BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországon épülő akkugyárak: feltűnt egy magyar cég és most minden megváltozhat

Az egyik legnagyobb félelem a magyar akkugyárakkal kapcsolatban, hogy szennyezik a vizet. Csakhogy egy nagykanizsai cég olyan technológiát tud, amely végérvényesen megszünteti ezt a problémát.

Egy nagykanizsai cég képes olyan berendezés kiépítésére, amely zárt rendszerben, ivóvíz felhasználása nélkül ki tudja elégíteni az akkugyárak vízigényét – erről a Haon.hu közölt cikket. 

CATL battery cell factory
04 April 2022, Thuringia, Arnstadt: The company name is on a Contemporary Amperex Technology Thuringia GmbH (CATL) plant. The Chinese battery manufacturer CATL will ramp up production at its new plant in the second half of the year. Interior work is currently underway at the new complex, which is over half a kilometer long and in which the Chinese company plans to invest around 1.8 billion euros. Photo: Martin Schutt/dpa (Photo by MARTIN SCHUTT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Debrecenben épülő kínai akkugyár hiába mondta el többször, hogy csak ipari szennyvizet használ, ez nem nyugtatta meg a közvéleményt. Fotó: Martin Schutt / AFP

A hajdúsági vármegyei lap azzal vezeti fel a fejleményt, hogy a két legnagyobb lakossági aggály a Magyarországon építeni tervezett akkumulátorgyárak miatt, hogy 

  1. mekkora lesz a vízigényük, 
  2. valamint, hogy a felhasznált víz mennyire szennyezni fogja szennyezni a környezetet. 

Megjegyezték, hogy habár a Debrecenben épülő CATL is többször nyilatkozott arról, hogy a felhasznált vízmennyiséget szürkevízből, vagyis ipari szennyvízből biztosítják, azt is csak hűtésre, ez érthető módon nem oszlatta el maradéktalanul a debreceniek félelmét. 

Mit kell tudni a Hidrofit cégről?

Felidézték, hogy Áder János október elején Debrecenben jelentette be, hogy felvette a kapcsolatot egy nagykanizsai céggel, amely víztisztító rendszerek telepítésével foglalkozik. Ez a teljes egészében magyar tulajdonú Hidofilt Kft. A volt köztársasági elnök szerint  a cég olyan berendezéseket épít ki, amelyek zárt rendszerben, ivóvíz felhasználása nélkül ki tudnák elégíteni az akkugyárak vízigényét.

Csakhogy hiába áll rendelkezésre a technológia, a Hidrofilt eddig nem kapott megkeresést az érintettektől. Pedig Áder János szerint ők tervezhetnék meg a víztisztító rendszereiket, az megnyugtathatná a lakosságot is. A Haon-nak most nyilatkozott Borsos Krisztina, a Hidrofilt Kft. ügyvezető igazgatója. Ő azt mondta, hogy a társaságot Európa tíz legnagyobb vízkezelő rendszereket tervező és kivitelező cége között tartják számon. Világ szinten 2,7 millió ember fogyasztja a cég technológiájával tisztított ivóvizet, ipari rendszereik pedig Mexikótól az Egyesült Arab Emirátusokig számos országban működnek. Belföldön a Paksi atomerőműben és a Mol százhalombattai finomítójában is jelen vannak.

Hogyan tudja megoldani az akkugyárak vízszennyezését a Hidrofilt?

Arról is beszélt, hogy a Hidrofilt az ipari tisztavíz technológiák mellett régóta tervez és épít ZLD hulladékvíz-tisztítókat. A ZLD technológia olyan vízkezelő rendszert jelent, amely a hulladékvizet tisztítás után teljes mértékben visszaforgatja a technológiába, így szennyezett víz nem, csak szilárd hulladék képződik a vízkezelés során. A Haon rákérdezett, hogy technológiailag megoldható-e, hogy az akkugyáraknál esetlegesen a felhasznált vízbe bekerülő lítiumot is kivonják, amire határozott válasz érkezett.

Az akkumulátorgyártási technológiák különbözőek, van, ahol kerül, van, ahol nem kerül lítium a hulladékvízbe. A lítiumnál sokkal mérgezőbb, nehezebben eltávolítható szennyező anyagok is előfordulnak időnként a hulladékvizekben, de szerencsére a modern membránszeparációs és ioncserés technológiák jelentősen megkönnyítik a munkánkat, amikor különböző szennyezőanyagokat szeretnénk eltávolítani a vízből. A lítium-karbonát, a lítium egyik sója elég rosszul oldódik vízben, ez megkönnyíti a lítium eltávolítását. Ráadásul a sok lítium vegyület közül a lítium-karbonát az egyik legbarátságosabb és a vegyipari üzemekben számos a lítiumnál veszélyesebb anyaggal is dolgoznak.

– magyarázta.

Debreceni kínai akkumulátorgyár: kiderült az igazság a vízigényről

Durva csúsztatás volt, hogy a Debrecenbe tervezett CATL-gyár napi 40-60 ezer köbméter vizet használna fel.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.