BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teljesen átalakul a globális dohányipar

A megfelelő szabályozás segítheti a cigarettafogyasztás csökkentésének felgyorsítását – mondta a VG-nek Jacek Olczak, a Philip Morris International új globális vezérigazgatója.

Az utóbbi években teljes gőzzel a hevítéssel működő dohánytermékek felé fordult a Philip Morris International (PMI). Vannak e téren személyes tapasztalatai?

Amikor belevágtunk a füstmentes technológiákkal kapcsolatos fejlesztésekbe, pár kollégámmal együtt az első hevítéssel működő prototípust kezdtem el használni. Ez 2010–2011 körül lehetett, így az egészen korai felhasználók közé tartozom. Az emberek sokszor hajlamosak elfeledkezni arról, hogy ezeknek a füstmentes alternatíváknak a fejlesztése már több mint tíz éve elkezdődött, de a szűkös technológiai lehetőségek miatt ezek a korai fázisban lévő termékek még nem voltak igazán népszerűek a fogyasztók körében. Ennek ellenére folytattuk a befektetést ezeknek a  termékeknek a fejlesztésébe, mert részt akartunk venni a dohányzás problémájának megoldásában, és sikerült is olyan technológiákat kidolgoznunk, amelyek egyensúlyt tudtak teremteni a három elengedhetetlenül fontos tényező között: csökkenjenek a cigarettához képest káros és potenciálisan káros anyagok, legyen megfelelő az élmény és legyen megfelelő az íz.

Fotó: Philip Morris

Májusban lett a PMI globális vezérigazgatója. Milyen célok lebegnek a szeme előtt rövid, illetve hosszabb távon?

Büszkén és elégedetten tekintek vissza azokra a lépésekre, amelyeket kevesebb mint egy évtized alatt sikerült megtennünk az általunk elképzelt jobb jövő felé vezető úton. Mindössze öt évvel az első piaci bevezetés után, 2021 első negyedévében a teljes bevételünknek majdnem a 30 százaléka származott a füstmentes technológiákkal kapcsolatos üzletágunkból. Célunk, hogy ez az arány 2025-re elérje az 50 százalékot. Nemrég bejelentettük azt is, hogy addig a nikotinon túlmutató termékeinkből legalább egymilliárd dollár bevételhez akarunk jutni azzal, hogy az élettudományi és termékinnovációhoz kapcsolódó tudásunkat a kapcsolódó területeken, például a légzőszervi inhalációs gyógyszerek, terápiák területén hasznosítjuk.

A 2016-ban bejelentett füstmentes átalakulás stratégiáját a fogyasztói szokások változása vagy inkább a jogszabályi környezet mozdította elő?

Több mint egymilliárd ember dohányzik a Földön, és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint több mint egymilliárd ember 2025-ben is dohányozni fog. Azoknak a felnőtteknek, akik az ismert egészségügyi kockázatok ellenére is valamilyen okból folytatják a dohányzást, a cigarettánál jobb alternatívát szeretnénk biztosítani. Ez egy elköteleződés a részünkről, nem valamilyen múló szeszély, hanem sokéves, alapos mérlegelés eredménye, amelyet egy igen jelentős kutatás-fejlesztési program támogat. 2008 óta több mint 8,1 milliárd dollárt költöttünk kutatásra. A felnőtt dohányosok aggódnak a dohányzás egészségügyi hatásai miatt, de döntő többségük nem szokik le, és keresik a cigaretta kevésbé káros alternatíváit. Az elmúlt években tapasztalható növekedés az e-cigaretták és a hevítéssel működő dohánytermékek piacán ezt a feltételezést támasztja alá.

A dohányipar átalakulása maga után vonja a szektor munkaerőigényének változását is?

Tudjuk, hogy a füstmentes üzlet növekedésével egyidejűleg csökken a cigarettaüzletág, ami a dohánylevél iránti kereslet fokozatos csökkenését eredményezi, így hatással lehet a dohánytermesztő országokra. A hevítésre szánt dohánytermékek esetében a folyamat munkaigényesebb, így minden egyes beruházással, legyen szó egy új üzemről vagy egy átalakításról, folyamatosan képezzük az alkalmazottainkat, vagy új munkahelyeket teremtünk. Kiemeltek azok a törekvéseink, amelyek arra irányulnak, hogy kizárólag felnőttkorú dohányzók számára legyenek elérhetők a termékeink. Rengeteg embert alkalmazunk annak érdekében, hogy azok a felnőttek, akik valamiért nem szoknak le a dohányzásól, megkapják a megfelelő tájékoztatást és támogatást azokról a termékekről, amelyek a cigarettánál jobb alternatívát kínálhatnak számukra. Átalakulásunk és a füstmentes jövő iránti elköteleződésünk egyben azt is megköveteli, hogy új képességekbe fektessünk. 2020 végére több mint 430 k+f-pozíciónk volt tudósok, mérnökök, technikusok és egyéb munkatársak számára.

Mely piacokon lehet a leghamarabb keresztülvinni a füstmentes átállást, és mely országok fogyasztói ragaszkodnak leginkább a hagyományos cigarettához?

Ha valaki dohányzik, akkor a legjobb, amit tehet, ha teljesen felhagy a nikotin- és dohánytartalmú termékek használatával. Azok a férfiak és nők azonban, akik egyébként folytatnák a dohányzást, megérdemlik, hogy megfelelő információhoz jussanak a cigarettánál jobb választást jelentő füstmentes alternatívákról. A megfelelő szabályozás segítheti a cigarettafogyasztás csökkentésének felgyorsítását. A szabályozásnak továbbra is arra kell irányulnia, hogy visszatartsa az embereket attól, hogy elkezdjenek dohányozni, és minden eszközzel támogatnia kell a dohányzókat a leszokásban. Mindeközben azonban a szabályozásnak kockázatarányosnak is kell lennie, és a józan megközelítést kell követnie: a legkárosabb terméket – a cigarettát – kell a legszigorúbb szabályok közé szorítani. Egyre több országban történik a dohány- és nikotintermékekkel kapcsolatos szabályozás tudományos bizonyítékok alapján. Uniós országok, mint például Bulgária, Ciprus, Görögország, Olaszország és Portugália, a felnőtt dohányzókat célzó, tudományosan megalapozott kockázatcsökkentésre vonatkozó kommunikációt vezettek be. Más, EU-n kívüli országokban, mint például az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Új-Zéland vagy Japán, differenciált szabályozási keretek vannak érvényben. Vannak azonban olyan régiók is, ahol szkeptikusabbak a dohányzásra vonatkozó ártalomcsökkentéssel kapcsolatban, és betiltották a füstmentes termékeket, vagy ugyanolyan szigorú szabályok közé szorították őket, mint a cigarettákat. Az ilyen rendelkezéseket sokszor a dohányiparral szembeni bizalmatlanság és a dohányzással kapcsolatos kategorikus „mindent vagy semmit” megközelítés hívja életre.

Nagy a rálátása a visegrádi térségre. A magyar piacra szűkítve a kört mit lát?

Az elsődleges cél itt is a dohányzással kapcsolatos ártalmak megszüntetése. Jelenleg több mint kétmillió ember dohányzik Magyarországon. Egyértelmű, hogy a legjobb választás ezen felnőttek számára az, ha minél előbb leszoknak a dohányzásról. Sajnos azonban tudjuk, hogy sokan nem képesek erre. Az elmúlt években tapasztalt tudományos áttörésnek köszönhetően ma már az ő számukra is elérhetők más alternatívák. Ha ezek a füstmentes termékek tudományosan megalapozottak, és gyártásuk a megfelelő minőségi és biztonsági követelmények szerint történik, a váltással lényegesen csökkenthetők azok a káros anyagok, amelyek a hagyományos dohánytermékek füstjében megtalálhatók.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.