BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Módosította borravaló-rendszerét a HelloPay a GVH-eljárás nyomán

A GVH szerint a HelloPay nyomásgyakorlással többlet-döntéshozatalra kényszeríthette a fogyasztókat.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta a vizsgálatot a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mert a versenyfelügyeleti eljárás megindításakor feltételezett jogsértés nem volt egyértelműen bizonyítható. A céget a GVH korábban két alkalommal is elmarasztalta, aminek hatására a HelloPay módosította a borravaló-választási gyakorlatát.

Fotó: HelloPay / Facebook

A versenyhatóság tavaly novemberben indított eljárást a HelloPay Zrt.-vel szemben, amely számos fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosítja. A cég a hatóság gyanúja szerint 

olyan tisztességtelen gyakorlatot folytatott a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel nyomásgyakorlással többlet-döntéshozatalra kényszeríthette a fogyasztókat.

A HelloPaynél megdöbbentek a GVH vizsgálata miatt

A fizetőterminálok üzemeltetője szerint a jogbiztonságba vetett hitet ássa alá a Gazdasági Versenyhivatal eljárása és kommunikációja.

Az ügyhöz kapcsolódó előzmény, hogy a GVH 2019 végén elmarasztalta a szolgáltatót az alapbeállításként alkalmazott 10 százalékos borravaló miatt. A versenyhatóság akkor 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától. 2021 végén a GVH megvizsgálta a tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy 

– bár a HelloPay Zrt. módosított korábbi rendszerén – a cég továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugallt egy „elvárt” 10 százalékos mértéket. A GVH Versenytanácsa ekkor hatmillió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.

Az újabb versenyfelügyeleti eljárás megindításakor – 2022 novemberében – a GVH hangsúlyozta, hogy a vizsgálat nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás újra jogsértést követett el. Az eljárás során a versenyhatóság szakértői – ahogy minden esetben – alaposan és objektíven megvizsgálták a gyanú alapját képező gyakorlatokat a fogyasztók védelme, a tiszta piaci verseny elősegítése, illetve – tekintettel a korábban elkövetett jogsértésekre – a cég és más piaci szereplők jogkövető kereskedelmi gyakorlatának támogatása érdekében.

Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa az eljárás során arra a megállapításra jutott, hogy a feltételezett jogsértés egyértelműen nem volt bizonyítható. Az eljáró versenytanács szerint, mivel a terminálon már nincs előre bejelölt, alapértelmezetten beállított borravalómérték, a fogyasztó sugalmazott opció nélkül eldöntheti a terminál használata során egyetlen lépésben, hogy nulla és 20 százalék között mekkora mértékű borravalót ad. Az eljáró versenytanács szerint továbbá pusztán a borravalóadásra vonatkozó kérdéssel, választási lehetőséggel nem alapozható meg az eljárás megindításakor feltételezett nyomásgyakorlás.

A vizsgálat hatására a HelloPay Zrt. módosította a borravaló-választási gyakorlatát, aminek következtében a fogyasztók borravalóadási „szokásai” is merőben megváltoztak a cég termináljain. Míg a korábban alkalmazott 10 százalékos alapbeállítás mellett a többség a 10 százalékos mértéket fizette, nem módosított rajta, a jelenleg is alkalmazott gyakorlatnál sokan nem fizetnek borravalót, a választott mértékek pedig szóródnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.