Akár ki is lehetett volna zárni a Strabag AG-t a sztrádakoncessziós eljárásból, ha ajánlatot nyújtott volna be – erre a megállapításra jutottak az ügyben a VG által megkérdezett versenyjogi szakértők. Ahogy arról lapunk korábban többször is beszámolt: a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKOI) 2021 júniusában hirdetménnyel induló, többszakaszos uniós beszerzési eljárást írt ki a hazai gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére, felújítására, üzemeltetésére és fenntartására. A koncessziós pályázat útján az összes tervezett beruházás megvalósulását követően a nyertes koncesszor üzemeltetésében 2048, míg állami üzemeltetésben 942 kilométer gyorsforgalmi útszakasz lesz, azaz hozzávetőlegesen a teljes gyorsforgalmi úthálózat kétharmadát fogja a koncesszor felügyelni.
A kiemelt piaci pozíció betöltésére a tavaly júliusi határidőig három részvételi jelentkezés érkezett. A magyar vonatkozású, későbbi győztes Themis Magántőkealap által vezetett konzorcium mellett az ugyancsak hazai Dömper Kft., valamint az osztrák Strabag AG a francia Colas SA-val közösen adott be pályázatot. Csakhogy az ajánlattételi szakaszban a Strabag AG által vezetett konzorcium nem élt az ajánlattétel lehetőségével. Bár ennek kapcsán Rogán Antal kabinetminiszter mint az NKOI-t felügyelő miniszter egy május eleji háttérbeszélgetésen már jelezte, hogy az ügy hátterében az ausztriai versenyhatóság, a Bundeswettbewerbsbehörde (BWB) döntése húzódhat meg, több sajtóbeszámoló is értetlenül állt a Strabag AG visszalépése előtt. Legutóbb a Telex.hu közölt a kérdésben cikket, amely az esetet furcsának minősítette, illetve valamiféle összejátszást sejtetett a háttérben. Jó eséllyel ennél sokkal prózaibb magyarázatról van szó.
Amennyiben a Strabag nyújtott is volna be ajánlatot, azt az NKOI feltehetően nem vehette volna figyelembe, mivel időközben, 2021. október végén a BWB jogerősen elmarasztalta kartellvétség miatt a vállalatot. A vonatkozó jogi szabályozásra való tekintettel pedig minden bizonnyal ez a körülmény a sztrádakoncesszióból való kizárást vonta volna maga után. A BWB kapcsolódó közleménye szerint egy az osztrák építőipari folyamatokra kiterjedő vizsgálatban 45,37 millió eurós bírságot szabott ki a Strabag-csoport két társaságára, a Strabag AG-re, valamint az F. Lang u. K. Menhofer Baugesellschaft m.b.H. & Co. KG-ra. Az indoklás szerint a két cég a 2002 júliusától 2017 októberéig tartó időszakban az osztrák magas- és mélyépítési szektorban mind közbeszerzéseknél, mind piaci beszerzéseknél ármegállapodásokkal, piacfelosztással és a versenytársakkal való információcserével torzította a szabad versenyt. A BWB rámutatott: a szankció mértéke csak azért állt meg a 45 millió eurós szinten, mert a Strabag együttműködött a hatósággal, és elismerte a vele szemben folytatott eljárás jogosságát. A BWB ezzel arányosan csökkentette a bírság mértékét.
Fontos tényező, hogy a BWB nem csupán az osztrák versenyjogi szabályok megsértése miatt marasztalta el a Strabag AG-t, hanem az Európai Unió működéséről szóló szerződés alapján is. A hazai közbeszerzési törvény az ezekben az esetekben érintett szereplőknél viszont egyértelműen nevesíti a kizárást mint következményt. Sőt, a koncessziós kiírásban eleve kikötötték, hogy a kartell kizárási okot jelent. Vagyis ha a BWB határozata már a részvételi jelentkezéskor jogerőre emelkedett volna, a Strabag valószínűleg még csak a jelentkezését sem nyújthatta volna be a tenderre.
Az ügyben kerestük a Stabag AG-t. Marianne Jakl kommunikációs vezető érdeklődésünket azzal hárította el, hogy a vállalat stratégiai döntéseit nem kívánja nyilvánosan kommentálni. A NKOI ugyancsak nem nyilatkozott lapzártánkig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.