A következő két évtizedben Kína határozza majd meg a globális repülőgéppiac keresleti oldalát, az ottani igények minimum megduplázódásával számol a Boeing szokásos, éves frissítésű kitekintésében. Az amerikai repülőgépgyártó egy évvel ezelőtt 8560, az idén már 8830 darabra becsülte a következő két évtized kínai kereskedelmi repülőgépigényét.
Az egy hónappal ezelőtt kiadott átfogó előrejelzésében a Boeing a globális keresletet 43 975 darabban határozta meg, ebből fakadóan kínai piac kereken 20 százalékot szívhat fel 2043-ig.
A kínai kereslet derékhadát, 6720 utasszállítót a keskeny törzsű kategória modelljei teszik ki, itt a Boeing a híres-hírhedt 737 MAX-okkal száll versenybe, míg az Airbus az A320-as gépcsaláddal képviselteti magát. A teljes kínai lista a következőképpen néz ki:
Szükség is lesz a flottabővítésekre, mivel a távol-keleti ország turizmusa a becslések szerint éves átlagban 5,9 százalékkal növekedhet az előrejelzési horizonton, azaz a 4,7 százalékos világátlag feletti ütemben.
A feltételezés szerint az igények kielégítéséhez a jelenlegi teljes flottaméret minimum megduplázására lesz szükség, egyrészt a növekedési igények kielégítéséhez, másrészt az elöregedő és a forgalomból való kivonásra ítélt gépek pótlásához.
A Boeing piackutatói azt is megjegyzik, hogy a kínai gazdaság gyengébb növekedése várhatóan csak átmeneti jellegű, s különösen az export megerősödésével a cargoflotta jelentős bővítése is időszerűvé válik.
Az új szállítások mintegy 60 százaléka a flotta bővítését szolgálja, míg 40 százaléka a régebbi repülőgépek cseréjéhez szükséges. Az időszak végére
a teljes kínai kereskedelmi flotta darabszáma a jelenlegi 4345-ről 9740-re növekedhet
az amerikaiak szerint, akik hozzáteszik, hogy Kína üzemelteti majd a világ legnagyobb szélestörzsű-flottáját is, hogy polgárai a világ legtávolabbi pontjaira is átszállás nélkül, kényelmesen tudjanak eljutni.
Nagy kérdés, hogy a Boeing a felvázolt 8830 darabos kínai igényből mennyit tud majd kielégíteni, mert miközben a gyártó és a kínai légitársaságok közötti viszony évtizedeken át gyümölcsözőnek volt mondható, az utóbbi szűk egy évtizedben a nagypolitika sötét árnyat vetett az amerikai–kínai kereskedelmi-beruházási kapcsolatokra, s ez a feszültség a légi közlekedés területén is éreztette káros hatását.
Emlékezetes, hogy Kína utolsóként, csak az idén engedte ismét a légi katasztrófáival kétes hírnevet szerzett MAX-ok használatát a saját légitársaságai számára, holott azok típushibáit már két évvel korábban kijavították.
A Bloomberg meg is jegyzi, hogy a Boeing kínai lehetőségei körül adódnak kockázatok, a megrendeléseknél sem őket favorizálják, a szabályozó hatóságok pedig a továbbra is packáznak velük – sokszor indokolatlanul. Az idő mindenesetre a kínai repülőgépiparnak dolgozik, a hazai gyártó, a Commercial Aircraft Corp of China Ltd., azaz a COMAC egyre több gyártási tapasztalatot és megbízást szerez – döntően helyi légitársaságoktól.
A COMAC már több száz egyfolyosós repülőgép-megrendelést „halászott el” a Boeing orra elől, amire normális körülmények között esélye se lett volna.
A kínai légitársaságok a flotta bővítésén és felfrissítésén túl együttesen nagyjából 780 milliárd dollár értékben karbantartási, digitalizációs és egyéb műszaki szolgáltatásokat is igénybe vesznek a következő két évtizedben. A repülőgépek üzemeltetésével és a karbantartásával foglalkozó állomány – a pilótákat is beleértve – nettó 430 ezer fővel bővül a vizsgált időszak végéig.
A Boeing immár több mint fél évszázada az egyik főszereplője a helyi légi közlekedésnek, egyben jelentős kínai gyártóbázissal is rendelkezik, melynek révén éves átlagban 1,5 milliárd dollár termelési értékkel járul hozzá a GDP-hez. Világszerte több mint tízezer Boeing repül az itt gyártott részegységekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.