Ötvenmillió forintra büntette a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a BKV-t a dunai vonali hajójárat üzemeltetésére kiírt közbeszerzés miatt
– derül ki a Közbeszerzési Hatóság honlapjára feltöltött dokumentumból. A KDB azért döntött így, mert bizonyítottnak találta, hogy a BKV mint ajánlatkérő megsértette a közszolgáltatók közbeszerzéseire vonatkozó sajátos szabályokat. Az 50 milliós bírság kapcsán a határozatban kiemelték: az összeg jóval alatta marad a törvény szerinti maximális, 10 százalékos mértékének. A beszerzés becsült teljes értéke nettó 5,122 milliárd forint, ehhez viszonyítva a szankció az 1 százalékot sem éri el.
A KDB vizsgálatát október 22-én a Közbeszerzési Hatóság elnöke hivatalból kezdeményezte, miután a közbeszerzés elhúzódása miatt közérdekű bejelentés érkezett hozzá. A BKV még a 2020. június 11-én adta fel az ajánlattételi felhívást, és pontosan egy év múlva 2021. június 11-én nyilvánította eredményesnek a közbeszerzést és hozta ki nyertesnek a Magyar Kikötő Zrt.-t.
Csakhogy az ajánlati kötöttség már 2020. augusztus 24. napján lejárt, és bár ezt a BKV további hatvan nappal 2020. október 19-ig meghosszabbította, az ajánlatok elbírálásáról szóló összegzés tehát csak az idén június 11-én született meg. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy
a BKV még a kitolt határidő letelte után is végzett bírálati cselekményeket.
Hogy miért volt szükség ennyi időre, az nem derült ki, a társaság mindenesetre egyebek mellett a Covid-világjárványra hivatkozott. Ugyanakkor a BKV-nak jogszabály szerint kötelessége lett volna a beérkezett ajánlatokat a lehető legrövidebb időn belül elbírálni, ez viszont csak a bontást követően 325 nappal később történt meg. Vagyis a bírálat tényszerűen elhúzódott, méghozzá kirívó mértékben. A KDB ezt mondta ki és ezért szabott ki bírságot. Megjegyezte, hogy korábban már több esetben, féltucatszor állapított meg hasonló tényállás miatt jogsértést és bírságot is a BKV-t érintően. A KDB határozata közigazgatási perben megtámadható.
A fővárosnak különösen fájó lehet, hogy egy olyan tender kerül ötvenmillió forintjába, amiből végül semmi nem lett. Bár a BKV a nyár elején nyertesnek hozta ki a Magyar Kikötő Zrt.-t, október végén mégis úgy döntött, hogy nem köt vele szerződést. Ezzel a még 2020 júniusában meghirdetett nyílt uniós eljárás eredménytelenül zárult. A kialakult helyzet azért is meglepő, mert a BKV és a BKK között érvényben lévő közszolgáltatási szerződésben a hajóüzemeltetés, mint közszolgáltatási feladat szerepel, amit a BKV köteles teljesíteni. Ez azonban sem idén, sem pedig jövőre nem teljesül.
A BKV – egyébként jogosan – arra hivatkozva állt el a szerződéskötéstől, hogy a fővárosi közgyűlés szeptember végén határozatot fogadott el arról, hogy az ideihez hasonlóan a jövő évi költségvetés terhére sem ad fedezetet a Duna budapesti szakaszán a hajózási tevékenység üzemeltetéséhez. A városvezetés ezt a lépést is a gyakran felemlegetett okokkal, úgy mint a „közösségi közlekedési bevételek csökkenése”, valamint a „kormányzati elvonások” indokolta. A döntés azt is kimondta, hogy a BKV által nyújtott hivatásforgalmú hajózás szünetelése 2021. után 2022-ben is folytatódni fog. A fővárosi tömegközlekedési cég emiatt kényszerpályára került a szolgáltatásmegrendelés lebonyolításában, és végül úgy ítélte meg, hogy beálltak a szerződés megkötésének kötelezettsége alóli mentesülés körülményei.
Mivel a forráselvonás következtében a BKK nem fog kiadni hajózási menetrendet, azaz megrendelést a BKV részére, így a BKV-nak sem joga, sem kötelezettsége nincs a hajóüzemeltetésre, másrészt az ehhez szükséges finanszírozás sem áll a rendelkezésre. A BKV-nak erre nincs ráhatása, mivel a fedezetet a tulajdonos, a Fővárosi Önkormányzat biztosítja
– magyarázta a fejleményeket a közbeszerzési eljárást eredményét közlő dokumentumban. A vállalat azt is hangsúlyozta, hogy főváros döntése a számára nem volt előre látható, így azzal sem számolhatott, hogy nem lesz képes a kishajó-tenderben a szerződés megkötésére.
Egyébként nem először történik meg, hogy egy meghiúsult BKV-s közbeszerzés végül a cégnek kerül pénzébe. Az ugyancsak fővárosi közgyűlési határozattal ellehetetlenített, nem mellesleg havi 80 milliós bevételkiesést okozó reklámtender kapcsán a BKV-t összesen 120 millió forintra büntette meg a Közbeszerzési Döntőbizottság, ezúttal pedig a nyertes Magyar Kikötő Zrt. követelhet „fájdalompénzt”. A VG érdeklődésére a társaság erre úgy reagált, hogy „még kiderül, dolgoznak rajta". A BKV ezzel szemben lapunknak azt írta a hét elején, hogy az eljárást „minden további jogi- és pénzügyi következmény nélkül” zárta le.
A BKV menetrendszerinti hajós járatai még 2012-ben indultak el.
A leállításuk kifejezetten érzékenyen érinti az utazóközönséget, amely az időjárási viszonyoktól függően előszeretettel élt ezzel a tömegközlekedési lehetőséggel.
Budapest két éve még azt tervezte, hogy modern, akadálymentes, nagyobb kapacitású új hajókat szerez be. A 2019-es adatok szerint évente átlagosan 300 ezren utaztak a kishajókkal, ebből rendszerint 60 millió forint körüli bevétele származott a fővárosi közösségi közlekedésnek. Igaz, a dunai szolgáltatás fenntartása egy évben 300–500 millió forint pluszköltséggel jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.