BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Nike Thailand,-,September,2022:,Adidas,Launch,The,New,"germany",National

Nike-zakó Adidas-buktával és kárörvendő Pumával

Mezcserére készül a német labdarúgó-válogatott, közel nyolc évtized után érkezett el a váltás ideje. A Nike ugyanis visszautasíthatatlan pénzügyi ajánlatával leváltja a regnáló Adidast. Az amerikai sportszergyártón azonban a gigadeal sem segített, gyenge üzleti kilátásai miatt sárga lappal büntette a piac.

Hazai pályáján szégyenítette meg az Adidast az amerikai Nike, miután egy friss bejelentés szerint a háromcsíkos márka 77 éves egyeduralmát megdöntve 2027-től egészen 2034-ig ő szállíthatja a válogatott, azaz a Nationalelf szerelését. Ez a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) számára nyilván jelentős bevételnövekedést jelent, az Adidasnak viszont hatalmas pofonnal ér fel. 

Nike Thailand,-,September,2022:,Adidas,Launch,The,New,"germany",National
Csíkból három, csillagból négy szerepel a német válogatott Adidas-mezén, amit a Nike pipás logója vált 2027-től / Fotó: Nattawit Khomsanit

Ahhoz lehetne mérni a presztízsveszteséget, mintha Románia jelenlegi mezszállítójáról, az Adidasról a 2Rule-ra váltana. A német válogatott mind a négy világbajnoki címét az Adi Dassler által alapított és a nevét viselő herzogenaurachi cég szerelésében szerezte meg, s ha a sikeres lesz, még 2026-ban is az ő mezében feszítve emelhetik fel a világbajnoki trófeát – vagy az idén az Európa-bajnoki serleget, ha egyáltalán túljutnak a ma minden bizonnyal törökverő magyar válogatotton. 

Amelyet szintúgy szerződés köt az Adidashoz, viszont Erdogan elnök csapata már szintén Nike-mezben csillogtatja a tudását – olasz edző, Vincenzo Montella menedzselése mellett. Mondjuk a magyarokat is egy olasz, Marco Rossi dirigálja.

Jön a Nike, de merre jár a hazaszeretet?

A Nike a gazdaságilag messze a legjobb ajánlatot nyújtotta be – egyértelműsítette döntése indokát közleményében a Német Labdarúgó Szövetség (DFB). Az amerikai cég mellett sokat nyomott a latban, hogy az amatőr focit és a német női labdarúgó-válogatottat is a keblére ölelte. A német politika üzleti ügyekbe nem szól bele, véleménye azonban lehet. Ez pedig sommás volt, Robert Habeck gazdasági miniszter azzal reagált, hogy

Nehezen tudom elképzelni a német mezt a három csík nélkül, az Adidas és a fekete-piros-arany színkombináció a mezeken mindig is összetartozott a fejemben. A német identitás egy darabja. Egy kicsit több hazaszeretetet reméltem volna

– vágott oda a szövetségnek Habeck, egyben jelezve nemtetszését az Adidas tavaly januárban színre lépett új vezérigazgatója, Björn Guldén felé, aki viszont svéd, így a posztján nem a hazaszeretetet, hanem pusztán az üzleti érdekeket képviseli. S ha a Nike irreális ajánlatot tett, azzal ő sem tud versenyezni. 

Az Adidas még a Yeezy-üzlet bukását nyögi 

Az összeg egyelőre nem került napvilágra, s Guldént még mindig az foglalkoztatja, hogyan tudja kitakarítani az istállóból az amerikai rapper, Kanye West (újabb nevén Ye) által felhalmozott trágyát. Mint ismert, a rapperrel szakított 2022 őszen az Adidas, mert vállalhatatlan rasszista, antiszemita kijelentéseivel sokkolta a céget, a közvéleményt és természetesen a vásárló közönséget is. 

Adidas yeezy
A Yeezy kollekció egyik darabja / Fotó: Shuttestrock

Mondjuk nem annyira, hogy a több milliárd dolláros hátrahagyott Yeezy-raktárkészlet maradványait ne vinnék mint a cukrot. Az Adidas nettó eladásai tavaly csökkentek, ezért is érintette őket most rendkívül kínosan a Nike „rablása”. Az Adidas hazai riválisa, a Puma viszont kárörvendhet, hiszen egyrészt a rivális Adidast, másrészt az éppen tőlük hozzájuk átigazolt Guldént érte a méretes pofon.

A szurkolók meg egy győzelem után mindent megbocsátanak. Érdekesség, hogy az Adidas részvénye csupán 0,4 százalékkal esett a mezcsere bejelentésére. 

A Nike az 1996-os első nagy áttörése óta, amikor is szerződést kötött a nagyhatalom Brazíliával, folyamatosan terjeszkedik a nemzetközi labdarúgásban. Olyan csapatokat szponzorál, mint Franciaország, Anglia és az Egyesült Államok, míg az Adidas olyanokat, mint 

  • Olaszország,
  • Spanyolország. 
  • és Argentína, 

amely a regnáló világbajnokként a legértékesebb skalpot jelenti. A Nike az 1996-os első nagy áttörés óta folyamatosan terjeszkedik a nemzetközi labdarúgásban, amikor is szerződést kötött a nagyhatalom Brazíliával. A Nike olyan csapatokat is szponzorál, mint Franciaország, Anglia és az Egyesült Államok, míg az Adidas olyanokat, mint Olaszország és Spanyolország.

A tőzsdén orra esett a Nike

A Nike–DFB szerződés bejelentését követően publikálta a negyedéves gyorsjelentését az amerikai sportszergyártó, de az ahhoz fűzött kilátásokban nem volt sok köszönet. A német gigaszerződés pozitív hatását messze elhomályosították a folyó üzleti évre vonatkozó gyenge kilátások.

Relatív árfolyammozgások 2020-tól
Nike, Adidas
 

A Nike arra figyelmeztetett, hogy a júniustól induló 2025-ös pénzügyi év első felében 2-4 százalék közötti árbevétel-csökkenésre számít, miközben a Bloomberg elemzői konszenzusa az új üzleti év első negyedévére négy-, a másodikéra pedig hatszázalékos növekedést prognosztizált. 

Az árfolyam erre 5,7 százalékkal zuhant, megduplázva az év eleje óta felhalmozott veszteségét. 

A Nike pénzügyi igazgatója, Matthew Friend a gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón elmondta, hogy csökkentik az olyan „klasszikus” cipők, mint az Air Force 1, valamint a jelenlegi Pegasus Running cipők kínálatát, mert inkább a közelgő termékbevezetésekre, azok fejlesztésére koncentrálnak. 

Futás előre!

A futócipőknél is erősítésre szorulnak, mert ennél a kiemelt termékkörnél sem teljesítenek túl jól az utóbbi időszakban. Ezen a fronton az Ultrafly futócipőik kínálatát szélesítik, reagálva az olyan új piaci szereplők megjelenésére, mint az On vagy a Hoka, amelyek szuperkényelmes, vastag habszivacs talpkonstukcióikkal csábítják el tőlük a vásárlóikat. 

A Nike erre válaszul az alsóbb árkategóriájú termékeinél is beveti a pihe-puha-lágy Air talpazatot. 

Emellett folytatják a decemberben felvázolt 2 milliárd dolláros megtakarítási tervük végrehajtását, melynek keretében csökkentik az alulteljesítő termékek kínálatát és generálozzák az ellátási láncokat ott, ahol ez szükséges.

A Nike az észak-amerikai (+3,2 százalék) és a kínai (+4,5 százalék) eladások vártnál jobb alakulásának köszönhetően az elemzői várakozásokat felülmúló, 12,4 milliárd dolláros bevételt ért el a február 29-ével zárult negyedévben, ez magasabb az elemzői várakozásoknál. 

Nike 
Beaverton,,Oregon,,Usa,-,Feb,21,,2020:,Nike,World,Headquarters
Észak-Amerikában  a Nike 3,2 százalékkal növelte negyedéves bevételét / Fotó: Shutterstock

Az egy évvel ezelőttihez képest viszont szerény 40 millió dollár a növekmény, ami a gyakorlatban stagnálásnak felel meg. Adózott nyeresége eközben 5 százalékkal, 1,17 milliárd dollárra esett vissza. A folyó negyedév eredményét nagyban befolyásolja, hogy a Nike miként, mekkora árleszállításokkal tud túladni felhalmozott, még mindig rendkívül magas raktárkészletén, hogy helyet csináljon innovatív új kollekcióiknak. 

Jó úton haladnak ebben, hiszen a készletek a december-február időszakban 13 százalékkal, 7,7 milliárd dollárra csökkentek, azaz nagyobb mértékben, mint azt a Wall Streeten előre jelezték.


 


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.