A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta a vizsgálatot a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mert a versenyfelügyeleti eljárás megindításakor feltételezett jogsértés nem volt egyértelműen bizonyítható. A céget a GVH korábban két alkalommal is elmarasztalta, aminek hatására a HelloPay módosította a borravaló-választási gyakorlatát.
A versenyhatóság tavaly novemberben indított eljárást a HelloPay Zrt.-vel szemben, amely számos fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosítja. A cég a hatóság gyanúja szerint
olyan tisztességtelen gyakorlatot folytatott a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel nyomásgyakorlással többlet-döntéshozatalra kényszeríthette a fogyasztókat.
A HelloPaynél megdöbbentek a GVH vizsgálata miattA fizetőterminálok üzemeltetője szerint a jogbiztonságba vetett hitet ássa alá a Gazdasági Versenyhivatal eljárása és kommunikációja. |
Az ügyhöz kapcsolódó előzmény, hogy a GVH 2019 végén elmarasztalta a szolgáltatót az alapbeállításként alkalmazott 10 százalékos borravaló miatt. A versenyhatóság akkor 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától. 2021 végén a GVH megvizsgálta a tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy
– bár a HelloPay Zrt. módosított korábbi rendszerén – a cég továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugallt egy „elvárt” 10 százalékos mértéket. A GVH Versenytanácsa ekkor hatmillió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.
Az újabb versenyfelügyeleti eljárás megindításakor – 2022 novemberében – a GVH hangsúlyozta, hogy a vizsgálat nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás újra jogsértést követett el. Az eljárás során a versenyhatóság szakértői – ahogy minden esetben – alaposan és objektíven megvizsgálták a gyanú alapját képező gyakorlatokat a fogyasztók védelme, a tiszta piaci verseny elősegítése, illetve – tekintettel a korábban elkövetett jogsértésekre – a cég és más piaci szereplők jogkövető kereskedelmi gyakorlatának támogatása érdekében.
Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa az eljárás során arra a megállapításra jutott, hogy a feltételezett jogsértés egyértelműen nem volt bizonyítható. Az eljáró versenytanács szerint, mivel a terminálon már nincs előre bejelölt, alapértelmezetten beállított borravalómérték, a fogyasztó sugalmazott opció nélkül eldöntheti a terminál használata során egyetlen lépésben, hogy nulla és 20 százalék között mekkora mértékű borravalót ad. Az eljáró versenytanács szerint továbbá pusztán a borravalóadásra vonatkozó kérdéssel, választási lehetőséggel nem alapozható meg az eljárás megindításakor feltételezett nyomásgyakorlás.
A vizsgálat hatására a HelloPay Zrt. módosította a borravaló-választási gyakorlatát, aminek következtében a fogyasztók borravalóadási „szokásai” is merőben megváltoztak a cég termináljain. Míg a korábban alkalmazott 10 százalékos alapbeállítás mellett a többség a 10 százalékos mértéket fizette, nem módosított rajta, a jelenleg is alkalmazott gyakorlatnál sokan nem fizetnek borravalót, a választott mértékek pedig szóródnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.