Megépülhetnek a két új paksi atomblokk telephelyén tervezett fővállalkozói raktárak, és létesülhet egy termékvizsgáló műhely is az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) határozata alapján. Bár egy ilyen nagy beruházás során a mostanihoz hasonló döntések tömege születik, a legújabbnak a körülmények különös jelentőséget adnak.
Néhány napja ugyanis a finnországi beruházó visszamondta az orosz résztulajdonnal és orosz kivitelezésben tervezett Hanhikivi–1 atomerőmű építési megbízását a jelentős beszállítói késések és az ukrajnai háborúból fakadó kockázatok miatt. A háború az oka annak is, hogy a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség szerint aggasztó az orosz ellenőrzés alatt – tehát számos nemzetközi biztonsági előírásnak ellentmondóan – működő ukrajnai, zaporizzsjai atomerőmű helyzete, a csernobili létesítmény ellenőrzésére nemzetközi munkacsoportot kell létrehozni. A háború kitörése óta a Paksi Atomerőműbe is repülővel érkezik a fűtőanyag Oroszországból, és bár ennek nincs nagyobb biztonsági kockázata a vasúti szállításnál, aligha cél erre berendezkedni.
Sajátos az a körülmény is, hogy a raktárak és a termékvizsgáló építését a Paks II. Atomerőmű Zrt. már az ukrajnai háború megkezdése után, 2022. március 22-én kérelmezte. Mégsem feltétezhető, hogy a megváltozott körülmények miatt került be az engedélybe a sok feltétel, előírás, kikötés és kötelezés, hiszen még ennél is bővebb lista gazdagítja a projekt kapcsán tavaly októberben kiadott talajkiemelési engedélyt. Maximális igényességgel járt el az OAH és az a négy szervezet, amelynek le kell pecsételnie az engedélyt. Tompítja a hosszú lista ijesztő voltát, hogy a benne foglaltak részben már megjelentek korábbi engedélyekben.
A mostani feltételekből mazsolázva: az atomhivatal öt adminisztratív dologra kötelezte a Paks II. Zrt.-t a 2025. május 3-ig érvényes engedélyében például az e-építési napló vezetésére, és ennek részleteire. Ezeket a Belügyminisztériumhoz tartozó szolgálat tűzvédelmi szakhatóságként hét feltétellel fejelte meg, vízvédelmi szakhatóságként pedig még néggyel. Elvárásai egyébként, ahogyan a többi aláíróé is, kézenfekvők: a munkagépeket nem szabad a helyszínen javítani, karbantartani, üzemanyaggal feltölteni, a legszükségesebb hibaelhárításkor kármentő tálcát kell használni, a szabadba került szennyező anyagot haladéktalanul és maradéktalanul el kell távolítani, majd értesíteni az esetről a hatóságot. A Tolna Megyei Kormányhivatal engedélyéhez eleget kell tenni kilenc közegészségügyi és öt kulturális örökségvédelmi kikötésnek.
Az utóbbiak előírják a földmunka során a régészeti megfigyelést, a hatósági áras megelőző feltárás költségeinek viselését, mivel a területen avar temető, több őskori és egy középkori település nyomai maradhattak fenn.
Végül a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának bányafelügyeletként tíz feltétele a kitermelt és eladott ásványi anyag utáni bányajáradék befizetésére összpontosít.
Paks II. jelenlegi helyzetét két fő tény határozza meg: a polgári célú nukleáris együttműködésre nem terjednek ki az ukrajnai háború miatti, Oroszország elleni uniós szankciók, viszont nehezítik az előkészületeket és a kivitelezést, továbbá nem segítenek a politikai és a biztonsági kockázatok sem. A másik, hogy a projekt még nincs sínen, mert hiányzik a legfontosabb engedély, amely az erőmű létesítésére vonatkozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.