A külföldön kiállított áfamentes számlák után Magyarországon a taxis személyszállítóknak is meg kell fizetniük az általános forgalmi adót, tehát semmilyen kárt nem okozott a Bolt a magyar államkasszának – jelentette ki Pálffy Miklós, a Niveus Consulting Group együttműködő jogi partnere a taxisbotránnyal kapcsolatban. A szakértő szerint a vállalat felelőssége maximum abban lehet, hogy erről nem tájékoztatta a döntően alanyi adómentes taxisokat, de ez nem is a jogszabály által előírt feladata.
A taxis belharc két héttel ezelőtt került a nyilvánosság elé, amikor az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) azt kérte a Fővárosi Önkormányzattól, hogy semmisítse meg a Budapesti Közlekedési Központ által a Bolt HTX Kft. részére adott jóváhagyó döntést a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatásról. Az OTSZ szerint a Bolt szabadjelző- és logóhasználata nem szabályos, és sérti a védjegyhasználat gyakorlatát, ám a BKK teljes mellszélességgel kiállt a Bolt mellett, és világossá tette, hogy nem vonja vissza a jóváhagyást.
A szabadjelző és a védjegy körüli cicaharc lényegtelen, az igazi ügy a Bolt adózása – erről beszéltek utóbb a Világgazdaságnak a taxis piac történéseit ismerő források.
Mint összefoglaló cikkünkben megírtuk, a Bolt Operations OÜ (korábbi nevén Taxify OÜ) egy észtországi társaság, amely az Uber Magyarországról való kivonulásakor jelent meg itthon. Egészen pontosan úgy, hogy szerződést kötött a Taxify Hungary Kft.-vel, jelenlegi nevén Bolt HTX Kft.-vel – ez a cég nem az észtek leánya, hanem magyar magánszemélyek tulajdonában áll. A vállalkozás megszerezte a megfelelő engedélyeket, és megkezdte a szolgáltatást taxiengedéllyel rendelkező sofőrökkel és szabályos, sárga autókkal.
Azonban a technikai hátteret az észt cég biztosítja az applikációjával, ezen keresztül fut a diszpécserszogáltatás, vagyis a megrendelések beérkezése és ezek kiküldése a taxisoknak. A Bolt HTX Kft. lényegében csak adminisztratív jellegű tevékenységet lát el, úgymint a taxisok beléptetése, ellenőrzése vagy marketingfeladatok elvégzése.
Az üzletmenet a piac több, a neve elhallgatását kérő szereplője szerint jogellenes – továbbra is hangsúlyozzuk, hogy a piacvezető Bolt versenytársairól van szó –, mert ezzel a Bolt HTX kiszervezte az engedélyét Észtországba.
Hétfői közleményében kilenc taxitársaság, többek között a Főtaxi és a 6×6 Taxi azt írja, hogy a jogszabályok szerinti működés és a pártatlanul szabályozott egyenlő verseny mellett foglal állást. Szerintük a védjegyeknél súlyosabb a Bolt HTX számlázási gyakorlata, amelyben az engedélyezett tevékenységét nem maga végzi, hanem külföldi partnerének gyakorlatilag kiszervezi, hogy az uniós adószabályozást kihasználva látszólag kedvezőbb feltételeket biztosítson a vele szerződött személyszállítóknak.
Az, hogy ez az előny csak látszólagos, vagyis az áfamentes számlák után idehaza a taxis személyszállítónak kell megfizetni az áfát, elsőre nem feltétlenül lesz világos az egyébként jellemzően alanyi adómentes, a bevallások rejtelmeiben nem különösebben jártas taxis számára
– áll a közleményben, amely azt állítja, hogy erre éveken keresztül nem hívta fel megfelelően a figyelmet a Bolt.
A támadó fél most abban bízik, hogy „az adóhatóság átfogó vizsgálata gondoskodik a jogszerű állapot helyreállításáról”. A Világgazdasághoz került dokumentumok azt bizonyítják, hogy május közepén tett közös feljelentést szinte minden hazai taxistársaság ismeretlen tettes ellen, a beadványt az Országos Rendőr-főkapitánysághoz, a Központi Nyomozó Főügyészséghez, a Pénzügyminisztériumhoz, a NAV Közép-magyarországi Bűnügyi Igazgatóságához, a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodájához, valamint az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz is eljuttatták.
Korábbi cikkünkben is kiemeltük: önmagában az, hogy a taxitársaság működése miatt feljelentést tettek a piaci riválisai, még nem bizonyít semmit, már csak azért sem, mert
a Bolt szerint mindössze arról van szó, hogy a versenytársak megpróbálják kiszorítani, mint a piac legnagyobb szereplőjét.
Pálffy Miklós mindenesetre azt írta, hogy alanyi adómentes személynek is áfafizetési kötelezettsége van itthon abban az esetben, ha külföldről szolgáltatást vesz igénybe, tehát például jutalékot fizet a külföldi Boltnak.
„Egy példával illusztrálva: tételezzük fel azt, hogy a Bolt 25 százalék jutalékot számláz, a taxis 100 forintot kér az útért. Ez azt jelenti, hogy a külföldi Bolt kiállított egy számlát 25 forint jutalékról, amit a taxis ki is fizetett, de ezt követően 6,75 forint áfát még be kellene fizetnie az államkasszába, tehát az államkasszát nem rövidítik meg” – mutatott rá az adószakértő, aki felhívta az érintettek figyelmét az áfafizetési kötelezettségre, és azt javasolta, ha bizonytalanok, kérjék könyvelő segítségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.