Több mint egymilliárd alumíniumdobozt bocsátanak ki évente Magyarországon, a Returpack Kft.-t pedig azért hozták létre, hogy a hatalmas mennyiségnek minél nagyobb részét visszagyűjtse. A társaság egy európai kezdeményezéshez, az Every Can Counts (ECC) promóciós kampányhoz csatlakozott, s annak hazai megfelelője, a Minden Doboz Visszajár (MDV) útját egyengeti.
Küldetésünk létjogosultságát az adja, hogy az alumíniumdoboz az egyik legfenntarthatóbb csomagolás, az újrahasznosítást tekintve előnyösebb, mint például a műanyag
– mondta a Figyelőnek Duma László, a Returpack Kft. alapító-ügyvezetője.
A társaság 2006-ban alakult meg, a Magyar Sörgyártók Szövetségével 2009-től dolgozik együtt, az első visszaváltó automatát pedig 2010-ben helyezte ki. Ma már 200 ilyen berendezés van, elsősorban szuper- és hipermarketek mellé telepítve, amivel elérik a lakosság több mint felét. Nem véletlen az iparági együttműködés, hiszen itthon az aludobozok mintegy kétharmada sörös, a fennmaradó részen pedig főként az energiaitalok és az üdítők osztoznak. „Az automatába helyezett doboz 60 napon belül egy új termék csomagolásaként ismét ott lehet a polcon. Míg a műanyag legfeljebb két-három ciklust bír ki, a fém előnyös tulajdonságai miatt végtelenszer olvasztható újra, ráadásul a doboz létrejöttéhez szükséges energiafelhasználás öt százalékából kerül vissza a körforgásba” – mutatott rá a cégvezető.
Az ECC és az MDV célja arra ösztönözni mindenkit, hogy mindig gondoskodjon a fém italosdobozok szelektív gyűjtéséről, tartózkodjon akár otthon vagy a munkahelyén, útközben, parkban, fesztiválon vagy egy sportrendezvényen. A Nagy-Britanniából indult nonprofit kezdeményezés mára Európa 19 országában és Brazíliában van jelen. Amikor hazánk belépett, még csak négyen voltak. A dél-amerikai ország jelenléte talán csak első hallásra meglepő, de nem árt tudni, hogy ott egymillió ember él a lerakókban felhalmozott fém italosdobozok bányászatából.
A Returpack visszaváltó rendszere hazai innováció, ami attól egyedi megoldás világviszonylatban, hogy műszakilag megoldották, a berendezés ismerje fel akár roncsolt, sérült vagy lapított formában is az aludobozt. A kezdeményezés sikérét igazolja, hogy tavaly több százezer ember élt a forgalmas bevásárlóközpontokban kihelyezett automaták kínálta lehetőséggel. „Nemcsak a gépeket gyártottuk le, hanem informatikai és logisztikai rendszert is fejlesztettünk hozzá, az utóbbi speciális gyűjtőautókra épül” – fejtette ki Duma László. Bár Magyarországon mintegy 20 ezer helyen értékesítenek alumíniumdobozos italokat, a Returpack pedig egyelőre csak 200 helyen van jelen, de így is visszagyűjtötték a dobozok 17 százalékát.
Ha 2024-től jön a betétdíjas kötelező visszaváltási rendszer, az 5-8 ezer pontot fog jelenteni. Több italcsomagolás típust integrálnak, ami most önkéntes alapon az alumíniumdobozokkal történik, az kötelező érvénnyel hamarosan kiterjed a PET-palackokra és az egyutas üvegekre is
– bocsátotta előre a vállalat alapítója. A 2025-ös európai normák miatt értelemszerűen szerte Európában megkezdődött a felkészülés. Eddigi tudására, tapasztalatára építve a Returpack a hazai szintlépés gyártói kiszolgálása mellett a külpiacokon is nyitott az együttműködésekre, ehhez erős alap, hogy értékesített már visszaváltó automatákat Románia és Lengyelország mellett Hollandiába és Belgiumba is.
Jótékonykodni visszaváltássalA Returpack automatái nem csak az újrahasznosítást teszik elérhetővé, hanem minden doboz után visszatérítést is adnak. A cégnél abban bíznak, hogy az eddiginél szélesebb fogyasztói réteget szólíthat meg a Minden Doboz Visszajár program, ha a visszavitt dobozok után járó kifizetésnek az adományozást is az alternatívájává teszik. Ebből a célból működik együtt a Returpack, a SPAR és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. A kezdeményezés szervezői arra kérik a lakosságot, hogy a háztartásban összegyűlt alumínium dobozokat a kijelölt üzleteknél megtalálható automatákban váltsák vissza, majd válasszák az adakozásra lehetőséget kínáló gombot. Így az aludobozok értéke jótékonysági célokat szolgál, most például fogyatékossággal élő és rászoruló gyermekek nyári táborozását. |
A környező országok közül a kötelező betétdíjas rendszert Szlovákia már idén januárban bevezette, Horvátország még korábban, a románok és a szerbek pedig hozzánk hasonlóan 2024-ben lépnének, az osztrákok csak egy évvel később. Duma László elmondta, hogy itthon eddig a sörgyártókkal osztoztak a költségeken, de amint szélesebb körű lesz a betétdíjas rendszer, az italpiac teljes vertikumának be kell állnia a fejlesztések mögé. Jelentős bővülésre számít a cég, amely az eddigi átlagosan 1 milliárd forintos csoportszintű éves árbevételét megtízszerezné 2023-ra, s annak a többségét már az exportpiacokon realizálná. A megnövekvő feladatok ellátásához azonban a létszámot is látványosan emelni kell, az eddigi 30 fővel szemben rövidesen több mint 100 munkavállalóra lesz szükség.
A környezetvédelmi célok teljesüléséhez nagyban hozzájárulnak a visszaváltó rendszerek, de a műanyag- és a fémiparnak is elemi érdeke a körforgásos gazdaság az elszálló nyersanyagárak miatt. „Míg egy elektronikai eszközöknél egyes esetekben csak a fogyasztói ár 5-10 százaléka a nyersanyag, ez egy csomagolóanyagnál 80 százalék is lehet. Ebben a szegmensben nem 10-15, hanem 100-150 százalékos drágulásokkal kell tudni együtt élni” – szemléltette a nehézségeket Duma László.
Éppen ezért úgy látja, a jövő nagy üzlete a hulladékgazdálkodás, amire eddig azt hittük, hogy szemét, az ma már értékes szekunder nyersanyag.
Szemléletes példa, hogy az elmúlt tíz évben begyűjtött, száz százalékban újrahasznosítható alumíniumhulladékkal a Returpack hálózata annyi villamos energia és szén-dioxid megtakarításához járult hozzá, ami a rákospalotai hulladékégető 1,5 éves termelésével, valamint Budapest valamennyi személygépkocsijának egyéves szén-dioxid-kibocsátásával egyenértékű. Ehhez azonban először is az kell, hogy a Minden Doboz Visszajár automatáknál visszaváltott dobozok a berendezés belsejében lévő, 4000–7000 darab befogadására alkalmas konténerbe kerüljenek. A tárolók tartalmát ürítés után feldolgozzák, majd újraolvasztják, ezután készülhet belőlük új aludoboz.
A teljes cikk a Figyelő április 14-től kapható számában olvasható!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.