Az ISD Dunaferr pénteken a terveknek megfelelően újra termelésbe állítja korábban két hétre leállított két hengerművet, és a részleges leállás által érintett üzemegységekben is újraindul a termelés – közölte a VG-vel a társaság. Közlésük szerint az újraindulásra annak ellenére kerül sor, hogy továbbra is rendkívül magasak energiaárak, amelyek miatt kénytelenek voltak kényszerpihenőt elrendelni. Mint felidézték, az elmúlt másfél évben a villamos energia ára az ipari fogyasztók számára csaknem a négyszeresére, a földgázé pedig közel a tízszeresére emelkedett.
A globális energiaválság hatásai így drasztikusan érintették a hazai acélipar első számú szereplőjét, a Dunaferrt is, hiszen az acélgyártás köztudottan az egyik legenergiaigényesebb iparág.
A folyamatos árnövekedés és az európai viszonylatban is magasnak számító hazai energiaárak a társaságnál december végén több kényszerintézkedést is szükségessé tettek, ezek egyike volt néhány üzem termelésének kéthetes visszafogása. Ám miközben állt mindkét hengermű, más egységek – mindenekelőtt a kohók és az acélmű – folyamatosan működtek. A gyár alapanyag-ellátása mindvégig zavartalan volt, és jelenleg is az. Ezzel egybeesnek a VG más forrásból származó értesülései is: az elmúlt hónapokban, még az ünnepek alatt is, a terv szerinti, havi mintegy százezer tonnányi áru érkezett a Dunaferr számára Záhonyon át.
A szenet Oroszországból, a különböző érceket és ötvözőanyagokat Oroszországból és Ukrajnából indították útnak.
A társaság 2019-et bő 54 milliárd forint veszteséggel zárta, 2020-as számokat nem közöltek, 2021-es előzetes adataik pedig – mint jelezték – még nincsenek. Az tudott viszont, hogy tavaly különösen megromlott a Dunaferr anyagi helyzete, emiatt nem jutott hitelhez, alig tudott fizetni, így öt végrehajtás is indult ellene, a béreket pedig hónapokon át két részletben utalta. A jelenleg is fennálló orosz–ukrán konfliktus miatt hónapokon keresztül nem fért hozzá az Ukrajnán át vasúton várt alapanyaghoz az orosz ellenőrzés alatt álló kelet-ukrajnai térségből, ezért azt kerülő úton, tengeren szállíttatta. Annak köszönhetően maradt a felszínen, hogy 2020 szeptembere óta bérmunka jellegű konstrukcióban dolgozott együtt a kazah hátterű ausztriai Safin GmbH-val, ám mivel 2021 tavaszán így is csak mintegy 30 százalékos kihasználtsággal termelt, nem tudta kihasználni az akkori magas acélpiaci árakat. Szeptemberre viszont felfutott a gyártása 55 százalékra, Jevgenyij Tanhiljevics vezérigazgató-helyettes pedig sokadjára jelezte, hogy közel a szakmai befektető bevonása.
A VG a múlt évben rendre beszámolt azokról a perekig vezető eseményekről, amelyek a Dunaferr további irányításáról szóltak. A vihart az kavarta, hogy közgyűlést kellett volna összehívni, mert 2020-ban, illetve 2021-ben lejárt a társaság felügyelőbizottsági tagjainak és vezető tisztségviselőinek megbízatása, de az érintettek nem jutottak dűlőre arról, hogy kik vehetnek részt a közgyűlésen a 99,9 százalékos tulajdonos ciprusi Steelhold Ltd. képviseletében. A most kapott válasz – és a nyilvános adatok – alapján e téren azóta sincs előrelépés: „a társaságcsoport működtetését és irányítását, ahogyan az előző években, úgy most is a menedzsment végzi”. A társaságban lévő 0,0004 százalékát a magyar állam tavaly augusztusban a Napi.hu akkori cikke szerint 2,201 millió forintért elárverezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.