Az autógyártók által megadott teljesítményadatok jobbára marketingfogásoknak tűnnek, olyan messze vannak a valóságtól, az ideális, laboratóriumi körülmények között elvégzett hatósági tesztek pedig hitelesek ugyan, de a való élethez ezeknek sincs sok közük.
Épp ezért a brit What Car? autós szaklap szerkesztői úgy döntöttek, igazságot tesznek, és a mindennapos közlekedés szimulált körülményei között, azonos szempontok alapján állítanak fel rangsort az elektromos autók energiahasznosításának hatékonyságát illetően.
Ehhez kiválasztottak tízet a nyugat-európai kereskedésekben kapható közkedvelt elektromos autó közül és
összeeresztették őket egy tesztpályán, ahol semmilyen zavaró körülmény nem befolyásolhatta a mérések objektivitását.
A teszthez a Cupra Born 58 kWh V3-as modelljét, a Volvo XC40 Recharge Single Motor Plust, a kínai kézben újjáéledt MG ZS EV Long Range SE villanyautóját, a Magyarországon taxizáshoz előszeretettel használt dél-koreai Kia Niro EV 4-est és annak nagy testvérét, a szakmai zsűri által a 2022-es év autójának választott Kia EV6 RWD GT-Line-t sorakoztatták fel.
A német gyártókat a Volkswagen ID.5 Pro Performance Style képviselte, valamint a két modellel jelentkező bajor BMW (BMW i4 eDrive40 M Sport és a BMW iX3 M Sport Pro). Nem maradhatott ki a sorból a Nyugaton legnagyobb darabszámban értékesített Tesla Model 3 Long Range, valamint a Tesla Model Y Long Range városi terepjáró (SUV), amelynek európai sorozatgyártását nyáron kezdték meg a Berlin melletti Grünheidében kialakított Gigafactoryban.
Továbbra is otthon éri meg tölteni az e-autó aksijátMég akkor is olcsóbb otthon, a saját egyetemes szolgáltatónál tölteni az elektromos autót, ha emiatt az adott háztartás túllépi a kedvezményes áron vásárolható mennyiséget, és piaci tarifát kénytelen fizetni. |
A 24,1 kilométer hosszú körpályát szakaszokra osztották, az egyes közlekedési helyzeteket megidézve. Az első, 4,2 kilométeres szakaszon a városi közlekedést szimulálták stop-and-go rendszerben, utána 6,4 kilométeren át fixen 80 kilométer/órás tempóban haladtak konvojban a kocsik, hogy aztán kiérve a virtuális sztrádára, 112 km/órával hasíthassanak 13,5 kilométeren át, visszaérve a rajtrácshoz.
Ezt az útvonalat addig ismételték, amíg az autók reggelre száz százalékra feltöltött akkumulátora be nem mondta az unalmast a brit körpályán. Az esélyegyenlőség jegyében arra is ügyeltek, hogy mindegyik kocsiban 21 fokon menjen a klíma és a normál üzemmódot választották.
A végeredmény a szkeptikusokat igazolta,
egyetlen autó sem volt képes teljesíteni azt a távolságot, amit az európai WLTP-tesztek körülményei között megtett.
A különbség hét kocsinál 10 és 20 százalék közötti, háromnál 10 százalék alatti volt. Legrövidebb ideig a legkisebb, 58 kWh-s akkuval szerelt Cupra bírta, amely 352 kilométer után adta meg magát, míg
a legtovább a BMW ix4 eDrive40 M Sport körözött,
81 kWh-s akkuja 508 kilométeren át bírta a strapát, Az eltérő kapacitású akkumulátorok miatt a szakújságírók a hatékonyság alapján állították fel rangsort, azt mérve, hogy egy kilowattóra energiával milyen messzire jut el az adott autó.
Az eredmények 5,4 és 6,7 kilométer kötött szóródtak, azaz
rezsicsökkentett magyar árammal 5,30 és 6,60 forintra jönne ki egy kilométer.
Hatékonyság terén a tapasztalat győzött, a Teslák végeztek az élen. A szakújságírók az eredményeket összegezve megállapították, hogy mind a tíz villanyautó megbízhatóan teszi a dolgát, még ha a papíron szereplő ideális fogyasztási mutatókat nem is teljesítik.
Akkuforradalmat hirdet a Tesla, de még nem áll készen ráA Tesla grandiózus céljainak elérése az általa bevezetni tervezett új akkumulátortechnológián áll vagy bukik. |
Ár/érték arányban viszont a Magyarország meghódítására egyelőre benzines SUV-modelljeivel próbálkozó kínai MG ZS EV Long Range vitte el a pálmát, amely 395 kilométert ment, és hatékonyságban verte a Volvót és a BMW iX3-ast, illetve kis híján a Kia EV6-ost is. És „csak” 13 millió forint körüli összegbe kerül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.