A legradikálisabb átalakulás előtt a vállalaton belüli kapcsolattartás áll, hiszen a globális vállalatok a járványügyi korlátozások idején megtanulhatták: az online megbeszélések nemcsak költséghatékonyabbak, de időtakarékosabbak is a személyes látogatásoknál, ráadásul a cégek környezetvédelmi célkitűzéseit is könnyebb úgy teljesíteni, ha visszafogják utazásaikat, csökkentve ezzel a karbonlábnyomukat. A kommunikációs szoftverek rendelkezésre állnak, és az elmúlt közel két évben elég idő jutott a tesztelésükre. Az Akzo Nobel gyártási igazgatója, David Prinselaar például virtuális szemüvege segítségével „látogatja meg” a festékgyártó több mint száz, a világ távoli pontjain található üzemét. Az amszterdami székhelyű multi a vállalatcsoporton belüli kapcsolattartásra a járvány előtti büdzsé alig több mint felét tervezi elkölteni 2022-ben, de külső partnereivel is harmadával kevesebb személyes találkozót tervez a jövőben.
Aggódhatnak a légitársaságok és a szállodaláncok is amiatt, hogy a járvány elvonultával honnan pótolják a kieső bevételeiket. Forgalmuk ugyanis minden várakozás szerint az utazási korlátozások feloldása után sem áll majd helyre, legalábbis ez derül ki a Bloomberg azon összeállításából, amelyben 45 nagyvállalatot kérdeztek meg arról, hogyan tervezik alakítani az üzleti utakra szánt költségvetésüket. A megkérdezett cégvezetők 84 százaléka nyilatkozta azt, hogy 2022-ben kevesebbet költ majd utazásra, mint amennyit 2019-ben, a világjárvány kitörése előtt. A legtöbben 30 százalékkal vágnák vissza az ilyen jellegű kiadásaikat, legyen szó a távoli üzemek látogatásáról, a nemzetközi konferenciákról és kiállításokról vagy épp a potenciális külföldi partnerekkel elköltött üzleti ebédekről.
Nem ők az egyetlenek, akik a gurulós bőröndöt VR-szemüvegre vagy épp kivetítőre cserélték. A Pfizernél például állítják: az a probléma, amit egy virtuális megbeszélésen nem tudnak megoldani, azon vélhetően a személyes utazás sem segít. A Deutsche Bank befektetési banki üzletágának vezetője ennél árnyaltabban látja a helyzetet. Drew Goldman azzal számol, hogy a külső partnerekkel való találkozás miatt indított utak száma hamarosan újra elérheti a járvány előtti szintet, hiszen az ügyfélkapcsolatokat ápolni kell, ám a vállalaton belüli utazások száma legfeljebb a válság előttinek a 20-30 százaléka lesz a jövőben. A szingapúri központú United Overseas Banknál már most felére csökkentették az üzleti utakra szánt keretet, és csak a „feltétlenül szükséges” utazásokat engedélyezik.
A trend tehát egyértelmű, és a Global Business Travel Association szerint számszerűsíthető is. A szövetségnél úgy látják, a 2019-es 1430 milliárd dollárról 2024-re 1240 milliárdra zsugorodhat az üzleti utak piaca. A McKinsley pedig azzal számol, hogy a vállalatok már 2023-ra 20 százalékkal visszavágják az üzleti utakra szánt költési keretüket. Ez pedig a légitársaságokat és a szállodaláncokat is hátrányosan érintheti – figyelmeztet a PwC. Márpedig a légi közlekedési szektor már eddig is csúnyán megszenvedte a koronavírus-járványt.
A világ legnagyobb légitársaságai tavaly együttvéve 126 milliárd dollárnyi veszteséget könyveltek el, az idén pedig további 48 milliárdot bukhatnak. Igaz ugyan, hogy az üzleti útra indulók a menetrend szerinti repülőjáratok férőhelyeinek mindössze 12 százalékát töltötték meg már a koronavírus-járvány előtt is, mégis ők adták a társaságok profitjának csaknem háromnegyedét, hiszen nemcsak drágább jegyeket vásároltak, hanem sokkal gyakrabban vették igénybe a drága kényelmi szolgáltatásokat is. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint az üzleti utazások piaca lesz az utolsó, amelyik a járvány lecsengésével talpra áll. Épp ezért fájhat a fejük a hotelüzemeltetőknek is, hiszen 2019-ben még az ő bevételeik kétharmada is az üzleti utazóktól érkezett. A Morgan Stanley becslése szerint vendégeik legkevesebb ötöde 2022-ben sem tér majd vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.