A nyugati nyitás politikája jegyében barátságos üzenetet küldött Amerikába a Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) elnöke. Robin Zeng az egy hete megválasztott amerikai elnöknek címezte mondanivalóját, melynek lényege, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártó társasága fontolóra veszi egy amerikai üzem építését, ha Donald Trump megnyitja az utat a kínai befektetések előtt.
Eddig, amikor az Egyesült Államokban akartunk befektetni, a kormány mindig nemet mondott. Ettől függetlenül mi továbbra is nyitottak vagyunk a beruházásra
– hangsúlyozta Robin Zeng a Reutersnek adott interjújában. Hogy kedvező fogadtatásra talál-e az üzenet, az a múlt tapasztalatait tekintve korántsem vehető biztosra. Washington a kínai elektromosautó- és akkumulátorgyártókat számos protekcionista kereskedelmi intézkedéssel zárta ki az amerikai piacról, amelyeket mind a demokraták, mind a republikánusok teljes mellszélességgel támogattak.
Maga Trump is, aki első elnöki ciklusa alatt széles fronton kereskedelmi háborút nyitott Kína ellen, olyan kvótákkal és büntetővámokkal, amelyekkel ki tudta szorítani a piacról az amerikai iparvállalatok működését alacsony áraikkal veszélyeztető kínai termelőket.
A Trump által kikövezett úton haladt tovább Joe Biden is, aki a technológiai termékek exportját nemzetbiztonsági kockázatokra való hivatkozással korlátozta. A többi között az Egyesült Államok Kína-függését felszámolni hivatott, 2022 augusztusában megalkotott inflációellenes törvénycsomag (IRA) elfogadtatásával – közvetve – gyakorlatilag kizárta az amerikai piacról a kínai akkumulátorgyártókat.
Nem részesülhetnek ugyanis a 7500 dollárban maximált adókedvezményben azok az elektromosautó-vásárlók, akik ilyen akkuval szerelt járművet vesznek. Szeptemberi hatállyal pedig 25-ről 100 százalékra emelték a Kínából importált elektromos autók vámját.
Folyamatban van az internetre kötött kínai eredetű járművek kitiltása is az amerikai utakról,
mivel az általuk (haza)küldött adatok kezelése szintén nemzetbiztonsági kockázatot jelenthet. Ezt még Biden javasolta a nyáron, de Trump is magáévá tette.
Ilyen körülmények között az Amerikában befektetni kívánó kínai autóipari cégek lehetőségei meglehetősen korlátozottnak tekinthetők. De nem reménytelennek, hiszen Trump a kampányban még úgy nyilatkozott, hogy a kínai autóimport ellen szigorúan fellép ugyan, de azt ösztönzőkkel is támogatná, hogy a kínai cégek Amerikában a helyi igényeknek megfelelő elektromos autókat gyártsanak – amerikai gyárakban, amerikai munkaerővel.
„Remélem, hogy a jövőben nyitottak lesznek a külföldi befektetésekre” – reagált erre Robin Zeng. Ha fizikailag nem is, licencszerződéseivel jelen van az amerikai járműpiacon. A Ford a CATL-lel kötött licencszerződés keretében egy michigani üzemet nyit alacsony költségű lítiumfoszfát-akkumulátorok gyártására a Mustang Mach-E és az F-150 Lightning pickup számára.
A Tesla hasonló megállapodást kötött a CATL technológiájának licenceléséről a nevadai akkumulátorgyártáshoz. A gyártás várhatóan 2025-ben indul. A CATL a Tesla sanghaji Gigafactoryjának egyik fő beszállítója, a felek gyümölcsöző kapcsolatokat ápolnak egymással. Nem is lehetne másképp, hiszen a CATL a globális akkupiac mintegy 37 százalékát birtokolja, megkerülhetetlen tényező.
Zeng rendszeresen értekezik Elon Musk Tesla-vezérigazgatóval. Sok mindenben egyetértenek, de komoly vitájuk is van. A Musk által erőltetett, 4680-as néven ismert, hengeres alakú cellákból épített akkumulátor például Zeng szerint téves elképzelés, az idő ezt fogja igazolni.
Musk nem tudja, hogyan kell akkumulátort készíteni. Ő a csipekhez, a szoftverhez, a hardverhez, a mechanikai dolgokhoz ért, nem az elektrokémiához
– tette hozzá Robin Zeng.
Zeng azt sem érti, hogy ha egy projektet öt év alatt lehet normálisan végrehajtani, arra Musk miért ad két évet, ami teljesen irreális? Az a válasz számára nem kielégítő, hogy akkor a dolgozók érzik magukon a nyomást, a motivációt, és jobban teljesítenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.