BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még évekig gyötri az autógyártókat a félvezető-hiány

Az amerikai AlixPartners üzleti tanácsadó cég szerint 4 millió autóval csökken idén a termelés a szektor eredeti terveihez képest.

A globális csiphiány még évekig sújtja az autógyártást, a szórakoztató elektronikai ipart és a félvezetőket termékeibe beépítő többi ágazatot is – közölte hétfőn Pat Gelsinger, az Intel vezérigazgatója a tajvani Computex nemzetközi vásáron és kiállításon. Gelsinger úgy véli, az Intel és vetélytársai sokat tettek a rövidtávú problémák megoldása érdekében, ám a termelési kapacitások jelentős bővítése időigényes folyamat.

Hasonló eredményre jutott az amerikai AlixPartners üzleti tanácsadó cég tanulmánya is,

amelyet szintén hétfőn reggel hoztak nyilvánosságra a Consultancy.eu online oldalon. A társaság elemzői szerint ugyanis egyelőre még pislákoló fényt sem lehet látni az alagút végén, a helyzet tovább romlott januári helyzetértékelésükhöz képest is. Míg az év elején arra számítottak, hogy a legnagyobb pofont kapó autógyártó szektor idén 2,2 millió autóval fog kevesebbet előállítani, mint amennyit eredetileg terveztek, és emiatt 60 milliárd eurós kár éri az iparágat, most már 4 millió gépkocsis termeléskieséssel és 90 milliárd eurós veszteséggel számolnak.

Fotó: Shutterstock

Egy mostanában készülő autóba hozzávetőlegesen 1400 csipet kell beszerelni, és ez a szám az elektromos, illetve az önvezető járművek gyártására való átállással csak növekedni fog – mondta Stephen Dyer, az AlixPartners egyik igazgatója. A cég szakértői egyébként úgy látják, a járvány csak súlyosbította a hiányt, azonban a szűk keresztmetszet anélkül is előállt volna. Az autógyáraknak hosszú távú előrejelzési és korai figyelmeztető rendszereket kell létrehozniuk az ilyen jellegű problémák elkerülésére, de az sem árt, ha saját kézbe veszik a csipek tervezését – tették hozzá.

Úgy tűnik, Japánban már meg is fogadták a tanácsot, hiszen a Nikkei online hírportál mai híre szerint az ország 20 vállalata és a csipgyártás nemzetközi piacvezetője, a tajvani TSMC közös fejlesztési projektet indít Tokió közelében. A kutató bázis létrehozásának 337 millió dolláros költségéből 168,5 millió dollárt a japán kormány áll majd.

Beletört a pandémiába a magyarországi autógyárak fogaskereke

A járvány rontotta mindhárom magyarországi autógyár bevételét.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.