BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Készen áll a bővülésre az egyik legnagyobb hazai ruhabolthálózat: új márkák jöhetnek Magyarországra

Az itteni kosárérték semmiben nem marad el a többi, nyugat-európai outlettől, amelyet a cégcsoportunk menedzsel – mondta a Világgazdaságnak Imre Csaba, a Premier Outlet Budapest igazgatója. Interjúnkban szóba került az is, mi alapján döntenek a vásárlók arról, hogy Biatorbágyra vagy Parndorfba menjenek, valamint kiderült, érezteti-e hatását a szegmensben az orosz–ukrán és az izraeli háború vagy a 400 forint feletti euró.

Helyreállt az outletpiac a koronavírus után?

Ahhoz képest, amennyire az egész piac „bepánikolt” az első, két hónapos lezárást követően, mi – mérleget vonva abból a periódusból – jól jöttünk ki ebből az egyébként tragikus időszakból. Gyakorlatilag, ha azt a két hónapot nem számítjuk, amikor minden megállt, az élet ott folytatódott nálunk, ahol abbamaradt.

Forgalom-visszaesés nem következett be, sőt, az úgynevezett „strip mall”-ok kifejezetten jól teljesítettek a koronavírus alatt és után is.

Ennek valószínűleg az is az oka, hogy az emberek a pandémiás időszak alatt szívesebben választották ezt a vásárlási formát, ahol nincsenek „bezárva” egy légtérbe. Ez ránk is ugyanígy igaz volt, a Premier Outlet Budapest valahol a bevásárlóközpont és a strip mall között helyezkedik el.

premieroutlet
premier outlet
Imre csaba
Imre Csaba, a Premier Outlet Budapest igazgatója / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Mi igazolja ezt vissza?

Úgy vettem észre, hogy manapság mindenki 2019-hez akar viszonyítani, mert az volt az utolsó, „békebeli”, koronavírus előtti év, ehhez hasonlítják a forgalmat és látogatószámot. Ehhez képest mi 2021-ben – úgy, hogy volt egy hónap leállás – 12 százalékkal nagyobb forgalmat értünk el, mint 2019-ben. Azóta minden évben két számjegyű növekedést realizáltunk. Nemrég volt egy bérlői találkozónk, amikor megnéztük, hogy a 2023-as év vége hogyan viszonyult a 2019-es év végéhez, és

56 százalékkal volt magasabb a forgalom.

Visszatérve tehát az első kérdéshez, nekünk nem volt mit helyreállítani, a rövid leálláson kívül töretlenül folyt a kereskedelmi tevékenységünk.

A látogatószámok hogyan alakultak?

A bevásárlóközpont-iparágban nagyon sokan a látogatószámot tekintik az egyik legfontosabb mérőszámnak, én inkább a látogatásszámot emelném ki. A látogatásszámunk most állt vissza a 2019-es szintre, ami viszont érdekes, hogy ennek ellenére tavaly másfélszer annyit költöttek az emberek nálunk. A fő csoport, aki visszajár hozzánk, egy évben négyszer is ellátogat a Premier Outlet Budapestbe, tehát leegyszerűsítve minden szezonban – nyári, őszi, téli és tavaszi – minket választ nagybevásárlásra.

Mekkora a kosárértékük a bevásárlóközpontokhoz képest? Van erre adatuk?

Ami biztos, hogy a Premier Outlet Budapestben a kosárérték jelentősen megnőtt. Ez bizalmas adat, nem árulhatom el, viszont azt kijelenthetem, hogy

az itteni kosárérték semmiben nem marad el a többi, nyugat-európai outlettől, amelyet a cégcsoportunk menedzsel.

Még egy dolog érdekes ebben a kérdésben: a konverziót a kiskereskedelemben úgy számolják, hogy hány ember jött be, és abból hányan vásároltak, hányat sikerült valós vásárlóvá „konvertálni”. Nem tudom, hogy egy bevásárlóközpontban ezt az adatot mérik-e egyáltalán, viszont a mi esetünkben ez 100 százalék feletti.

Ez kissé furcsán hangzik...

Igen, pedig egyszerű: aki hozzánk bejön, az legalább egy boltban biztosan vásárol. Ha valaki innen vásárlás nélkül távozik, akkor ahhoz nekünk vagy a kereskedőnek kell nagyot hibáznia. Ilyen lehet a nem megfelelő árukészlet, vagy bizonyos méret hiánya, de ez nem nagyon fordul elő.

premieroutlet
premier outlet
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Mik a várakozásaik a jövőre nézve?

Az elmúlt időszak bármilyen szép volt, látni kell, hogy az infláció és egyéb hatások nyomot fognak hagyni a kereskedelemben. Ebben az évben azt várom, hogy a várt inflációval megegyező növekedést érünk majd el. A bővülés dinamizmusa visszaesik kissé, hiszen az elmúlt egy-két év hatásai hamarosan elkezdődnek érződni.

Az interjú készültekor 400 forint felett tanyázott a forint. Ez növeli a külföldi a vásárlóerőt?

Különböző nemzetiségű emberek különböző motivációval érkeznek ide vásárolni. Azok a vásárlók, akikre ön gondol, leginkább a Felvidékről érkeznek, mivel euróban kapják a fizetésüket. Rájuk az jellemző, hogy az akciókra érkeznek, és/vagy amikor a forint az euróval szemben látványos gyengülést mutat. Konkrétumot nehéz mondani, hiszen nem minden szlovák rendszámú autó érkezik Szlovákiából, annyit minden esetre látunk, hogy a külföldi rendszámmal érkező látogatók aránya 5–9 százalék, de ez időszakosan változó. Nehezíti a számolást az is, hogy a szervezett, csoportos útra érkező külföldiek sokszor magyar rendszámú busszal, esetleg taxival vagy tömegközlekedéssel érkeznek hozzánk.

A válságok is folyamatosan befolyásolják a külföldi látogatószámot: a Covid az ázsiai vásárlókat „tartotta távol”, viszont az izraeli vásárlók száma kevésbé csökkent, hiszen a két ország hamar elfogadta egymás oltási igazolásait.

Az orosz–ukrán háború miatt is kevesebb látogató érkezett, de az izraeli konfliktus hatásait is érezzük.

Sokat vitatott, hogy hova éri meg inkább járni: Parndorfba vagy önökhoz. Öntsünk tiszta vizet a pohárba: mi erről a véleménye?

Mint mondja, sokat vitáznak ezzel kapcsolatban, mégpedig azért, mert e kérdésnek van egy érzelmi töltete is. Ha racionálisan nézzük a dolgot, aki luxusterméket és -márkát akar venni, annak kézenfekvő, hogy Parndorfba megy, hiszen ott nagyobb a kínálat ebből a kategóriából. Aki viszont prémium, vagy felső prémium kategóriás termékből akar vásárolni, mint például a Hugo Boss vagy a Karl Lagerfeld, az nálunk is megkapja ezeket, hasonló környezetben hasonló árukészletet talál. A nagyobb tételben vásárlók logikusan gondolkodnak, nézik, hogy mekkora a távolság, mennyi az osztrák és a magyar autópálya-matrica ára, hogyan alakul az euró-forint árfolyam, és ezek alapján dönt. Van tehát egy érzelmi, és egy racionális megközelítése annak, hogy melyik helyszínt választják a vásárlók.

Mekkora a bérbeadottságuk, valamint hány üzlet és márka van jelen?

A bérbeadottságunk jelenleg 96,4 százalék, technikailag közel állunk a „telt házhoz”, ez pedig a Premier Outlet Budapest történelmében egyedülálló. Ha az üzletek számát nézzük – a vendéglátó egységek nélkül –, 89 ruhaüzletünk van. Ez kissé változhat, hiszen néha szétbontunk, vagy összeolvasztunk üzleteket.

Mostanában az utóbbi jellemző, mert a nagyobb üzletek még nagyobbak akarnak lenni.

Jelenleg több mint 150 márkát tartunk számon.

premieroutlet
premier outlet
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Milyen bővítéseket és fejlesztéseket terveznek?

Ami a bővülést illeti, 2007-re a bevásárlóközpont elérte azt a méretét, ami most is rendelkezésre áll. 2018–2019 körül voltak nagyobb átalakítások, de ez a méretet nem érintette, inkább étterem-, köztér-, és buszmegálló-áthelyezésekről volt szó. Hivatalosan azt tudom mondani, hogy van egy jogerős építési engedélyünk egy újabb fázis felépítésére, ez nyilvános adat. Ez körülbelül 4000 négyzetméter bővülést jelenthet majd. A KSH jelenlegi adatai alapján kijelenthetjük, hogy a vásárlóerő most nem a legmagasabb, ezért a nagyobb külföldi márkák is valamelyest kivárnak, mi pedig az új területre nem már meglévő, hanem új márkákat hoznánk.

A nagy amerikai márkák eléggé távolról szemlélnek minket, így számukra e térség megítélését a háborús övezet közelsége is befolyásolja.

Ők ezért sokkal óvatosabbak, mint korábban, és igyekeznek kockázatmentes beruházásokat végrehajtani – nemcsak Magyarországon, hanem az egész európai kontinensen. Várjuk az új piacra lépéseket, tárgyalunk is több érdeklődővel, és amint elérkezik a megfelelő időpont, készen állunk a bővítésre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.