Szombat délután sztrájkfelhívás jelent meg a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) közösségi oldalán. Ezzel bizonyossá vált, hogy a Volánbusznál a második legnagyobb érdekképviselet megtartja a hetek óta ígért kétnapos munkabeszüntetést január 28-án és 29-én.
Ezt azért nem lehetett eddig biztosra venni, mert a bértárgyalás továbbra is aktív a munkáltató és a munkavállalói oldal között. Így aztán az utolsó pillanatig sem lehet kizárni, hogy fordulat állhat be. Mindez továbbra is benne van a pakliban, de már biztosan nem vasárnap és hétfőn. Akkorra ugyanis a SZAKSZ sztrájkba hívta a dolgozókat, a következmények pedig beláthatatlanok.
A Dobi István elnökölte érdekképviselet egyelőre magára maradt a munkabeszüntetéssel. A MÁV-Volán csoportnál összesen harmincnál is több szakszervezet működik, a 2024-es bértárgyalásokon közülük kilencnek van megállapodási joga. Egyedül a SZAKSZ hirdetett sztrájkot. Vagyis könnyen úgy tűnhet, hogy klasszikus „egy mindenki ellen” helyzet alakult ki az összesen 54 ezer főt foglalkoztató állami közlekedési szolgáltatónál.
Azonban semmi ok legyinteni a SZAKSZ akciójára, több okból sem. Egyfelől nem az első kétnapos leállásukat szervezik, legutóbb másfél hónapja bonyolítottak le egy ugyancsak a vasárnapot és a hétfőt érintő tiltakozást. Akkor (2023. december 10–11.) a Volánbusz szerint a sofőrök mintegy 10 százaléka nem vette fel a munkát.
Másrészt, bár igaz, hogy a SZAKSZ még a Volánbusznál sem számít a legnagyobb szakszervezetnek – hiszen ez a Közúti Közlekedési Szakszervezet, a KKSZ –, és nagyjából 2000 tagot tömörít, de, legalábbis papíron, komoly támogatottságot tud felmutatni. Ez jól példázza, hogy egészen pontosan 5978 járművezető, a Volán által foglalkoztatott buszvezetők 58 százaléka írta alá január közepéig a SZAKSZ bérkövetelését, illetve a január 28–29-i munkabeszüntetés támogató íveit.
Dobi István és az érdekképviselet vezetése éppen erre alapozva döntött a januári sztrájk mellett. Igaz, ezt eredetileg 6000 aláíráshoz kötötték.
Akárhogy is, az 5978 szignó sem kevés, de ez persze nem jelenti azt, hogy holnaptól ugyanennyien szabotálnák a munkát. Ugyanis létezik a sztrájk idejére biztosított elégséges szolgáltatás intézménye, amelyről a felek meg is egyeztek a napokban. Mindezek alapján,
az autóbuszvezetők (helyközi, helyi) 2024. január 28-án 00 órától 2024. január 29. napján üzemzárásig
az elégséges szolgáltatás biztosításával szüntetik be a tevékenységüket. Ennek megfelelően
Mindez együttesen 26 614 járat, ami már azért tetemesnek mondható. Ugyanakkor az is látszik a fenti számokból, hogy vasárnap egy mérsékeltebb kapacitás eshet ki, hétfőn viszont már jóval durvább kimaradások lehetnek a menetrendben.
Ennek a különbségnek, ha úgy tetszik, fokozatosságnak az oka maga törvény. Ez úgy rendelkezik, hogy az első napon órai bontásban kell a 66 százalékos járatsűrűséget (vagyis az elégséges szolgáltatást) biztosítani, míg a következő 24 órában napi bontást kell alkalmazni. Ez az oka, hogy vasárnap 4006, míg hétfőn 22 630 járatra terjedhet ki a sztrájk.
De nem csak a buszsofőröknek van lehetőségük arra, hogy ne vegyék fel a munkát.
Fontos, hogy a termelésirányításban és az utaskiszolgálásban (elővételi pénztár, információ) dolgozók nem vehetnek részt a munkabeszüntetésben.
A nagy kérdés pedig eleve az, hogy vajon hányan fognak ténylegesen sztrájkolni.
Dobi István szerint csak egy fegyelmezett, maximális, tehát a 26 ezret elérő járatkimaradással tudnak eredményt elérni. Ezt azzal kapcsolatban emelte ki, hogy ha az adott autóbusz-vezető nem vesz részt a munkabeszüntetésben, és felveszi a munkát, akkor az eredetileg törölt járat menetrend szerint fog közlekedni. Ha sok buszsofőr így tesz vasárnap és hétfőn, akkor akár észrevétlen is maradhat a munkabeszüntetés a Volánbusznál.
A munkáltató és a SZAKSZ közötti vita egyébként nem tűnik feloldhatatlannak. A MÁV-Volán tulajdonosi jogait gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) három évre kötne egyezséget úgy, hogy az idén minimum 70 ezer forinttal emelné mindenki bérét a cégcsoportnál. A SZAKSZ 90 ezret akar 2024-re, és csak erre az évre akar megállapodni. Ehhez egyébként más szakszerevezetek is ragaszkodnak.
Azt azért érdemes megemlíteni, hogy az ÉKM csoportszintű megállapodást köt, tehát nem csak a Volánbuszra vonatkozót. Márpedig a SZAKSZ csak itt működik. Tehát viszonylag nehezen elképzelhető, hogy egy volános szakszervezet olyan eredményt tudna elérni a bértárgyalások során, amelyet aztán a MÁV-ra és a HÉV-re is kiterjesztenének. De nyilván semmilyen eshetőséget sem lehet kizárni.
Már csak azért sem, mert a kétnapos sztrájkot követően, rögtön kedden Lázár János tárgyalni hívta a MÁV-Volán szakszervezeteit. A tárcavezető ígérete szerint erre a találkozóra új ajánlattal készül. Hogy ebben végül mi szerepel majd, az bizonyosan attól is függ, mekkora lesz a tényleges sztrájkrészvétel vasárnap és hétfőn: elér-e kritikus szinte a naponta 4,5 millió embert kiszolgáló országos tömegközlekedési hálózatban.
Volánbusz-sztrájk: Lázár János új ajánlatra készül – asztalhoz ül a szakszervezetekkelKözeleg a munkabeszüntetés a Volánbusznál, amit a közlekedési miniszter tiszteletben tart. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a nincsből nem tud pénzt adni. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.