Idén jócskán megnőtt a csekély értékű ajándék mint kiegészítő dolgozói juttatás népszerűsége a hazai vállalatok körében: a Rewin Magyarország Kft. adatai szerint az év első kilenc hónapjában 22 százalékkal több vállalkozás használta ki ezt a lehetőséget utalvány formájában 2023 azonos időszakához képest, miközben a cégek által vásárolt utalványok értéke 57 százalékkal emelkedett éves összevetésben.
„A csekély értékű ajándék a kilencvenes évek óta létezik Magyarországon, és a vállalatok többféle módon is használták dolgozóik, partnereik körében – jellegéből adódóan kiegészítő elemként – ezt a juttatási formát. Az viszont, hogy a csekély értékű ajándék 2024-től újra évente háromszor nyújtható, ráirányította a cégek figyelmét erre a lehetőségre. Miután a mértéke az adott év januárjában érvényes minimálbérnek legfeljebb a 10 százaléka lehet, az idén ezen a címen – a három alkalmat figyelembe véve – akár 80 ezer forint is adható, ami azért már mindenképpen mérhető tételnek tekinthető” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Ruga Róbert, a Rewin Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Hozzátette: ennek a juttatási formának a növekvő népszerűségéhez az is hozzájárul, hogy maguk a vállalatok is keresik a dolgozók megtartását, ösztönzését elősegítő megoldásokat, hiszen az elmúlt években viszonylag magas szinten ingadozó infláció nyomán a munkavállalói igények is erősen megemelkedtek.
A csekély értékű ajándék utalványban való nyújtása pedig költséghatékony, hiszen kedvezményesen, 33,04 százalékos teherrel adózik.
Az érintettek körébe bevonhatók a munkavállaló mellett a közeli hozzátartozói is. Az adómegtakarítás lehetősége mellett fontos érv az is, hogy a munkavállalók szeretik az utalványban kapott juttatásokat, hiszen kézzelfogható, mindennapi vásárlásra használható – így szinte a készpénzzel egyenrangúnak tekintett – eszközről van szó, amely széles körben, számos termékcsoport vásárlására is felhasználható.
Mindezek alapján jól látszik, hogy a csekély értékű ajándék egy jól használható, a vállalatok és a munkavállalók szempontjából is előnyös kiegészítő juttatási forma
– emelte ki Ruga Róbert. Ezzel együtt – tette hozzá – az edukációra továbbra is nagy hangsúlyt kell helyezni, hiszen a vállalkozások jelentős része egyáltalán nem ismeri ezt a lehetőséget, vagy ha igen, nem látja benne a kellő potenciált. Éppen ezért a Rewin folyamatosan és kampányszerűen igyekszik – több csatornán keresztül is – felhívni a potenciális és meglévő partnerei figyelmét arra, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel, vagy még jobban használják ki a benne rejlő potenciált.
Az ügyvezető igazgató szerint az, hogy a csekély értékű ajándék évi három alkalommal is nyújtható, felerősíti a szezonális hatásokat is: a cégek jelentős része tekintettel van az időzítéskor a húsvéti ünnepek közeledtére, vagy nyár végén az iskolai szezonra, a karácsonyi ünnepek előtti időszak pedig egyértelműen csúcsszezonnak tekinthető az utalványok adásának szempontjából is.
Az ügyfelekkel való igényfelmérés alapján azt látjuk, hogy idén az utalványt alkalmazó cégek száma az év végére akár 90 százalékkal is nőhet az előző évhez képest. Ez leginkább az egy főre kiadható maximális összeg jelentős emelkedésének tudható be. Ami a volument illeti, még ennél is nagyobb emelkedést elképzelhetőnek tartunk
– mondta Ruga Róbert, hozzátéve, hogy az utalványpiacon a korábbi években is az volt a tapasztalat, hogy a forgalom 30-40 százalékát a november–decemberi időszakban realizálták.
Az ügyvezető igazgató várakozásai szerint a csekély értékű ajándék mint juttatási forma jelentősége 2025-ben is tovább nőhet. Ennek egyik oka, hogy az ezzel már élő vállalkozások még jobban kihasználják a lehetőségeiket, a másik pedig, hogy – a munkavállalói elkötelezettség növelésének eszközeit keresve – újabb cégek is használni kezdik majd ezt a lehetőséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.