Az Uber utazásmegosztó szolgáltatót több millió fontra perelte a londoni fekete taxik sofőrjeit képviselő szakszervezet, újra fellobbantva Európában a harcot a tradicionális vállalatok és amerikai vetélytársuk között.
A taxisokat képviselő RGL Management keresete, amelyet csütörtökön nyújtottak be a londoni legfelsőbb bíróságon több mint tízezer taxisofőr nevében, azt állítja, hogy az Uber 2012-ben jogtalanul kapott engedélyt a városvezetéstől, s ezáltal a San Franciscó-i székhelyű cég igazságtalan előnybe került, és elvette a munkát a hazai szolgáltatóktól.
Az Uber azt hiszi, hogy a törvények felett áll, és nekünk, London taxisainak kell megfizetnünk a jogtalanul elért sikerüket. Itt az ideje, hogy végre felelősségre vonjuk őket
– nyilatkozta a Financial Timesnak Garry White, aki 36 éve fuvarozik Londonban fekete taxijával.
A követelés értéke a becslések szerint legalább 250 millió font, és ebből a járművezetők fejenként akár 25 ezres – több mint 11 millió forintos – kártérítésre is jogosultak lehetnek az RGL szerint.
A csütörtökön benyújtott kereset alapján a per az Uber brit működésének első, 2012 májusától 2018 márciusáig tartó időszakát tárhatja fel. Az angol taxisok nem sokkal a koronavírus-járvány kitörése előtt indítottak már egy eljárást az amerikai vállalat ellen.
Akkor azt állították, hogy a cég félrevezette a Travel for Londont (TfL), a fővárosi közlekedési hatóságot az operációs rendszerének működésével kapcsolatban, ez pedig igazságtalan előnybe hozta az általa alkalmazott sofőröket az utakon.
A vádak teljesen alaptalanok. Vállalatunk törvényesen működik Londonban, a TfL pedig alapos vizsgálat után adott nekünk teljes körű engedélyt, hogy milliókat szolgálhassunk ki fővárosszerte
– olvasható az Uber közleményében.
A per megújítása súlyos kudarc Dara Khosrowshahi vezérigazgató számára is, aki 2017 óta igyekszik helyreállítani a kapcsolatot az engedéllyel rendelkező taxisokkal, miután a vállalat társalapítója, Travis Kalanick „az utak pöcegödrének” nevezte az angol versenytársakat.
A kommentek és az azokat követő vizsgálat következtében a vállalat még abban az évben elvesztette a működési engedélyét, a TfL pedig alkalmatlannak minősítette az Ubert. Ez 2019-ben is megismétlődött, ám ezután a cég sikeresen fellebbezett a hatóság döntése ellen, 2022-ben pedig 30 hónapra szóló engedélyt is kapott, amelyet idén szeptember végéig kell majd megújítania.
Ennek azonban magas ára volt: 2021-ben a vállalat kénytelen volt munkavállalóként besorolni brit sofőrjeit, ami fizetett szabadságra és nyugdíjra jogosítja őket.
Az Uber visszatérése után újabb taxiscég jön BudapestreA Bolt és az Uber után újabb utazásszolgáltató jön a magyar fővárosba. Az ügyvezető szerint ami a civileknek az Uber, az a világ vállalatai számára a Gett. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.