Az elektromos autók iránti európai igények markáns csökkentése és politikai tényezők arra ösztökélte a Stellantist és a 21 százalékban a tulajdonában lévő kínai Leapmotort, hogy átírja nagyra törő lengyelországi terveit. Ennek eredményeként úgy döntöttek, hogy a két cég közös vállalata, a Leapmotor International a kispolszki fővárosában, Tychyben nem fogja gyártani a kontinens piacára szánt, büntetővámokkal nem sújtott elektromos városi terepjáróját – Kína jóváhagyása mellett.
Lefújták a már bejelentett ottani jövő évi startot – tudta meg a Reuters vállalat közeli forrásoktól. Alternatívaként ugyanakkor mérlegelik, hogy a magas haszonkulccsal értékesíthető e-SUV modell összeszerelését a Stellantis más gyáraiba vigyék, így szóba került az egykor az NDK-legendát, a Wartburgot gyártó Eisenach – amely azóta az Opeleket ontja magából – és a szlovákiai Nagyszombat (Trnava), ahol Citroenekek szereltek össze.
Ott különben modellváltás volt az idén, mert leálltak a Citroën C3-as gyártásával, amely csak itt készült, és 2016 óta összesen 1 604 160 darab gördült le a futószalagokról. Ezt három új modell,
követi. Lehet, hogy negyediknek befér még a Leapmotor B10-es is, de ezt egyelőre nem tudni.
A lépésnek némi bosszújelleget kölcsönöz, hogy a Peking az unióba tartó kínai autógyártók számára „melegen javasolta”, hogy beruházásaikat ne vigyék olyan országba, amely megszavazta az villanyautóikra kivetett, 45,3 százalékig terjedő vámokat. Ezek júliustól élnek, novemberben pedig véglegesítették őket.
A büntetővámok ellen csak öt tagállam, köztük Magyarország szavazott.
A gyakorlatban ez ötéves terminust jelent, de a felek időközben is csiszolgathatnak a rendszeren. Az irányított beruházásokról szóló pekingi döntés előnyös helyzetbe hozhatja Magyarországot, ahol a BYD óriásgyárat épít Szegeden, és talán még európai központját is idehozza a versenytorzító kínai állami támogatások miatt bevezetett büntetővámokat megszavazó Hollandiából.
A pekingi ukázt követően négy napra, október 14-én mutatta be a Leapmotor és a Stellantis a Párizsi Autószalonon a készülő B10 e-SUV-t, melyet mindkét autógyártó a partnerségük mérföldköveként üdvözölt.
Megjegyzendő, hogy az esetleges helyszínváltoztatást az is motiválhatja, hogy Németország és Szlovákia ellenezte a vámokat, miközben 12 másik tagállam tartózkodott. A Leapmotor T03 fantázianevű elektromos kompakt miniautójának az összeszerelését azonban ősszel már megkezdte Tychyben a vegyesvállalat, azt innentől gazdaságilag már értelmetlen lenne máshová telepíteni.
Az egyelőre nem világos, hogy a kínai autógyártókra gyakorolt pekingi nyomáson kívül más tényezők is szerepet játszottak-e abban a döntésben, hogy a B10 tervezett gyártását elviszik Lengyelországból. Nem tudni arról, hogy a T03 összeszerelését is felülvizsgálják-e, és hogy a tervnek lenne-e hatása a munkahelyekre.
Az viszont borítékolható, hogy a gyártás ide-oda tologatása súlyos veszteséggel járna a Leapmotor International számára,
s azt az ezer sebből vérző Stellantis sem venné jó néven. A németországi gyártás, amely az új közös vállalat EV-jének egyik opcióját jelenti, a közüzemi költségek és a munkaerő vonatkozásában sokkal drágább lenne, mint Lengyelországban – mondta a felülvizsgálatot ismerő első személy.
Elég a Volkswagennél most zajló megszorítási programra emlékeztetni, melynek keretében három keletnémet üzemre tennének lakatot, több tízezer fős elbocsátással és általános bércsökkentéssel megtoldva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.