A legtöbb hazai autószerviz számára a legnagyobb kihívást a munkaerőhiány, valamint az emelkedő rezsi- és bérköltségek kitermelése jelenti, ezzel összefüggésben sokan elsősorban a változó technológiákkal való lépéstartást jelölték meg fő problémának – derült ki az Autós Nagykoalíció szakmai és érdekképviseleti szervezet felméréséből. Emellett gyakori probléma, hogy az engedély nélkül, illegálisan működő szervizek áraival nem tudnak versenyezni, és az ügyfelek a kevésbé biztonságos, de olcsóbb megoldást választják a legális szervizek helyett.
Magyarországon régóta jelentős probléma az autószerelők hiánya.
Jelenleg egy átlagos, 25 fős osztályból mindössze hárman maradnak a szakmában.
Ez a probléma egyre égetőbb, ezért is indította el az Autós Nagykoalíció az Autószerelők Országos Szövetségével együttműködve az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét (ASZTV). A felmérés válaszadói átlagosan 10-es skálán 8,36-ra értékelték a munkaerő pótlásának nehézségét.
A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb független szerviz alacsony létszámmal dolgozik, a legtöbb esetben 3 és 5 fő között van a szerelők száma egy cégnél.
A válaszok átlaga 4,55 – feltételezhetjük, hogy ha a munkaerőhiány valamelyest enyhülne, ez a szám jelentősen magasabb lehetne.
Kifejezetten ritka a 10-nél több autószerelőt alkalmazó vállalkozás, mindössze a kitöltők 7 százaléka alkalmazott legalább tíz dolgozót.
A felmérés kitöltőinek 39 százaléka fordított már forrásokat arra, hogy elektromos autókat is tudjanak javítani. A nagyobbik részük egyelőre nem foglalkozik ilyenek javításával. Utóbbi válaszadók fele nem is tervezi, hogy elektromos autókkal foglalkozzon a közeljövőben, ennek pedig több oka lehet.
Azok többsége ugyanis aránylag új, néhány éves autó, amelyeknek a legtöbb esetben még megvan a gyári garanciája, ezért a tulajdonosaik inkább márkaszervizbe viszik azokat, ha szükséges.
Szintén fontos szempont, hogy az elektromos kocsik fenntartása jelentősen egyszerűbb, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelteké. Emellett azoknak is nehéz felkészülni a villanyautók javítására, akik szeretnének foglalkozni ezzel a területtel, ugyanis a felmérés résztvevőinek válaszai alapján különösen nehéz ezekhez értő szakembert találni.
A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 3,1 százalékát fordították az alkalmazottak képzésére.
A vállalkozások jelentős része ugyanakkor egyáltalán nem költ oktatásra, a leggyakoribb válasz az egy és két százalék közötti oktatásra fordított összeg volt. A legmagasabb összeg, amelyet válaszadóink közül oktatásra költöttek, a profit tíz százalékát teszi ki. Az adatokból látszik, hogy az elektromos kocsik javításába fektető szervizek többet fordítottak oktatásra, mint a többiek.
A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 13,6 százalékát fordították eszközök beszerzésére.
Ebben az esetben is egyértelmű az összefüggés az elektromos autók javítására való felkészüléssel. A válaszadók közel fele szinte semennyit nem költött eszközökre, míg egyes szervizek jelentős összegeket fordítanak azok beszerzésére. Utóbbiak minden bizonnyal új technológiákkal felszerelt autók javítására készülnek ezekkel a befektetésekkel.
A szervizek legnagyobb arányban dízelmotorral működő autókat javítanak. Az alternatív meghajtásúak közül a full hibrid modellek fordulnak meg leggyakrabban a felmérésben részt vevő független autószervizeknél, de ezek is csak négy százalékot adnak. Természetes, hogy az újabb technológiák, mint a plug-in hibrid és teljesen elektromos modellek egyelőre alacsony számban kerülnek a független szervizekhez, ugyanis a PHEV és elektromosautó-park jelentős része még garanciás, és a felmérések alapján ezen modellek tulajdonosai szívesebben választják a márkaszervizeket.
Minden ötödik eladott autó elektromos lesz az idénA Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint az elektromos kocsik növekvő arányának köszönhetően naponta ötmillió hordóval kevesebb olajra lesz igény. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.