A Hyundai Motor Group 2018 decemberében hirdette meg hosszú távú stratégiai célkitűzését, a Fuel Cell Vision 2030 jövőképet, amelynek keretében 700 ezer darabos éves gyártókapacitást hoz létre olyan üzemanyagcellás rendszerek előállításához, amelyeket egyrészt személyautókban és teherautókban, másrészt nem autóipari területeken – például a hajózásban, a vasúti közlekedésben vagy az áramfejlesztők piacán – kíván felhasználni.
A mi szempontunkból azonban az új Nexo a leginkább érdekes, amelyben a Hyundai eddigi összes, üzemanyagcellával kapcsolatos fejlesztése összpontosul.
Már a forma is arra utal, hogy nem hagyományos kocsiról van szó.
A futurisztikus külsejű, 4,67 méter hosszú újdonságban három, egyenként 52 literes tartály kapott helyet, amelyekben a 700 baros nyomáson tárolt töltet 666 kilométeres hatótávval ruházza fel a Nexót – a tankolás egészen pontosan öt percet vesz igénybe.
Érdekes, hogy a típus akkumulátora egészen parányi egy klasszikus elektromos autóéhoz viszonyítva, itt egy mindössze 1,63 kilowattórás lítium-polimer-telepet találunk. Vezetni a Nexót ugyanakkor szinte olyan, mint bármelyik erős és testes akkumulátoros-elektromos autót. A 163 lóerős csúcsteljesítmény miatt ugyan nem markáns a gyorsulás, de így is megfelelő a dinamika, és természetesen az utastérben teljes csend honol. Ugyanakkor legyen szó kanyarodásról vagy lassításról, a nagy tömeg mindig érződik, a rövid próbaút pedig nem volt elég ahhoz, hogy teljesen összecsiszolódjunk a fékkel. Mindenesetre a hatékonyságra való törekvés nagyon szembetűnő, a magas építésű modell aerodinamikai hatékonyságát speciális tükrök, karosszériába süllyedő kilincsek, teljesen burkolt fenéklemez és összetett spoilerezés növeli.
A Hyundai állítja, hogy a megbízhatósággal sem lesz gond, az előrejelzések szerint a Nexónak ugyanolyan tartósnak kell lennie, mint a belső égésű motorral ellátott modelleknek.
A Nexo is inkább demonstrációs típusnak tekinthető, de már meg lehet vásárolni hazánkban is, a listaár 28 millió forint. Persze az üzletkötéssel érdemes megvárni, amíg megnyílik az első közforgalmú hidrogéntöltő állomás.
A Linde által Magyarországra hozott töltőállomás a IX. kerületi Illatos úton található, és még nem közforgalmú – a jogszabályok és előírások, egészen pontosan azok hiánya az oka, hogy csak előzetes egyeztetés után lehet igénybe venni. Zöldhidrogént, azaz megújuló energiával, hidrolízissel készített gázt árulnak, a Linde számításai szerint ha megkezdik majd a tényleges üzemet, nagyjából 10 euró/kilogramm áron (ennél sokkal olcsóbb a kőolajból készített hidrogéngáz, de az nem klímasemleges). Egy autó feltankolása 3-5 percig tart, a telepített mobil töltőállomás egymás után azonnal tud akár több, 700 bar nyomású rendszert használó autót vagy targoncát tankolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.