Mindent elsöprő otthonfelújítási boom jellemezte az utóbbi időszakot, ez a trend pedig a hozzá kapcsolódó szektorok sorának mutatott menekülőutat a Covid-válság elől.
Ennek hatására, ahogy például a barkácsáruházak, úgy a dekorfestékgyártók is győztesen kerültek ki a pandémiából. Így a magyar festékipart tavaly már 40 milliárd forintot meghaladó forgalom jellemezte, a barkácsos példánál maradva pedig ugyanúgy három nagy, a piacot meghatározó szereplőt azonosíthatunk. Amit ott a Praktiker, az OBI és a Bauhaus hármasa képvisel, annak ezen a területen a Poli-Farbe, a PPG Trilak és az Akzo Nobel feleltethető meg, az utóbbi trió kezében van ugyanis a hazai szektor legalább 75-80 százaléka.
A GfK adatai szerint a magyar festékpiac 7 százalékos drágulás mellett 12,2 százalékos mennyiségi növekedést ért el tavaly,
a piackutató arra a következtetésre jutott, hogy a zománcok kivételével szinte minden szegmensben növekedés volt tapasztalható 2019-hez képest. A festékkategóriák között nem történt nagyobb átrendeződés, csak a favédelem kategória súlya nőtt, jelezve, hogy a pandémia idején a kertfelújítások is előtérbe kerültek. Az értékesítési csatornák között továbbra is meghatározó volt a szakkereskedések szerepe, a GfK szerint a festékek 64 százaléka ezekben az üzletekben talált gazdára az elmúlt évben. Ugyanakkor folytatódott a már említett barkácsáruházak elmúlt öt évben megfigyelt térnyerése, 2020-ban a festékforgalom negyedét adták, ami mögött a bázisidőszakhoz képest 27 százalékos értékbeli, illetve 18 százalékos mennyiségi felfutás áll.
„Az idei első félév tapasztalatai alapján is optimisták lehetünk, de a tavalyi felújítási boom biztosan nem ismétlődik meg,
hiszen az emberek most már pihenésre, utazásra, szórakozásra is elkölthetik a megtakarításaik egy részét” – állapította meg a Figyelőnek Szabó Antal, a Poli-Farbe Kft. ügyvezetője. Felidézte, hogy a tavalyi második negyedév elejétől egészen a nyár végéig ugrásszerűen megnőtt a kereslet a felújítási, karbantartási, építési anyagok iránt, de ugyanezt tapasztalták a dekorációs termékeknél is. Úgy tűnt, hogy mindenki felújít, barkácsol vagy kertet rendez, akit a járvány miatti korlátozások otthonmaradásra kényszerítettek. Egyúttal a szakképzett festők hiánya előmozdította, hogy egyre többen vegyék saját kezükbe az ecsetet. Egyes szakemberekre három-hat hónapot, de nem ritkán egy évet is kell várni, így spontán felújításhoz esély sem volt megbízható, tapasztalt, jó áron dolgozó festőt találni.
Továbbra is nagy figyelmet kapnak a prémium-, illetve a középkategóriás termékek,
a cégvezető szerint ugyanakkor tekintettel kell lenni a társadalmi olló szétnyílására, ezért az egyszerűbb igényeket is ki kell tudni elégíteni olcsóbb festékekkel. Szabó Antal szerint a piackutatók mérései is igazolták, hogy ebben az időszakban a vásárlók azokat a márkákat keresték, amelyekhez a legnagyobb bizalom fűzte őket, így a termékismertség nagyban segítette az árbevétel növekedését. Ez is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy rekordévet ért el tavaly a Bács-Kiskun megyei Bócsán termelő Poli-Farbe, amelynél a 14,5 milliárd forintos forgalom csaknem 2,3 milliárdos profittal párosult.
Míg az előbbi 10 százalékos, az utóbbi mintegy két és félszeres növekedést jelent 2019-hez képest.
Mindez azonban nem pusztán a Covid-hatás lenyomata az ügyvezető szerint, az impozáns pénzügyi eredmények köszönhetők a lengyel Śnieżka Csoporttal 2019-ben kezdődött együttműködésnek is, melynek keretében tavaly már több ponton kiaknázták a szinergiából fakadó előnyöket a varsói tőzsdén jegyzett partnerrel. „A piac konszolidálódik, gondos előkészítés után egy olyan anyavállalatot vagy inkább nagy testvért kaptunk, amellyel együttműködve a régiós dekorfestékpiac rangos tényezőjévé válhatunk” – szögezte le Szabó Antal.
Ennek szellemében a Poli-Farbe már tavaly az ötödét adta a Śnieżka csoportszintű 821,3 millió zlotyt, azaz 64,9 milliárd forintot elérő árbevételének.
Viszonyításképp az ukrán és a fehérorosz érdekeltség súlya mindössze 9,3, illetve 2,8 százalékos volt.
A szakember megállapította: az alapanyagbeszerzés, a kutatás-fejlesztés (K+F) és a HR területét már teljes mértékben összehangolták az anyavállalattal, de ez a folyamat a kereskedelemben és a logisztikában is jól halad. A K+F tevékenység négy fő területre koncentrál a Poli-Farbe égisze alatt: az új termékek fejlesztése és a meglévők optimalizálása mellett az alternatív és innovatív alapanyagok felkutatására, valamint új mérési módszerek kidolgozására. Az alapító-ügyvezető a kulcsterületként tekint a kutatás-fejlesztésre a Sniezkával való együttműködésben, intenzív tudásexportról számolt be a bócsai bázis és a brzeznicai központi laboratórium között.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb, csütörtöki számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.