BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ráfázhat, aki a kínai autókat ócsárolja

Lesújt a bíróság a közösségimédia-felületeken influenszerkedő bloggerekre, felhasználókra, ha véleménynyilvánításuk átlépi a tűréshatárt, és üzleti-erkölcsi kárt okoznak a kipécézett gyártóknak. A kínai Nio sorozatban nyeri az ilyen pereket, de a többiek sem tűrik a szélsőségesen negatív kirohanásokat.

Nem lehet következmények nélkül rágalmazni, de még magánvéleménynek álcázott fals információkkal sem illetni az új generációs autógyártókat és termékeiket Kínában. Ezt egyre többen kénytelenek a saját bőrükön megtanulni, főleg miután bírósági ítéletek sora születik ilyen témájú keresetekben, és a nevükre, presztízsükre kényesen ügyelő járműgyártók külön jogi csapatokat alakítanak a kínai közösségi felületeken megjelenő negatív tartalmak kiszűrésére. 

kínai TikTok - Photo Illustration
A kínai ByteDance égisze alá tartozó közösségi oldalakon terjed a dezinformáció / Fotó: NurPhoto via AFP

Persze egy-egy kósza beszólásra még nem ugranak, de ha valaki azzal akar influenszerré válni, hogy folyamatosan gyalázza a céget hamis vagy félrevezető tartalmakkal, arra hamar lecsapnak. Ez történt a Nio esetében is. Az elektromos luxusautókat gyártó társaság újabb pert nyert meg, bár nem ilyen győzelmekre vágyik, hanem sokkal inkább a fogyasztók megbecsülésére, amit

  • a Nio,
  • a Firefly és
  • az Onvo

márkák birtokosaként érdemelne ki. 

A Nio jogi osztálya közleményben tudatta, hogy első fokon megnyerte a Zsen Csien-hua blogger ellen indított perét. Zsen a Toutiao és a Dongchedi közösségi médiafelületen szállt bele a Nióba, fiókjain keresztül több ezer (!) sértő és rágalmazó tartalmat posztolt a Nio márkáról és felhasználóiról. 

Bármelyik kínai influenszerré válhat 

A Toutiao Kína egyik legnagyobb hír- és információs tartalmi platformja, míg a Dongchedi egy autóipari médiaplatform, de mindkettő a TikTokot üzemeltető ByteDance alá tartozik. Az ilyen algoritmusfüggő tartalomterjesztő platformok néhány év alatt nagy népszerűségre tettek szert Kínában, mert megkönnyítik, hogy felhasználóik kevés munkával magas látogatottságot és népszerűséget érjenek el. 

nio Onvo
A Nio Onvo L60-as is rosszindulatú bloggerek céltáblája lett / Fotó: Nio

A médiatérben bekövetkezett fejlődés a vállalkozásoknak is megkönnyítette a fogyasztóknak szóló üzeneteik terjesztését, ugyanakkor a pontatlan és negatív információk kezelése is nagyobb kihívást jelent számukra. Ezzel párhuzamosan a botcsinálta influenszerek befolyása is nőtt, s nekik az ezzel járó felelősséget is vállalniuk kell. 

Ezt ma már Zsen is tudja, aki több mint egy éven keresztül ócsárolta a céget. A Niót és az Onvót támadó 

rosszindulatú  tartalmait a vállalat gondosan dokumentálta, és bizonyítékként felhasználta a jogi eljárásban. 

Az ítélet szerint Zsennek valamennyi, a Nióra vonatkozó negatív tartalmát törölnie kell a közösségi felületeiről, melyeken hatvan napon át bocsánatkérő posztot kell szerepeltetnie. A további jogsértéstől is eltiltották, egyben a Niónak okozott károk megtérítésére is kötelezték. Ennek mértékét azonban az autógyártó nem közölte. 

Kártérítésből kárenyhítésre költ a Nio

Tavaly a Nio több hírnévsértési ügyet is megnyert, amelyek közül a legjelentősebb az volt, amikor egy Douyin-felhasználót 83 590 dollárnyi kár megtérítésére kötelezték, a bocsánatkérés mellett. Ennyi pénzből egy Nio SUV-ot is vehetett volna magának. 

A Nio a kártérítési összegeket a tájfunnal kapcsolatos segélyezésre, oktatásra és más jótékonysági célokra ajánlja fel, és a jövőben is így fog tenni – húzták alá.

Csang Jacsu a Tesla bemutatóautójának tetejéről kürtöli világgá az őket ért igazságtalanságot / Fotó: Weibo 

Egy júniusi bírósági ítélet szerint egy új autó árának megfelelő kártérítést kell(ett) fizetnie annak a kínai asszonynak, aki a pedálfunkciók felcserélésével vádolta meg a Teslát apja közlekedési balesetét követően, ám ezt bizonyítani már nem tudta. 

Utólag derült ki, hogy nem volt túl szerencsés ötlet egy médiaeseményen a Teslát felelősségre vonni amiatt, amiről nem is tehetett. Ezt a verziót látta megalapozottnak a sanghaji népbíróság, amely a három éve indult perben első fokon hozott ítéletet. 

A Tesla nem értékelte a performanszt

Az alperes, Csang Jacsu 2021 áprilisában, a sanghaji autókiállítás Tesla standjánál mászott fel az egyik bemutatóautóra. Fehér pólójára a „Fékhiba” feliratot nyomtatta, tiltakozva a Tesla és a közlekedési hatóságok eljárása ellen. 

Az ügy előzménye, hogy Csang apja hazafelé tartva a Tesla Model 3-asával a lassuló kocsisort látva fékezett, de az autó ahelyett, hogy lassított volna, épp ellenkezőleg, felgyorsult 118,5 kilométer per órára, majd beleszállt az előtte lévő két autóba, két embernek sérülést és komoly anyagi kárt okozva. 

A hölgynek rágalmazásért kellett felelnie, s amellett, hogy hivatalos felületeken a nyilvánosság előtt bocsánatot kell kérnie a Teslától, 

meg kell(ett) térítenie a cégnek az üggyel kapcsolatos kiadásait, ami 23 810 dollárt tesz ki. 

Annak a bloggernek, aki átadta Csangnak a sajtóeseményre szóló akkreditációját, 12,7 millió forintnak megfelelő kártérítést kell(ett) fizetnie a Teslának, noha váltig állítja, nem tudta, mire készült az asszony.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.