A közelmúltban több nyilvános csatornán is arra utaló információk jelentek meg, amelyek szerint Magyarországon építhet gyárat a világ legnagyobb akkumulátorgyártó vállalata, a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL). A dél-koreai üzleti híroldal, a Bloter.net május elején részleteket is megosztott a projektről. Azt írta, hogy a CATL a nemzetközi terjeszkedése részeként egy 200 hektáros területet vásárol Magyarországon üzemtelepítés céljából. Ezt a számot, mivel nem hivatalos, érdemes fenntartásokkal kezelni, de összehasonlításképp: a Fejér megyei Iváncsán a dél-koreai SK Innovation egy 135 hektáron elterülő komplexumot fejleszt, amely a cég legnagyobb európai egysége, egyben Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházása.
A hazai akkumulátorpiacot ismerő forrásokra hivatkozva az újság arról számolt be, hogy a létesítmény Debrecenben valósul meg és a következő európai gyártóbázisa lesz a CATL-nek. A telephely – amely mintegy 20 kilométeres távolságban lehet a kivitelezés alatt álló BMW-gyár helyszínétől – tranzakciója befejeződhetett, a régészeti feltárások is elindultak, és a gyár tervezése is zajlik. A Blotner.net a CATL magyar projektje kapcsán annak a félelmének is hangot adott, hogy a dél-koreai akkumulátorgyártók lemaradnak Kínával szemben a nemzetközi versenyben.
A CATL érkezését erősíti, hogy a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózatán, a LinkedIn.com-on a kínai társaság álláshirdetést adott fel, amelyben Debrecent jelölte meg a munkavégzés helyszínének. A már passzív álláshirdetésben villamosmérnököknek kínáltak teljes munkaidős pozíciót. A toborzási leírásból az is kiderült, hogy új üzem építése kapcsán keresnek munkaerőt, első körben a vízellátás és -elvezetés, valamint a víz- és villamosenergia-rendszer általános tervének elkészítéséhez.
Debrecen egyébként nem ismeretlen a kínai, innovatív energetikai technológiában érdekelt cégek előtt. Legutóbb idén március végén vált ismertté, hogy a kuangtungi központú Eve Energy adásvételről szóló szándéknyilatkozatot írt alá egy 45 hektáros debreceni terület megvásárlásáról. Itt szintén akkumulátorüzem jöhet létre, de a tárgyalások még nem zárultak le. A sanghaji Semcorp – amely a világpiacon vezető pozíciót tölt be az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges szeparátorfóliák gyártásában – szintén a Hajdú-Bihar megyei székhelyt választotta, és 10 hektáron állít majd elő termékeket négy gyártósoron, évente összesen 400 millió darabot.
A leendő BMW-gyár mindkét esetben vonzó szempontnak minősülhetett. Nincs ez másként a CATL esetében sem, pláne, hogy a napokban jelentették be, hogy a BMW az új platformjának (Neue Klasse) a tervezetten 2025-ben esedékes bevezetésével 30 százalékkal kívánja csökkenteni az elektromos járművei akkumulátorköltségeit. Ennek érdekében pedig a CATL-lel kötött megállapodást. A hírek szerint az első Neue Klasse alapokra épülő elektromos jármű a 3-as sorozat szegmensében debütál majd, és Magyarországon, a készülő debreceni üzemben szerelik össze. Az autóipari konszernek és az egyes beszállítók földrajzi közelsége értelemszerűen jelentősen csökkenti a logisztika, a szállítás és számos egyéb tényező kiadásait. A CATL nem csak itthon kereshet ilyen lehetőségeket, például az Egyesült Államokban való expanziójában is meghatározó szempont az ottani BMW-, illetve Ford-gyár szomszédsága.
Az Autopro.hu által idézett ágazati összesítés szerint a CATL 2021-ben csaknem 97 gigawattórányi kapacitást termelt lítiumion-akkumulátorokból. Ezzel mintegy 33 százalékos részesedést ért el a globális piacon, amellyel az első pozíciót foglalja el. A cég éves bázison közel 170 százalékos növekedést mutat. A világ három legnagyobb akkumulátorgyártójának mindegyike ázsiai. A második LG Energy Solution valamivel több mint 60 gigawattórás akkumulátorkapacitással, így 20,3 százalékos piaci részesedéssel bír, a harmadik Panasonic esetében ugyanez 36 gigawattóra és 12,2 százalék. A három vállalat együtt 193 gigawattórányi lítiumion-akkumulátort gyártott, a piac 65,1 százalékát uralva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.