A japán Nissan és a francia Renault autógyártók egyre közelebb kerülnek a szövetségük átalakításához, a vállalatok felsővezetői csütörtökön a tárgyalóasztalhoz ülnek, hogy megvitassák a 20 éves partnerségük jövőjét és a közös elektromos fejlesztések irányvonalát – írta a Reuters.
Az autóipari óriások vezetői videóbeszélgetésen keresztül találkoztak egy közös igazgatótanácsi ülésen. Belsős információk szerint azért üléseznek így – ahelyett, hogy a Renault vezérigazgatója, Luca de Meo és elnöke, Jean-Dominique Senard Japánba utazott volna –, mert a tárgyalások jól haladnak és közel vannak a megállapodáshoz.
A Renault azt szeretné, ha a japán autógyártó befektetne az új EV-fejlesztési programjába, míg a Nissan abban bízik, hogy a franciák, a legnagyobb részvényeseik eladnák a nagyjából 43 százalékos részesedésüket, és egyenlő alapkora helyeznék a szövetségüket.
A tárgyalások már hónapok óta folynak és elsősorban már csak a részletekről, például a szellemi tulajdon megosztásáról szólnak – a vállalatok hivatalos bejelentése akár már február 1-jén is megtörténhet.
Az átalakuló francia–japán szövetség mindkét vállalatra, valamint junior partnerükre, a Mitsubishire is hatással lesz, ám a bejelentésig a státusa még nem ismert, ám nagy az esélye annak, hogy a Nissan mellett marad. Bár valamilyen szinten különválásról van szó, a vállalatok továbbra is együtt fognak dolgozni, amire az autóiparban tapasztalható technológiai felfordulás szempontjából nagy szükség van, hogy ne veszítsék el a piaci erejüket.
A Renault maga is kiegészíti a partneri körét, a kínai Geely-től kezdve a Qualcomm félvezetőgyártóig kapcsolatokat épít, hogy biztosítsa az ellátási láncait. Emellett a szaúd-arábiai állami Aramco-t is bevonja a kutatásaiba, hogy közösen fejlesszenek benzinmotoros- és hibird technológiájú gépjárműveket.
A Nissan számára jelenleg a legnagyobb aggodalmat ezek az új kapcsolatok jelentik, ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy a szövetségük során kifejlesztett technológiák kiszivároghatnak a francia autógyártón belül történő átszervezések, valamint az új partnerek bevonása során.
A Renault és a Nissan partnersége az autóipar egyik legfurcsább szövetsége, ám az elmúlt két évtized során kétségtelen, hogy sikeresek voltak. A két vállalat 1999-ben állt össze, hála a Renault akkori ügyvezető alelnökének, Carlos Ghosn-nak, aki pár évvel korábban a csőd széléről mentette meg a francia vállalatot. Mivel a japán fél is ilyen gondokkal küszködött, az összefogás előnyös volt.
A Renault gyakorlatilag megmentette a Nissant és a következő években lábra is állították, amiért cserébe 43 százalékos részesedést szereztek a japán vállalatban – ezzel szemben a Nissan csak 15 százalékos részesedést kapott a franciáktól, de szavazati jog nélkül.
Bár ez a megállapodás hosszú időn át vitás kérdés volt a két fél között, a partnerek sikeres együttműködése miatt sokáig nem számított kiemelt ügynek. Ez 2018-ban megváltozott, amikor a szövetség élére elnöknek kinevezett Ghosn-t pénzügyi visszaélések vádjával letartóztatták, aki később Libanonba menekült egy magángépen.
A botrány következtében indultak meg a cégek különválásáról szóló tárgyalások, ám úgy tűnik, hogy az EV-technológiák fejlesztése, a piaci erőviszonyok fenntartása és az eddigi eredmények miatt ez a szövetség továbbra is erős marad, csak egyensúlyba kerülnek a felek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.