A kínai BYD cég azt tervezi, hogy 2027-re évi 500 ezer elektromos és hibrid autót gyárt majd Üzbegisztánban – közölte a BYD Uzbekistan Factory igazgatóhelyettese egy taskenti kiállításon. 

A BYD Seal U model car is seen at the stand of the Chinese carmaker at the Geneva International Motor Show in Geneva, on February 27, 2024. (Photo by Fabrice COFFRINI / AFP)
 A BYD évi 500 ezer autót tervez gyártani 2027-re / Fotó: AFP

A BYD kínai konszern tavaly szeptemberben jelentette be, hogy elektromos és hibrid autók gyártásával foglalkozó vállalkozást hoz létre Üzbegisztánban. A cég üzbegisztáni illetékese azt mondta, hogy még nem született döntés, hogy egy már meglévő gyárat alakítanak át autógyártásra, vagy pedig új létesítményt építenek, de erről hamarosan döntés születik. 

A 2003-ban alapított BYD Auto az egymilliós darabszámot 2021 májusában érte el, ezt mindössze 18 hónap alatt sikerült megháromszorozni, az ötmilliós érték eléréséhez további kilenc hónap, a hétmillióhoz pedig – amelyet idén márciusban értek el – már csupán újabb hét hónap kellett. 

A BYD tavaly gyorsan növelte piaci jelenlétét világszerte, személyautóinak exportértékesítése 337 százalékkal bővült, elérte a 240 ezret. Ezzel az eredménnyel az új energiákkal hajtott járművek (new energy vehicles – NEV) gyűjtőnév alatt kategorizált autók vezető kínai exportőrévé vált. A márka személyautói már 64 országban kaphatók világszerte. 

A vállalat jelentős energiákat fordít termelésének globalizálására is, új üzemeket tervez nyitni Thaiföldön, Brazíliában, Üzbegisztánban és Magyarországon. A cég tavaly decemberben jelentette be, hogy Szegeden építi meg első európai üzemét, ahol elektromos autókat fog előállítani. 

Dinamikus, mégis konzervatív előrejelzést adott ki a BYD az idei üzleti évére: a szegedi óriásberuházást tervező elektromosautó-gyártó tavaly 3 024 417 hibrid és elektromos hajtású járművet értékesített, az idén megcélozza a 4 milliós darabszámot, ami a tavalyi 62,3 százalékos bővülésnél jóval alacsonyabb, 32,3 százalékos dinamikát jelent. 

Szegedi BYD-gyár: a magyar gazdaság egyik zászlóshajója lehet – de mit adhatnak nekünk a kínaiak?

A GDP-ben is jól kimutatható értéket jelenthet a kínai elektromosautó-gyártó üzeme, amely – ha a terveknek megfelelően 2025 második felére felépül – éves szinten 200 ezer járművet állíthat elő Szegeden.