BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ilyen az, ha terepjárót készít a brit Morgan sportkocsi-manufaktúra

Nem kell rögtön szabadidő-autóra gondolni, egy roadsterből is lehet terepakadályok leküzdésére alkalmas autót faragni.

Nagy-Britanniában a mai napig népszerű az autós triálsport, veterán járművekkel másznak hegyet, bizonyítva a pilóta és a korabeli technika képességeit. A megjelenésében a klasszikus vonalat követő Morgan Plus Four roadster felépítését tekintve modern autó, alacsony a hasmagassága, de a legújabb változatot nyugodtan lehet terepre vinni. A CX-T névben az előtag az aktuális alumínium alvázat jelöli, míg a T betű a triálsportra utal. Az építésben a saját mérnökeinek a tudása mellett a Rally Raid UK műhely szakembereire hagyatkozott a Morgan, az utóbbi vállalkozás eddig 14 Dakar-győztes autót épített. Először is alaposan megvizsgálták az új sportkocsik alapját képező vázat, és arra jutottak, hogy az kellően merev, nincs szükség megerősítésre. A motorhoz és a váltóhoz se nyúltak, hiszen a BMW-től származó 2,0 literes, 255 lóerős turbómotor és a hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó tökéletesen ellátja a feladatát. Ezenkívül minden mást átalakítottak.

Fotó: Morgan

Az utas- és csomagtér fölé külső bukókeretet építettek, ami egyrészt a biztonságot növeli, másrészt rengeteg új rögzítési lehetőséget kínál. Zárható ládában lehet szállítani a szerszámokat, de itt lehet kívülről könnyen hozzáférhető módon megtalálni a mentőfelszereléseket is (ásó, rámpa, vontatókötél). A hosszú első sárvédőkön elhelyezett bőrtáskák is csomagtartóként használhatók. Az utasteret nem vászontető, hanem műanyagból készített keménytető borítja, a műszerfalra került egy tartó, amelyen térképet, itinert vagy elektronikus kütyüt (navigáció, tripmaster) lehet rögzíteni. Teljesen új konstrukció a felfüggesztés, amelyben a Plus Six modell hosszabb lengőkarjait használják – meredekebb szögben állnak, így a magasságot és nem a nyomtávot növelik –, a gömbcsuklókat masszívabb darabokra cserélik, a rugóstagok tereprali-versenyautóból származnak.

A nagyobb átmérőjű abroncsok alkalmazásával a hasmagasságot 230 milliméterre növelik, a kerékjáratokat nagyobbra vágják, hogy berugózáskor is szabadon foroghassanak az abroncsok.

A kocsi alját öt darabból álló páncéllal védik, a kipufogórendszer attól egyedi, hogy hátul oldalt kerül kivezetésre a cső, ami a hátsó terepszöget javítja.

A BMW elektronikusan vezérelt differenciálzárját építik be, a vezérlés azonban a sofőrre van bízva.

Fotó: Morgan

Road módban teljesen nyitott a differenciálmű, All-Terrain módban 45 százalékos zárást használnak, All Terrain – Extreme választásakor teljesen összezárnak a hátsó kerekek, az utóbbi használata csak laza talajon javasolt. Egyfelől a nagyobb átmérőjű kerekek, másfelől a terepen araszolás megkönnyítése végett rövidebbre vették a végáttételt. A Morgan mindössze nyolc darab Plus Four CX-T gyártását tervezi, az ár adók nélkül 170 000 font, azaz 71 millió forint.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.