Téli szénhiány fenyeget Magyarországon. A lavinát az Oroszország elleni, augusztus 10-től elrendelt szénembargó indította el, majd pedig az erősítette fel, hogy az esetleges gázellátási zavar és a rezsiszabályok módosulása miatt a lakosság azon része, amelynek van kályhája vagy vegyes tüzelésű kazánja, a korábbinál több szenet, fát vásárolna. Leginkább azonban nem ők, hanem azok a lakosok lesznek kiszolgáltatva az ellátás nehézségeinek, akikhez eleve be sem vezették a gázt, mert ők csak a szilárd energiahordozóra támaszkodhatnak.
A hazai lakosság hiába keresi az orosz barnaszenet. Hiába ismert hónapok óta, hogy széneladási szankció (is) sújtja az ukrajnai háborút kezdeményező Oroszországot, a szénimportot nem lehetett előrehozni a nyárra a termék természete miatt: a szén az állás során porlik, befülledve hajlamos az öngyulladásra, és eső sem érheti. Márpedig a lakosság kályháiba, vegyes tüzelésű kazánjaiba a barnaszén való, mert a kisebb energiatartalmú és magas kéntartalmú lignit korrodáló hatású. Nem véletlen, hogy az önkormányzatok orosz barnaszenet (is) vásároltak a rászoruló lakosság megsegítésére, a fa mellett.
A VG információi szerint terítéken van az orosz importszén kiváltása a „szankciómentes”, jó minőségű kazahhal, de e téren „olyan cirkusz megy, hogy elképesztő”. A kazah szén kézenfekvőnek tűnő déli, tengeri szállításához nincs kapacitás, mert a hajókra szükség van a gabona továbbításához, az említett tárolási nehézségek miatt pedig kockázatos is a kikötőben várakoztatni a szenet. Ráadásul az aszály miatt olyan alacsony a Duna vízszintje, hogy a folyón nem lehetne felhozni a szenet, ez mellesleg a búza esetében is gond. Maradna az északi, a Fehéroroszországon és Szlovákián keresztüli hatalmas – egyben számottevően árnövelő – kerülő, de nagyok a kockázatai. A szállítmányozók ugyanis azt firtatják, hogy milyen tulajdonú vagonokban érkezne a szén, hiszen oroszban nem érkezhet. Ám mivel a kevés saját vagonnal rendelkező kazahok orosz vagonokat használnak, erősen nyitott, hogy az érintett szállítmányokat átengedik-e az uniós határokon. Hiába van tehát olyan szén, amelyre nem vonatkoznak a szankciók, egyelőre nem juthat el a magyar piacra.
Vehetnének persze a háztartások cseh barnaszenet is, ha lenne. Ez először a korábbi három-négyszeresére, tonnánként 150-200 ezer forintra drágult, majd lényegében eltűnt a magyar piacról a lapunkat tájékoztató kereskedők szerint. Ennek ellenére lehet, hogy néhol még kapható, vagy később kapható lesz, de nem szabad elfelejteni, hogy a barnaszenet eladó országokban ugyanúgy takarékoskodni kell a télen a gázzal, mint Magyarországon, az árak pedig Európa-szerte mindenütt felszöktek. (Nehezebben lehet hozzájutni a lengyel feketeszénhez is, és a feketeszén nem a vegyes tüzelésű kazánokba való.) Két hete még volt cseh barnaszén a Telex akkori, győri, szegedi és pécsi példák alapján készített összeállítása szerint. A cikk a rezsiszabályok módosulása miatt előrehozott lakossági vásárlásokról, a lengyel feketeszén árának megduplázódásáról, más importszenek árának 70-80 százalékos emelkedéséről és arról írt, hogy az egyik Tüzépen nem biztosak abban, megkapják-e az augusztusra várt új cseh szállítmányt. Tűzifát már akkor is alig lehetett vásárolni. A lap egyik nyilatkozója szerint a tűzifa ára kalodánként – azaz egy erdei köbméterenként – 20 ezer forintot is nőhet, és van, ahol mázsánként most 4300-ért adják el azt, amit tavaly 3400 forintért.
Marad a lignit. Egyelőre nem tudni, hogy a hazai lakosság mennyi lignitet akar, illetve tud majd vásárolni a télen. Igaz, a kormány terve szerint fel kell futtatni a hazai lignitbányászatot a mátrai erőmű újraindítandó blokkjainak ellátására, de nyitott, hogy erre mikor kerül sor. Az MVM Mátra Energia Zrt. – honlapja szerint – jelenleg is kínál a szénnél olcsóbb, de gyengébb minőségű lignitet. Visontai bányájának 48-52 százalékos nedvességtartalmú, kilogrammonként 7000-8250 kilojoule energia- és 1,22-1,30 bombakén- (a tüzelőanyag összes kéntartalmára jellemző érték) tartalmú lignitjét nyolc alvállalkozó forgalmazza. Bükkábrányi lignitjével a bányaüzem maga szolgálja ki szerződéses partnereit 2020. augusztus 10. óta. Ez a termék a visontaihoz hasonló nedvességtartalmú, és bár annál nagyobb, 8000-9400 kilojoule fűtőértékű, de a kéntartama is magasabb, 1,4-2,2 százalékos. A társaság azt írja, hogy a lignit száraz, hűvös helyen tárolandó, továbbá rendszeresen karbantartott, jól szellőző kéménnyel ellátott tüzelőberendezésben használható optimálisan.
Csakhogy ég és föld a különbség a szén és a lignit között. Összehasonlításképpen: a magyar (és persze az egész európai) piactól távol tartott orosz barnaszén fűtőértéke kétszerese a mátrai lignitének, a feketeszéné a háromszorosa. A barnaszén nedvességtartalma csak 20-30 százalék, a feketekőszéné típustól függően fele-, harmadakkora a lignitének, kén pedig alig van bennük. A barnaszénben 0,3-0,4, a feketében 0,4-0,5 százaléknyi. Fél százaléknál magasabb kéntartalmú szén nem is hozható be az országba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.