A következő évtizedben Budapest és Varsó között megépülő nagysebességű vasútvonalon a magyar fővárosból Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra alatt, Prágába 3,5 óra alatt, Varsóba 5,5 óra alatt lehet majd eljutni – ismertette Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azon az online konferencián, amelyen a Budapest-Varsó/Bécs nagysebességű vasút (NSV) hazai szakaszáról tartottak.
Az eseményen ismertették a beruházás megvalósíthatósági tanulmányának eredményeit. Ennek kapcsán az államtitkár az MTI tudósítása szerint közölte, hogy a részletes műszaki tervezés megkezdéséhez szükség van környezeti hatástanulmányra, továbbá ki kell dolgozni a nagysebességű vasút műszaki szabályozását. A környezetvédelmi munkára Magyarország 2 milliárd forintos uniós támogatást nyert.
Az említett támogatás kapcsán néhány napja az ITM közleményben ismertette, hogy a pénz az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) származik, a mintegy kétmilliárd forint pedig az elszámolható költségek 85 százalékát teszi ki. Bár az kiépülő összeköttetés a visegrádi országok fővárosait kapcsolja össze, egy ausztriai leágazással a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba is beköti majd a térséget.
Az újonnan kiépítendő vasúti pálya Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről megkerülve, leágazással Székesfehérvár felé. A győri megállási lehetőség után Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot. A vonatok a városi szakaszok kivételével 250-320 kilométer/órás tempóval haladhatnának. A projekt a megvalósíthatósági tanulmány alapján ezermilliárd forintos nagyságrendűnek ígérkezik.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz a transzeurópai hálózatok kiépítésének, korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja. A CEF hozzájárulásával több mint 670 milliárd forint beruházási értékben valósulnak meg közlekedésfejlesztési projektek Magyarországon. Vasúton e forrás tette lehetővé a többi között a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vonalszakaszok korszerűsítését, a Déli összekötő híd felújítását, harmadik vágányának megépítését. Az idei kiírást mintegy 290 millió eurós kerettel hirdették meg az év elején. A támogatások odaítéléséről ma született meg a végleges döntés.
keret
Tovább kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást
Az elmúlt bő másfél évtizedben több mint 2000 milliárd forintot fordított az ország a vasúthálózat fejlesztésére – idézte fel az államtitkár. A jövőben ennek az összegnek a többszörösét költi a kormány erre a célra annak érdekében, hogy a kötött pályás közlekedés versenyképességét növelje. Az Európai Unió zöld megállapodása előírja, hogy 2050-re az üvegházhatású gázok kibocsátását 90 százalékkal csökkenteni kell. Az igazi megoldás a szennyező alternatívákról – autók, repülők –az akár emissziómentességet biztosító vasútra való átterelés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.