Hazai pályáján szégyenítette meg az Adidast az amerikai Nike, miután egy friss bejelentés szerint a háromcsíkos márka 77 éves egyeduralmát megdöntve 2027-től egészen 2034-ig ő szállíthatja a válogatott, azaz a Nationalelf szerelését. Ez a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) számára nyilván jelentős bevételnövekedést jelent, az Adidasnak viszont hatalmas pofonnal ér fel.
Ahhoz lehetne mérni a presztízsveszteséget, mintha Románia jelenlegi mezszállítójáról, az Adidasról a 2Rule-ra váltana. A német válogatott mind a négy világbajnoki címét az Adi Dassler által alapított és a nevét viselő herzogenaurachi cég szerelésében szerezte meg, s ha a sikeres lesz, még 2026-ban is az ő mezében feszítve emelhetik fel a világbajnoki trófeát – vagy az idén az Európa-bajnoki serleget, ha egyáltalán túljutnak a ma minden bizonnyal törökverő magyar válogatotton.
Amelyet szintúgy szerződés köt az Adidashoz, viszont Erdogan elnök csapata már szintén Nike-mezben csillogtatja a tudását – olasz edző, Vincenzo Montella menedzselése mellett. Mondjuk a magyarokat is egy olasz, Marco Rossi dirigálja.
A Nike a gazdaságilag messze a legjobb ajánlatot nyújtotta be – egyértelműsítette döntése indokát közleményében a Német Labdarúgó Szövetség (DFB). Az amerikai cég mellett sokat nyomott a latban, hogy az amatőr focit és a német női labdarúgó-válogatottat is a keblére ölelte. A német politika üzleti ügyekbe nem szól bele, véleménye azonban lehet. Ez pedig sommás volt, Robert Habeck gazdasági miniszter azzal reagált, hogy
Nehezen tudom elképzelni a német mezt a három csík nélkül, az Adidas és a fekete-piros-arany színkombináció a mezeken mindig is összetartozott a fejemben. A német identitás egy darabja. Egy kicsit több hazaszeretetet reméltem volna
– vágott oda a szövetségnek Habeck, egyben jelezve nemtetszését az Adidas tavaly januárban színre lépett új vezérigazgatója, Björn Guldén felé, aki viszont svéd, így a posztján nem a hazaszeretetet, hanem pusztán az üzleti érdekeket képviseli. S ha a Nike irreális ajánlatot tett, azzal ő sem tud versenyezni.
Az összeg egyelőre nem került napvilágra, s Guldént még mindig az foglalkoztatja, hogyan tudja kitakarítani az istállóból az amerikai rapper, Kanye West (újabb nevén Ye) által felhalmozott trágyát. Mint ismert, a rapperrel szakított 2022 őszen az Adidas, mert vállalhatatlan rasszista, antiszemita kijelentéseivel sokkolta a céget, a közvéleményt és természetesen a vásárló közönséget is.
Mondjuk nem annyira, hogy a több milliárd dolláros hátrahagyott Yeezy-raktárkészlet maradványait ne vinnék mint a cukrot. Az Adidas nettó eladásai tavaly csökkentek, ezért is érintette őket most rendkívül kínosan a Nike „rablása”. Az Adidas hazai riválisa, a Puma viszont kárörvendhet, hiszen egyrészt a rivális Adidast, másrészt az éppen tőlük hozzájuk átigazolt Guldént érte a méretes pofon.
A szurkolók meg egy győzelem után mindent megbocsátanak. Érdekesség, hogy az Adidas részvénye csupán 0,4 százalékkal esett a mezcsere bejelentésére.
A Nike az 1996-os első nagy áttörése óta, amikor is szerződést kötött a nagyhatalom Brazíliával, folyamatosan terjeszkedik a nemzetközi labdarúgásban. Olyan csapatokat szponzorál, mint Franciaország, Anglia és az Egyesült Államok, míg az Adidas olyanokat, mint
amely a regnáló világbajnokként a legértékesebb skalpot jelenti. A Nike az 1996-os első nagy áttörés óta folyamatosan terjeszkedik a nemzetközi labdarúgásban, amikor is szerződést kötött a nagyhatalom Brazíliával. A Nike olyan csapatokat is szponzorál, mint Franciaország, Anglia és az Egyesült Államok, míg az Adidas olyanokat, mint Olaszország és Spanyolország.
A Nike–DFB szerződés bejelentését követően publikálta a negyedéves gyorsjelentését az amerikai sportszergyártó, de az ahhoz fűzött kilátásokban nem volt sok köszönet. A német gigaszerződés pozitív hatását messze elhomályosították a folyó üzleti évre vonatkozó gyenge kilátások.
A Nike arra figyelmeztetett, hogy a júniustól induló 2025-ös pénzügyi év első felében 2-4 százalék közötti árbevétel-csökkenésre számít, miközben a Bloomberg elemzői konszenzusa az új üzleti év első negyedévére négy-, a másodikéra pedig hatszázalékos növekedést prognosztizált.
Az árfolyam erre 5,7 százalékkal zuhant, megduplázva az év eleje óta felhalmozott veszteségét.
A Nike pénzügyi igazgatója, Matthew Friend a gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón elmondta, hogy csökkentik az olyan „klasszikus” cipők, mint az Air Force 1, valamint a jelenlegi Pegasus Running cipők kínálatát, mert inkább a közelgő termékbevezetésekre, azok fejlesztésére koncentrálnak.
A futócipőknél is erősítésre szorulnak, mert ennél a kiemelt termékkörnél sem teljesítenek túl jól az utóbbi időszakban. Ezen a fronton az Ultrafly futócipőik kínálatát szélesítik, reagálva az olyan új piaci szereplők megjelenésére, mint az On vagy a Hoka, amelyek szuperkényelmes, vastag habszivacs talpkonstukcióikkal csábítják el tőlük a vásárlóikat.
A Nike erre válaszul az alsóbb árkategóriájú termékeinél is beveti a pihe-puha-lágy Air talpazatot.
Emellett folytatják a decemberben felvázolt 2 milliárd dolláros megtakarítási tervük végrehajtását, melynek keretében csökkentik az alulteljesítő termékek kínálatát és generálozzák az ellátási láncokat ott, ahol ez szükséges.
A Nike az észak-amerikai (+3,2 százalék) és a kínai (+4,5 százalék) eladások vártnál jobb alakulásának köszönhetően az elemzői várakozásokat felülmúló, 12,4 milliárd dolláros bevételt ért el a február 29-ével zárult negyedévben, ez magasabb az elemzői várakozásoknál.
Az egy évvel ezelőttihez képest viszont szerény 40 millió dollár a növekmény, ami a gyakorlatban stagnálásnak felel meg. Adózott nyeresége eközben 5 százalékkal, 1,17 milliárd dollárra esett vissza. A folyó negyedév eredményét nagyban befolyásolja, hogy a Nike miként, mekkora árleszállításokkal tud túladni felhalmozott, még mindig rendkívül magas raktárkészletén, hogy helyet csináljon innovatív új kollekcióiknak.
Jó úton haladnak ebben, hiszen a készletek a december-február időszakban 13 százalékkal, 7,7 milliárd dollárra csökkentek, azaz nagyobb mértékben, mint azt a Wall Streeten előre jelezték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.