Helyreállt az outletpiac a koronavírus után?
Ahhoz képest, amennyire az egész piac „bepánikolt” az első, két hónapos lezárást követően, mi – mérleget vonva abból a periódusból – jól jöttünk ki ebből az egyébként tragikus időszakból. Gyakorlatilag, ha azt a két hónapot nem számítjuk, amikor minden megállt, az élet ott folytatódott nálunk, ahol abbamaradt.
Forgalom-visszaesés nem következett be, sőt, az úgynevezett „strip mall”-ok kifejezetten jól teljesítettek a koronavírus alatt és után is.
Ennek valószínűleg az is az oka, hogy az emberek a pandémiás időszak alatt szívesebben választották ezt a vásárlási formát, ahol nincsenek „bezárva” egy légtérbe. Ez ránk is ugyanígy igaz volt, a Premier Outlet Budapest valahol a bevásárlóközpont és a strip mall között helyezkedik el.
Mi igazolja ezt vissza?
Úgy vettem észre, hogy manapság mindenki 2019-hez akar viszonyítani, mert az volt az utolsó, „békebeli”, koronavírus előtti év, ehhez hasonlítják a forgalmat és látogatószámot. Ehhez képest mi 2021-ben – úgy, hogy volt egy hónap leállás – 12 százalékkal nagyobb forgalmat értünk el, mint 2019-ben. Azóta minden évben két számjegyű növekedést realizáltunk. Nemrég volt egy bérlői találkozónk, amikor megnéztük, hogy a 2023-as év vége hogyan viszonyult a 2019-es év végéhez, és
56 százalékkal volt magasabb a forgalom.
Visszatérve tehát az első kérdéshez, nekünk nem volt mit helyreállítani, a rövid leálláson kívül töretlenül folyt a kereskedelmi tevékenységünk.
A látogatószámok hogyan alakultak?
A bevásárlóközpont-iparágban nagyon sokan a látogatószámot tekintik az egyik legfontosabb mérőszámnak, én inkább a látogatásszámot emelném ki. A látogatásszámunk most állt vissza a 2019-es szintre, ami viszont érdekes, hogy ennek ellenére tavaly másfélszer annyit költöttek az emberek nálunk. A fő csoport, aki visszajár hozzánk, egy évben négyszer is ellátogat a Premier Outlet Budapestbe, tehát leegyszerűsítve minden szezonban – nyári, őszi, téli és tavaszi – minket választ nagybevásárlásra.
Mekkora a kosárértékük a bevásárlóközpontokhoz képest? Van erre adatuk?
Ami biztos, hogy a Premier Outlet Budapestben a kosárérték jelentősen megnőtt. Ez bizalmas adat, nem árulhatom el, viszont azt kijelenthetem, hogy
az itteni kosárérték semmiben nem marad el a többi, nyugat-európai outlettől, amelyet a cégcsoportunk menedzsel.
Még egy dolog érdekes ebben a kérdésben: a konverziót a kiskereskedelemben úgy számolják, hogy hány ember jött be, és abból hányan vásároltak, hányat sikerült valós vásárlóvá „konvertálni”. Nem tudom, hogy egy bevásárlóközpontban ezt az adatot mérik-e egyáltalán, viszont a mi esetünkben ez 100 százalék feletti.
Ez kissé furcsán hangzik...
Igen, pedig egyszerű: aki hozzánk bejön, az legalább egy boltban biztosan vásárol. Ha valaki innen vásárlás nélkül távozik, akkor ahhoz nekünk vagy a kereskedőnek kell nagyot hibáznia. Ilyen lehet a nem megfelelő árukészlet, vagy bizonyos méret hiánya, de ez nem nagyon fordul elő.
Mik a várakozásaik a jövőre nézve?
Az elmúlt időszak bármilyen szép volt, látni kell, hogy az infláció és egyéb hatások nyomot fognak hagyni a kereskedelemben. Ebben az évben azt várom, hogy a várt inflációval megegyező növekedést érünk majd el. A bővülés dinamizmusa visszaesik kissé, hiszen az elmúlt egy-két év hatásai hamarosan elkezdődnek érződni.
Az interjú készültekor 400 forint felett tanyázott a forint. Ez növeli a külföldi a vásárlóerőt?
Különböző nemzetiségű emberek különböző motivációval érkeznek ide vásárolni. Azok a vásárlók, akikre ön gondol, leginkább a Felvidékről érkeznek, mivel euróban kapják a fizetésüket. Rájuk az jellemző, hogy az akciókra érkeznek, és/vagy amikor a forint az euróval szemben látványos gyengülést mutat. Konkrétumot nehéz mondani, hiszen nem minden szlovák rendszámú autó érkezik Szlovákiából, annyit minden esetre látunk, hogy a külföldi rendszámmal érkező látogatók aránya 5–9 százalék, de ez időszakosan változó. Nehezíti a számolást az is, hogy a szervezett, csoportos útra érkező külföldiek sokszor magyar rendszámú busszal, esetleg taxival vagy tömegközlekedéssel érkeznek hozzánk.
A válságok is folyamatosan befolyásolják a külföldi látogatószámot: a Covid az ázsiai vásárlókat „tartotta távol”, viszont az izraeli vásárlók száma kevésbé csökkent, hiszen a két ország hamar elfogadta egymás oltási igazolásait.
Az orosz–ukrán háború miatt is kevesebb látogató érkezett, de az izraeli konfliktus hatásait is érezzük.
Sokat vitatott, hogy hova éri meg inkább járni: Parndorfba vagy önökhoz. Öntsünk tiszta vizet a pohárba: mi erről a véleménye?
Mint mondja, sokat vitáznak ezzel kapcsolatban, mégpedig azért, mert e kérdésnek van egy érzelmi töltete is. Ha racionálisan nézzük a dolgot, aki luxusterméket és -márkát akar venni, annak kézenfekvő, hogy Parndorfba megy, hiszen ott nagyobb a kínálat ebből a kategóriából. Aki viszont prémium, vagy felső prémium kategóriás termékből akar vásárolni, mint például a Hugo Boss vagy a Karl Lagerfeld, az nálunk is megkapja ezeket, hasonló környezetben hasonló árukészletet talál. A nagyobb tételben vásárlók logikusan gondolkodnak, nézik, hogy mekkora a távolság, mennyi az osztrák és a magyar autópálya-matrica ára, hogyan alakul az euró-forint árfolyam, és ezek alapján dönt. Van tehát egy érzelmi, és egy racionális megközelítése annak, hogy melyik helyszínt választják a vásárlók.
Mekkora a bérbeadottságuk, valamint hány üzlet és márka van jelen?
A bérbeadottságunk jelenleg 96,4 százalék, technikailag közel állunk a „telt házhoz”, ez pedig a Premier Outlet Budapest történelmében egyedülálló. Ha az üzletek számát nézzük – a vendéglátó egységek nélkül –, 89 ruhaüzletünk van. Ez kissé változhat, hiszen néha szétbontunk, vagy összeolvasztunk üzleteket.
Mostanában az utóbbi jellemző, mert a nagyobb üzletek még nagyobbak akarnak lenni.
Jelenleg több mint 150 márkát tartunk számon.
Milyen bővítéseket és fejlesztéseket terveznek?
Ami a bővülést illeti, 2007-re a bevásárlóközpont elérte azt a méretét, ami most is rendelkezésre áll. 2018–2019 körül voltak nagyobb átalakítások, de ez a méretet nem érintette, inkább étterem-, köztér-, és buszmegálló-áthelyezésekről volt szó. Hivatalosan azt tudom mondani, hogy van egy jogerős építési engedélyünk egy újabb fázis felépítésére, ez nyilvános adat. Ez körülbelül 4000 négyzetméter bővülést jelenthet majd. A KSH jelenlegi adatai alapján kijelenthetjük, hogy a vásárlóerő most nem a legmagasabb, ezért a nagyobb külföldi márkák is valamelyest kivárnak, mi pedig az új területre nem már meglévő, hanem új márkákat hoznánk.
A nagy amerikai márkák eléggé távolról szemlélnek minket, így számukra e térség megítélését a háborús övezet közelsége is befolyásolja.
Ők ezért sokkal óvatosabbak, mint korábban, és igyekeznek kockázatmentes beruházásokat végrehajtani – nemcsak Magyarországon, hanem az egész európai kontinensen. Várjuk az új piacra lépéseket, tárgyalunk is több érdeklődővel, és amint elérkezik a megfelelő időpont, készen állunk a bővítésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.