A cégvezetők csökkenő nyereségességre számítanak, de a cégvezetők többsége egyáltalán nem tartja valószínűnek cége teljes leállását a következő fél évben, elképzelhetőbbnek vélik a kapacitáskihasználtság csökkentését, mint a teljes leállást – közölte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) kedden.
A kamara gazdaságkutató intézete 2135 hazai vállalkozás vezetőjének októberi válasza alapján a cégek pénzügyi helyzetét elemezte: 2021 októbere és 2022 áprilisa közötti időszakhoz viszonyítva főként a 10 fő alatti kisvállalkozások, valamint a legalább 250 főt foglalkoztató vállalatok számoltak be legnagyobb arányban a nyereségesség elmaradásáról, csökkenéséről.
A vállalatvezetők harmada szerint a cége nem lesz nyereséges a következő fél évben, további 26 százalékuk pedig a nyereség mértékének csökkenésére számít.
A válaszadók 20 százaléka vélekedett úgy, hogy cége nyereségessége nem fog változni, 22 százalékuk pedig a nyereségesség növekedését prognosztizálta a következő fél évre – írják a közleményben.
Az elemzésben kimutatták, hogy a legtöbb vállalkozásnak a 2022 októberét megelőző hónapokban az energiahordozók kifizetése jelentette a legnagyobb pénzügyi problémát, ami főleg a kisebb vállalatokat érintette. Ez a kötelezettség a cégek 14 százalékának a vállalat működését veszélyeztető érdemi nehézséget okozott, további 35 százaléknak pedig kisebb nehézségeket okozott, de nem veszélyeztette a vállalat működését.
A második leggyakrabban említett pénzügyi nehézség az adók és járulékok befizetése volt, a cégek 8 százaléka mondta azt, hogy ez a tétel a vállalat működését veszélyeztető érdemi nehézséget okozott, 34 százaléknál pedig kisebb problémát jelentett. A harmadik leggyakrabban említett nehézség a megrendelt alapanyagok és nyersanyagok kifizetése a vállalatok 5 százalékának okozott érdemi nehézséget, és 32 százalékának kisebb nehézséget – írják a közleményben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.