej okozott problémát, de mára a korábbi behozatal a harmadára esett.
Azt gondolom, hogy a specifikusan magyar termékkategóriákat – mint például a tejföl, a túró, a kefir, a vajkrém és a hasonló tejtermékek – sőt a magasabb hozzáadott értékűeket is lefedi a magyar piac. Az olyan egyéb, magas hozzáadott értékű termékekben erőteljesebb az import, amelyeket jelenleg itthon, a rendelkezésre álló technológiával vagy kapacitásokkal nemigen tudnak gyártani. Idetartozik például az ízesített joghurt vagy egyes desszerttermékek, sajtspecialitások, kényelmi termékek.
Hogy áll az export? Annak idején önök is próbálkoztak egy-egy termékkel.
Most is exportálunk, jellemzően Romániába és Szlovákiába.
Közép- és hosszú távon továbbra is a régióban gondolkodunk, de jelenleg a kibocsátásunk több mint kilencvenöt százaléka a hazai piacon kerül a polcokra. A régiós export növeléséhez, ami folyamatosan ott van a horizonton, a kapacitások további bővítésére van szükség, és ez csak versenyképes, magas minőségű termékek révén valósulhat meg.
Az exportterveink a környező országokra fókuszálnak, de más hazai tejipari vállalkozások jelentős kivitelt bonyolítanak le a közel-keleti, nyugat-balkáni államok felé is, ahol szintén komoly érdeklődés mutatkozik a magyar feldolgozott készítmények iránt.
Milyen közép- és hosszú távú tervei vannak a cégnek Magyarországon?
Fontos látni, hogy az elmúlt években 30–40 százalék között nőtt a mátészalkai gyár késztermék-kibocsátása, az utóbbi két évben közel 20 százalékkal növeltük a kapacitásokat.
A belföldi piac, a hazai fogyasztás emelkedése képes „felszívni” a növekedést, így ez a Friesland stratégiáját is determinálja.
Abban látom a növekedési potenciált, hogy újabb termékekkel, kategóriákkal jelenünk meg a kiskereskedelemben, és persze a vezető márkáink pozícióit tovább erősítjük. Magyarán a márkáink fejlesztésében és minőségi, magas hozzáadott értékű termékek gyártásában látom a lehetőséget. Továbbra is a belföldi piac ellátása, illetve fejlesztése az elsődleges, ezen a téren fontosnak a tartjuk a folyamatos innovációt, és szeretnénk tovább javítani a vevőink kiszolgálását.
Ahogy mondtam, az exportterveinkben is elsősorban a környező országok szerepelnek. Egyes feldolgozott termékkategóriák esetén az egy főre jutó hazai fogyasztásban van jelentős növekedési potenciál az EU-átlaghoz vagy akár egyes térségbeli országokhoz képest, hiszen az egy főre jutó magyar tejtermékfogyasztás jóval alacsonyabb, mint a német vagy a francia, de még a csehországitól is elmarad. Az elmúlt 6-8 évben minden egyes termékbevezetésünkkel komoly sikereket értünk el, nemcsak a versenytársainktól szippantottunk el forgalmat, hanem ezekben a kategóriákban sikerült növelni az egy főre jutó fogyasztást is.
Milyen beruházásokat tervez a cég?
A mátészalkai üzemben 2014-ben nyílt meg a tejdesszertgyártás, azóta újabb fejlesztési folyamat indult meg. Ez két esztendeje zajlik, és az idei évtől kezdődik egy újabb, négy évre szóló beruházási ciklus, amelynek az értéke mintegy 18-19 millió euró, azaz nagyjából hat és fél milliárd forint.
Technológiai és kapacitásfejlesztésekre, illetve automatizálásjavításra kerül sor.
A 2021-ben induló beruházások számunkra is lehetővé tehetik a jelenleginél nagyobb arányú kivitelt. Ezek célja a termelési kapacitások további növelése, nemcsak nagyobb mennyiségű termék előállítása, hanem új innovációk fejlesztése is. Emellett modernizáljuk és hatékonyabbá tesszük a meglévő technológiákat.
Tovább bővíti mátészalkai tejipari gyárát a holland tulajdonú FrieslandCampina Hungária Zrt., az 5,1 milliárd forintos beruházáshoz a kormány 900 millió forint támogatást ad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.