Már csak idő kérdése, hogy a legnagyobb kínai autóexportőr, a termelésének mintegy felét külföldön értékesítő Chery gyártást vigyen Nagy-Britanniába, s ezzel felzárkózzon a villanyautó-piac globális vezetőjéhez, a Szegeden gigagyárat építő BYD-hez, megduplázva a két európai bázissal rendelkező kínai autóipari vállalatok számát.
Mint ismert, a BYD összeszerelő üzemet épít Törökországban is, míg a Chery tavasszal a Nissan és az Ebro Barcelona melletti bezárt gyárának megvásárlásával is újraindításával alapozta meg európai jelenlétét. A spanyol gyárban készülnek majd a Chery egyik exportmárkája, az Omoda járművei, amelyek a magyar piacon is megjelennek.
Az állami részvétellel 1997-ben alapított Chery másik globális márkája, a Jaecoo később érkezik Európába, függően a vámvita alakulásától. A Chery a múlt hónapban hivatalosan is elindította az Omoda értékesítését az Egyesült Királyságban, s kapásból a legkelendőbb kategóriába szánt modelljével, az Omoda 5 városi terepjáróval nyitott, amelyet mind elektromos, mind benzinmotoros változatban kínál.
A kínai cég nem aprózza el, első körben hatvan márkakereskedéssel fedte le a nagyvárosokat, s a hálózatot az év végére több mint száztagúvá fejleszti.
A Chery nem az első kínai fecske a brit autópiacon, a céget mind az új generációs autók piacvezetőjének számító BYD, mind a szintén állami hátterű SAIC megelőzte a partraszállásban.
Az utóbbinál ez nem is csoda, hiszen megvásárolta és felfuttatta a dögrováson lévő patinás brit sportautógyártót, az MG-t, majd átfazonírozta, tömegmárkává alakítva át. Mindhárom kínai cég járművei már elérhetők idehaza is.
A Chery most még a kelet-kínai Vuhuban lévő központi gyártóbázisáról szállítja autóit Nagy-Britanniába, de a helyzet gyökeresen megváltozik, amint eldöntik, hol húzzák fel második európai gyárukat.
A cég brit országmenedzsere, Viktor Zsang a BBC-nek elmondta, hogy a bázis helyszínválasztásában versenyben van még Olaszország is, azt viszont cáfolta, hogy annak alapján hoznák meg beruházási döntésüket, hogy melyik kormány ad az építkezéshez magasabb támogatást. A piac nagysága,
rendelkezésre állása alapján fognak majd dönteni. A brit piac nagyobb, mint az olasz, ráadásul, miután a spanyol gyáruk is uniós területen van, így akár onnan is vámmentesen ki tudnák elégíteni az olaszországi és más uniós tagállamok igényeit. A brit földről az EU-ba exportált autók esetében azonban számolniuk kell a 10 százalékos alapvámmal és a most 9 százalékos extra vámtétellel.
Mindezt mérlegelve hamarosan döntenek a helyszínről. Zsang azt ugyanakkor vehemensen cáfolta, hogy a tulajdonos kínai államtól tiltott támogatásokat vennének igénybe, és nem alkalmaznak tisztességtelen módszereket sem.
Maga a kínai autópiac hatalmas, évi 30 millió autó „felszívására” képes, s tavaly megközelítően 5 millió autót exportáltak, ez 64 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. A kínai márkák jelen vannak ugyan a brit piacon is, de részesedésük egyelőre alacsony, az összforgalmon belül csaknem 5 százalékot képviselnek.
A piac ötödik számú szereplője, a Chery tavaly 1 881 316 darab autót értékesített, ebből 937 148 darabot Kínán kívül. A cég több mint 80 országba exportál, az európai piaci bevezetéssel ez a szám gyorsan nőni fog.
Mint arról korábban beszámoltunk, hozzánk a Chery az Omoda 5-ös sorozattal érkezik, SUV-jei belső égésű motorral, valamint teljesen elektromos változatban is elérhetők lesznek.
Az autóval szeptembertől lehet találkozni a hazai utakon, illetve ebben a hónapban nyílnak majd meg az első Omoda-szalonok is, összesen nyolc helyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.