A Lordstown Motors kedden csődvédelmet kért, miután az elektromos teherautókat (EV) gyártó amerikai cég nem tudott egyezségre jutni befektetőjével, a tajvani Foxconn-nal, amely állítólag 170 millió dolláros tőkeinjekcióval hitegette a startupot – írta a Reuters.
Az elektromospickup-gyártó már a múlt hónapban bejelentette, hogy a csőd szélén áll, ugyanis a hónapokig tartó tárgyalások után sem tudtak megegyezni a Foxconn-nal és annak anyavállalatával, a Hon Hai Technology csoporttal. A többi között az Apple-termékek szerződéses gyártójaként ismert Foxconn pedig kitartott amellett, hogy kiszállna a partnerségből.
A Lordstown kedden csődvédelmet kért egy Delaware állambeli csődbíróságon, és bejelentette, hogy vevőket keres – az eljárásban pedig a Foxconnt csalással, valamint sorozatos ígéretszegéssel vádolta meg, és pert is indított ellene.
A Lordstown csődbíróságon benyújtott panasza alapján a Foxconn tavaly novemberben beleegyezett, hogy 170 millió dollárt fektet be az autógyártóba, valamint az üzlet részeként megvásárolta a General Motors (GM) egykori üzemét az ohiói Lordstownban, ahol közösen gyártották volna a startup első e-teherautóját, az Endurence-ot. A megállapodás az EV-gyártónak a gyártás beindításához szükséges tőkét, a tajvani vállalatnak pedig a belépést biztosította az amerikai autógyártásba.
A Foxconn eddig mintegy 52,7 millió dollárt fektetett a Lordstown Motorsba, és jelenleg közel 8,4 százalékos részesedéssel rendelkezik a cégben. A kereset szerint azonban a Foxconn a szerződés ellenére nem hajlandó további részvényeket vásárolni, és állítólag ki akar szállni a partnerségből.
A Lordstown azonban januárban arra kérte a tajvani vállalatot, hogy függessze fel a gyártást, ugyanis az Endurance előállítási költségei meghaladták a 65 ezer dolláros tervezett eladási árat – az összeszerelés pedig azóta is csökkentett ütemben halad.
A Lordstown részvényei a bejelentés után 35,6 százalékot zuhantak a tőzsdezárás előtt.
A cég csődje nem az első az EV-startupok közül, amelyek a világjárvány alatt kialakuló SPAC-lufi idején léptek be a tőzsdére. A Nikola teherautó-gyártóhoz hasonlóan a Lordstown is nehezen felelt meg a korai befektetők magas elvárásainak.
Miután a vállalat 2020 októberében a DiamondPeak Holdings akvizíciós céggel (SPAC) együttműködve belépett a tőzsdére, a Lordstown válságból válságba csúszott, teljes vezetősége távozott, ráadásul több szabályozó hatóság és az amerikai igazságügyi minisztérium is vizsgálatot indított ellene.
Eközben az elektromos teherautók piacán is nagyobb a verseny: egyre több ágazati óriás, köztük a Ford, a GM és a Stellantis is saját modelleket dobott a piacra, a Tesla pedig azt ígérte, hogy hároméves csúszással bár, de az év végén megkezdik a Cybertruck gyártását. A rivális startup, a Rivian is el tudta 2022-ben indítani a luxuspickupja sorozatgyártását.
A partnerével folytatott vita, a sorozatos vizsgálatok, a gyenge eredmények és a befektetői bizalmatlanság miatt nehezen fognak tudni vevőt találni a Lordstown Motorsra, miközben a per sikere is kétséges.
A Foxconn azonban előnyös helyzetben van, ugyanis az ohiói gyár rengeteg külföldi autógyártó számára vonzó lehet, ha meg akarnák vetni a lábukat az amerikai piacon. A tajvaniak azonban nem akarják feladni amerikai pozícióikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.