BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Leapmotor 
FRANCE-AUTO-MOTOR

Kína bosszúja elérte Lengyelországot: költözhet a Leapmotor

Peking a kínai autóipari beruházásokat protekcionista szempontok alapján engedélyezné Európában, ennek első jelei már meg is mutatkoznak. Kína az elektromos autóik büntetővámját megszavazó lengyelektől az ellenszavazatot leadó szlovákokhoz vagy németekhez irányítaná át a Leapmotor e-SUV-jének gyártását.

Az elektromos autók iránti európai igények markáns csökkentése és politikai tényezők arra ösztökélte a Stellantist és a 21 százalékban a tulajdonában lévő kínai Leapmotort, hogy átírja nagyra törő lengyelországi terveit. Ennek eredményeként úgy döntöttek, hogy a két cég közös vállalata, a Leapmotor International a kispolszki fővárosában, Tychyben nem fogja gyártani a kontinens piacára szánt, büntetővámokkal nem sújtott elektromos városi terepjáróját – Kína jóváhagyása mellett.

Kína Leapmotor T03
Kína a Leapmotor miniautójának, a T03-asnak a már megindult lengyelországi összeszereléséről egyelőre nem rendelkezett / Fotó: AFP

Lefújták a már bejelentett ottani jövő évi startot – tudta meg a Reuters vállalat közeli forrásoktól. Alternatívaként ugyanakkor mérlegelik, hogy a magas haszonkulccsal értékesíthető e-SUV modell összeszerelését a Stellantis más gyáraiba vigyék, így szóba került az egykor az NDK-legendát, a Wartburgot gyártó Eisenach – amely azóta az Opeleket ontja magából – és a szlovákiai Nagyszombat (Trnava), ahol Citroenekek szereltek össze. 

Kína nyomást gyakorol az Európába tartó cégeire  

Ott különben modellváltás volt az idén, mert leálltak a Citroën C3-as gyártásával, amely csak itt készült, és 2016 óta összesen 1 604 160 darab gördült le a futószalagokról. Ezt három új modell,

  • a Citroen C3-as új változata,
  • a Citroen C3 Aircross SUV
  • és az Opel Frontera SUV

követi. Lehet, hogy negyediknek befér még a Leapmotor B10-es is, de ezt egyelőre nem tudni.

A lépésnek némi bosszújelleget kölcsönöz, hogy a Peking az unióba tartó kínai autógyártók számára „melegen javasolta”, hogy beruházásaikat ne vigyék olyan országba, amely megszavazta az villanyautóikra kivetett, 45,3 százalékig terjedő vámokat. Ezek júliustól élnek, novemberben pedig véglegesítették őket. 

A büntetővámok ellen csak öt tagállam, köztük Magyarország szavazott. 

A gyakorlatban ez ötéves terminust jelent, de a felek időközben is csiszolgathatnak a rendszeren. Az irányított beruházásokról szóló pekingi döntés előnyös helyzetbe hozhatja Magyarországot, ahol a BYD óriásgyárat épít Szegeden, és talán még európai központját is idehozza a versenytorzító kínai állami támogatások miatt bevezetett büntetővámokat megszavazó Hollandiából. 

Leapmotor 
FRANCE-AUTO-MOTOR
Nem lesz Made in Poland jelzés a Leapmotor B10-esen, az biztos / Fotó: Hans Lucas via AFP

A pekingi ukázt követően négy napra, október 14-én mutatta be a Leapmotor és a Stellantis a Párizsi Autószalonon a készülő B10 e-SUV-t, melyet mindkét autógyártó a partnerségük mérföldköveként üdvözölt.

Megjegyzendő, hogy az esetleges helyszínváltoztatást az is motiválhatja, hogy Németország és Szlovákia ellenezte a vámokat, miközben 12 másik tagállam tartózkodott. A Leapmotor T03 fantázianevű elektromos kompakt miniautójának az összeszerelését azonban ősszel már megkezdte Tychyben a vegyesvállalat, azt innentől gazdaságilag már értelmetlen lenne máshová telepíteni. 

A gazdasági szempontok most nem számítanak

Az egyelőre nem világos, hogy a kínai autógyártókra gyakorolt pekingi nyomáson kívül más tényezők is szerepet játszottak-e abban a döntésben, hogy a B10 tervezett gyártását elviszik Lengyelországból. Nem tudni arról, hogy a T03 összeszerelését is felülvizsgálják-e, és hogy a tervnek lenne-e hatása a munkahelyekre. 

Az viszont borítékolható, hogy a gyártás ide-oda tologatása súlyos veszteséggel járna a Leapmotor International számára, 

s azt az ezer sebből vérző Stellantis sem venné jó néven. A németországi gyártás, amely az új közös vállalat EV-jének egyik opcióját jelenti, a közüzemi költségek és a munkaerő vonatkozásában sokkal drágább lenne, mint Lengyelországban – mondta a felülvizsgálatot ismerő első személy. 

Elég a Volkswagennél most zajló megszorítási programra emlékeztetni, melynek keretében három keletnémet üzemre tennének lakatot, több tízezer fős elbocsátással és általános bércsökkentéssel megtoldva.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.