Sok szülő már augusztus elején megkezdi a tépelődést, kell-e ismételni, megy-e még a szorzótábla, mi lesz A kőszívű ember fiaival, az érettségiről nem is beszélve. Augusztus utolsó hetét írjuk, vége a tépelődésnek, már nem lehet megkerülni a feladatokat, készülni kell a tanévkezdésre. Összeszedtük a teendőket.
Jávori Ildikó pszichopedagógust, az Eleven Team szakmai vezetőjét arra kérte a Világgazdaság, mondja el, mire kell figyelni a családnak egy elsős, egy felsős és egy gimnazista beiskolázásánál.
Emellett a legjobb biztonságérzet/komfortérzet kialakításán. Jávori Ildikó azt javasolja, a kisgyermek:
Egy utolsó elköszönő látogatás az ovitól akkor fontos, ha nem volt meg korábban a ballagás. Az aggodalmasabb gyerekekkel ezen a héten már be is lehet nézni a suliba egy rövid sétára, de már hasznos a suli körüli séta is – hívja fel a figyelmet a szakember. Azt is hangsúlyozta, hogy a válaszolják meg a szülők a felmerülő kérdéseket. „Amikor beszélgetek a gyerekkel az iskola-előkészítőben, a „sulipercek” keretében, akkor olyan triviálisnak tűnő kérdéseik vannak, mint hol pisil a tanító néni, vagy hol tartja a táskáját. Az is érdekli őket, hogy ott is közös WC-be kell-e járni, mint az oviban, ki kíséri el az osztályt az ebédlőbe, és ha mentőt kell hozzá hívni, egyedül kell-e elmenni a mentővel a kórházba. Szóval egy elsősnél a cél a biztonságérzet elérése” – mondta Jávori Ildikó.
Azt is javasolja, beszélgessen a szülő sokat az új korszakról, a téveszmék kiderítése és kiküszöbölése fontos. „Tipikus, hogy azt képzelik, a suliban minden nap örömteli lesz és sikeres, vagy könnyű, netán mindenki a barátja lesz az osztályban, és mindenki szeretni fogja. Ilyenkor már érdemes tisztázni a barát, játszótárs, ellenfél, osztálytárs, haver szavakat, ezzel megelőzve az irreális elvárások rögzülését. De az is fontos, miért várja a sulit, mik a gyermek aggodalmai, miben érzi magát jónak, ügyesnek, melyik tulajdonságát szeretné kimutatni a suliban másoknak, melyiket nem, mik a gyengeségei, milyen tanulónak képzeli el magát” – tette hozzá. Az otthoni tanulás helyszínét érdemes az első naptól kezdve kialakítani. Ne az ebédlőben, a konyhaszigeten vagy a nappaliban legyen, hanem a gyermek szobájában, azon belül is egy külön kis fészek-íróasztal. Az első napoktól kezdve mutassuk meg neki, hogyan kell rendszerezve tárolni a holmijait, hogy megszerezze ebben a kellő rutint.
Jávori Ildikó azt mondja, a felsősöktől már várjuk el az önállóságot: a szükséges eszközöket listázza egyedül, rakjon rendet, készítse fel az íróasztalt a tanulásra.
A nagyobbaknál fontos megtanítani a tudatos tervezést és a célok meghatározását. „Táblázatban, cselekvési ütemtervben, időtérképben érdemes akár hónapokra lebontva, a szülővel közösen feltérképezni, melyik hónapban mi a cél, mi a kockázatos. Például: decemberben sok a felmérő, de kevés a felkészülési idő a sok program mellett, januárban és májusban már nagyon kockázatos egy rossz jegy, mert nincs idő a kijavításra” – részletezte a szakember. Érdemes megkezdeni az ismétlést, a problémás tantárgyakat áttekinteni.
Kiemelte, nagyon hasznos az önmonitorozás is, nézze át a kamasz, mik voltak tavaly az erősségei-gyengeségei a tanulásban, melyik rutinja jó, melyik gyenge, milyen változás kellene a célok érdekében. SWOT-analízisben ez jól meghatározható, ki lehet tenni a falra, hogy mindig szem előtt legyen.
A középiskolások esetében érdemes pályaválasztási gyűjtőmunkát végezni, listázni a megcélzott egyetemek, főiskolák, képzések linkjeit, a nyílt napoknak utánanézni és felvenni a naptárba. Lehet jelentkezni pályaválasztási fórumokra, nyelvvizsga-időpontokat listázni – javasolja a szakember. Ugyanígy fontos az önmonitorozás és a célok megfogalmazása, illetve a heti naptár összeállítása.
Ha a gyermek sajátos nevelési igényű, akkor már az első iskolai héten vegye fel a kapcsolatot az iskolai fejlesztő pedagógussal. Ha iskolán kívüli tanár kell, akkor azt is mielőbb keressék meg, mert a kiváló szakemberek hamar lekötik magukat.
Jávori Ildikó hangsúlyozta: ha a gyermek „mérföldkőhöz”, vagyis váltószakaszhoz érkezett (1. osztály, 5. osztály, felvételi, középiskola kezdete, érettségi), akkor a szülőnek időt kell szakítania arra, hogy a gyermekével ebben az évben többet törődik, több időt szán a megsegítésére és kontrollra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.