Forronganak a bécsi vendéglősök, úgy érzik, hogy az ételkiszállítók karmai közé kerültek, ami veszteségspirálba kényszeríti őket, ezért most már jó néhányan a sztrájkot is kilátásba helyezték a nemzetközi platformgazdaságtól egészségtelen függőségbe került piacon.
Az online vállalkozások közben egyre feljebb srófolják díjaikat, a bécsi éttermek pedig rettegnek az esetleges megtorlástól, abban az esetben, ha nem paríroznának.
A világjárvány idején persze jól jött, hogy a Foodora és a Lieferando feltette az éttermeket az online térbe, sok bécsi vendéglős azóta a házhoz szállításból szerzi forgalma több mint felét. Ezalatt azonban a két keréken járó futárok megkerülhetetlenné váltak, hiszen több ételporciót szállítanak az osztrákok küszöbére, mint valaha.
Hatvan étteremnek most már olyannyira elege lett a kiszolgáltatottságból, hogy az osztrák kormányhoz, mindenekelőtt Karl Nehammer kancellárhoz intézett nyílt levélben követelnek segítséget és politikai támogatást.
A sztrájkot is kilátásba helyező vállalatok azt fontolgatják, hogy ideiglenesen leállítják az élelmiszer-szállításokat. Ehhez azonban szükségük lenne az ágazat széles körű támogatására.
Az osztrák Der Standard hírportál szerint a petícióban azt állítják, hogy a piaci folyamatok veszélyeztetik a létüket. A Foodora veszteségspirálba kényszeríti az éttermeket, és gyakorlatilag felfalja őket. A megváltozott fogyasztási szokások következtében sok vállalkozás már forgalmának több mint felét házhoz szállításból bonyolítja le. A saját online portál létrehozása és a világhálón való reklámozás azonban gyakran nem megfizethető, ezért nincs más választásuk, mint a „rózsaszínű sáskától” való szoros függőség.
Míg ugyanis a vevők korábban közvetlenül a vendéglőktől rendeltek, ma már csak a nagy portálokat használják, amelyek hatalmas díjakat számolnak fel a vendéglátóhelyeknek
– állítja egy bécsi vállalkozó, aki a lázadás élére állt, de sokakhoz hasonlóan nem akarja, hogy az újságban megnevezzék. Attól tart, hogy korlátozzák az étterme láthatóságát az interneten, vagy hogy a leadott rendelések „technikai problémák miatt” hirtelen elapadnak.
A koronavírus-járvány idején az éttermek négyszázalékos jutalékot fizettek a Lieferandónak és a Foodorának, ami mostanra akár 35 százalékra is emelkedhetett – árulta el a vállalkozó.
A Foodora úgynevezett aktiválási és egyéb szolgáltatási díjakat, valamint a kiszállításhoz használandó zacskókért külön költséget is felszámít. Ráadásul állítólag megtiltja a vendéglátósoknak, hogy minimális rendelési értéket és szállítási időt határozzanak meg. Aki ezt megszegi, azt rendelésenként öt euróval büntetik.
Tíz százalékot el tudunk viselni, 18 százalék fölött viszont már nem vagyunk életképesek. Ráadásul, ha valaki nem garantálja a Foodora kizárólagosságát, az még magasabb költségeket kockáztat
– teszi hozzá.
A rivális Lieferandót ugyan nem említik meg a nyílt levélben, ám a császárváros vendéglősei ugyanúgy elégedetlenek ennek a cégnek a díjaival és viselkedésével is. A kritika mindkét cégnek szól – hangsúlyozták a levélírók.
„Ami a megbízásonkénti jutalékot illeti, ez a legtöbb étterem esetében 13 százalékot tesz ki. További 17 százalékot csak akkor számolunk fel, ha a teljes logisztikát kiszervezik nekünk, ám ez a jutalék is csak alig fedezi a kézbesítők személyi költségeit” – mondta a Standardnak Oliver Klug, a Lieferando szóvivője.
„Továbbá nálunk nincs kezdeti vagy alapdíj, és nem követelünk kizárólagosságot sem. A vendéglátósok szabadon meghatározhatják minimális rendelési értéküket. A platformon a rangsorolás a megrendelőtől való távolság és az átlagos megrendelői értékelés alapján történik” – folytatta Klug.
A Lieferando évente átlagosan 130 ezer eurós forgalmat generál az éttermeknek. Ilyen volument professzionális szolgáltatás nélkül nem lehetne megvalósítani. A szállítási platformoknak köszönhetően az ágazatnak nincs beruházási kockázata. Nincs szükség sofőrök alkalmazására vagy üzemeltetési erőforrások biztosítására – emelte ki még a szóvivő.
A Foodora pedig arról beszélt az újságnak, hogy a csoport logisztikai flottáját használó vendéglátósok jutaléka maximum 30 százalék. A cég visszautasítja, hogy kizárólagossági megállapodásokat forszírozna. Minden felszámított költség világos és átlátható. Ami a minimális forgalmat és kiszállítási időt illeti, a partnerek több mint 30 kombináció közül választhatnak. A Foodora határozottan tagadja a büntetésekkel való fenyegetőzés vádját.
Peter Dobcak, a bécsi vendéglátóipari szövetség elnöke úgy látja, hogy az ételkiszállítás óriási költségnyomás alatt áll. Minden vendéglátósnak végig kell gondolnia, hogy valóban megéri-e a kiszállítás. Szerinte csak akkor éri meg, ha a kiszállított ételek jóval drágábbak számára, mint ha a vendégek az étteremben ennének. Mindenképpen azt tanácsolja, hogy a nagy kiszállítócégektől vagy az ő közreműködésükkel ne vegyenek fel hiteleket, mivel azzal teljesen kiszolgáltatnák magukat nekik.
Nem csak a vendéglátósok fenyegetik az ételkiszállító cégeket. A biciklis futárok, akiknek a minimáljövedelme alig haladja meg a szegénységi küszöböt, hónapok óta magasabb bérekért küzdenek.
A munkaadók eddig a fülük botját sem mozdították
– mondta Fabian Warzilek, a Lieferando üzemi tanácsának vezetője, aki a következő hetekre további figyelmeztető sztrájkokat jelentett be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.