BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A termék árától és nem az adóktól drága a hazai üzemanyag

A normál benzin és gázolaj eladásából befolyó pénz 42, illetve 41 százaléka szépen átvándorol az állam zsebébe, és jó néhány további százalék az érintett termelők, forgalmazók megadóztatásán keresztül is. Mégis tévedés azt gondolni, hogy a magas adók miatt drágább Magyarországon az üzemanyag több szomszédos országénál, hiszen nem mondanak le erről a „talált pénzről” a régiós és még kevésbé a nyugat-európai kormányok sem.

Ha a magyar kormány valóban azt szeretné, hogy a lakosság kevesebbet fizessen az üzemanyagért, akkor bátran engedhetne a 27 százalékos áfából, amely az EU-n belül a legmagasabb a benzin és a gázolaj esetén is. Ezzel az általános véleménnyel a költségvetés bevételi oldalán ücsörgőkön és talán néhány közgazdászon kívül senki nem is vitatkozik, mégsem a magas áfa miatt kerül Magyarországon többe tankolni, mint több más európai országban.

20221206 Budapest MOL benzinkút  XX. kerület Topánka utcatankolás  hatósági áras üzemanyag ársapka kútoszlop
Fotó: Németh András Péter / Szabad Föld

Valójában e két alaptermék kiskereskedelmi árának adótartalma kisebb, mint bármely nyugat-európai országban – olvasható ki az Eurostat adataiból. A 95-ös benzinnél a hazai adótartalom 42, a gázolajnál (mint üzemanyagnál, a fűtőolaj ugyanis máshogy adózik) 41 százalék. Ez a két érték alacsonyabb annál is, mint amennyit Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban és a Baltikumban vonnak el, az utóbbi térségben kivétel az észtországi 40 százalékos gázolajadó. Bár Bulgáriában a benzin adótartalma magasabb, a gázolajé alacsonyabb, mint Magyarországon. Románia az egyetlen ország, ahol mindkét termék adója kisebb: 41, illetve 38 százalék. Fontos, hogy az áfa csak az egyik elvonásjellegű üzemanyagár-összetevő, a másik a fix nagyságú jövedéki adó, amelynek az értékét az EU szabályozza, és lehetnek további közvetett közterhek is.

 

Az magyarázza, hogy Magyarországon a rekordernagyságú áfa ellenére kisebb az üzemanyagok adótartalma, mint sok más európai országban, hogy jövedéki és más közvetett adóból kevesebb sújtja a hazai benzint és dízelt. Bár az Eurostat erre vonatkozó összevetésének szépséghibája, hogy 2021. november 29-i adatokat tartalmaz, az egyes államok közötti arányokat ez esetben is érdemes nézni, míg a konkrét értékeket kevésbé. Mint kiderül, a vizsgált időpontban a közvetett adók nagysága Magyarországon volt a legkisebb, ez a benzin ezer literje esetén 336,82, a gázolajnál 309,93 eurót tett ki. Négyszáz eurósnál alacsonyabb benzin-jövedékiadót csak Bulgáriában és Romániában találunk, a gázolaj esetéón pedig Bulgáriában, Észtországban, Litvániában, Lengyelországban, Romániában, Szlovákiában és Spanyolországban. 

Ezzel szemben nem ritka a hazaihoz képest mintegy kétszeres elvonás ezen a csatornán.

Itt a benzinadót vizsgálva a rekorder Hollandia és Finnország (821,14 és 722,41 euró), a gázolajat nézve pedig az Egyesült Királyság és Franciaország (632,57 és 609,1 euró).

 

Magyarországon pillanatnyilag (a holtankoljak.hu április 21-től érvényesnek valószínűsített adatai szerint) a 95-ös benzin átlagos kiskereskedelmi ára 602, a gázolajé 577 forint volt. Ebből a szakportál által megadott, 376,92 forintos euróárfolyammal számolva 1,597, illetve 1,53 eurós literenkénti ár adódik. E számokat összevetve a szomszédos országok áradataival azt találjuk, hogy a benzin Ukrajnában, Szlovéniában és Romániában olcsóbb, a gázolaj pedig egyedül Ukrajnában. Ez így már nem is olyan rossz. Az pedig, hogy ez a kedvező helyzet a sok országénál alacsonyabb adótartalomnak köszönhető, kiviláglik az uniós statisztikai hivatal egy másik táblázatából.

Világgazdaság grafika

Ez a táblázat a nettó, tehát az adó nélküli kiskereskedelmi árakat hasonlítja össze. Ezek az euróban megadott számok 2023. április 17-re vonatkoznak, a forintot 371,7-es árfolyamon számoltak át. A 27 uniós állam esetén a 95-ös benzin ezer literének súlyozott átlagára 856,73 euró volt, a dízelé 869,22. (A mértékegység-választást a minél pontosabb adat megadása indokolja.) 

És most az érdekesség: az ezer literenkénti magyarországi nettó 959,61 eurós átlagár a benzin esetén 12 százalékkal volt magasabb az uniós átlagnál, a szintén nettó 934,59 eurós dízelátlagár pedig 7,5 százalékkal.

És még egy: a lemeztelenített magyar benzinárnál csak a dániai volt magasabb (967,53 euró), a dízelárnál pedig csak az észt (934,67), a finn (1037,87) és a svéd (1209,14). Bár az előbbiek alapján kézenfekvő, érdemes hangsúlyozni, hogy e két üzemanyag adózatlan ára minden szomszédos uniós országban alacsonyabb, mint Magyarországon. (Az EU-n kívüli Ukrajna és Szerbia adatait az Eurostat ezen táblázata nem tartalmazza.)

Világgazdaság grafika

Térképeinken az Eurostat legfrissebb heti összehasonlító adatai közül a térség uniós tagországainak nettó és bruttó üzemanyagárait tüntettük fel. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.