A Z generáció – az 1995 és 2010 között születettek – tagjainak egy számottevő része már kilépett a munkaerőpiacra, vagyis a jövő vásárlóit képviselik sok márka számára. Ők azok, akik már digitális bennszülötteknek számítanak, számukra – az idősebb generációk digitális bevándorlóitól eltérően – a mindennapok szerves részét képezik a közösségimédia-oldalak, az okostelefonok és más digitális, kommunikációs eszközök, alkalmazások, és ezeket készségszinten használják gyakorlatilag gyerekkoruk óta. A globalizációból adódóan pedig van még egy érdekesség velük kapcsolatban: talán még sosem volt ennyire egyforma egy generáció világszerte.
A fiatalok ugyanazokat a zenéket hallgatják, ugyanazokat a tartalmakat követik az interneten, ugyanazok hatnak rájuk.
Jellemzően a tárgyi dolgok helyett inkább élményekre költenek, a márkákra pedig általánosságban úgy tekintenek, mint az önkifejezés lehetőségére.
Arra, hogy milyen márkák a legnépszerűbbek a Z generáció körében, egy kaliforniai piackutató cég, a Comparably felmérése adhat választ. A cég 2020 novembere és 2021 novembere között végzett felmérése hat fő tényezőre fókuszálva mérte fel a 18–24 év közöttiek preferenciáit: a termék vagy a szolgáltatás minősége, az ügyféllel való kapcsolattartás, a megtérülés, az adott céggel szembeni általános elégedettség, a hűség, valamint a másoknak való ajánlás valószínűsége.
A félszáz legnépszerűbb márka – amelyek közül egyébként 26 egyben a millenniumi generáció favoritja – között megtalálhatók tartalommegosztó cégek, divatmárkák, gamingvállalatok és pár nagyobb név a vendéglátóipar területéről is. Az utóbbiak közül hatot találunk a listán, közöttük a McDonald’sot, amely a 42., a KFC-t, amely a 39., és a Starbucksot, amely a 30. helyen áll.
Szerepel rajta az Instagram, a YouTube, a TikTok és a Twitter, azonban a Facebook nem.
A gamingcégek közül a fiatalok a Sony PlayStationt, a Robloxot, a Nintendót, a Valvét és a Nvidiát favorizálják a jelek szerint. A nagyobb áruházláncok közül az IKEA és a Target került fel a kedvencek közé. A nagyobb tartalomszolgáltatók közül egyebek mellett a Spotify és természetesen a koronavírus-válság alatt óriásit nőtt Netflix található a listán.
A tíz legnépszerűbb brand meglehetősen vegyes képet mutat: a tizedik helyen az 1964-ben alapított, mára vezető sportszer-, sportruházat- és edzőcipőgyártó, a Nike áll.
A kilencedik a streamingszolgáltatásokat kínáló, világszerte több mint 365 millió havi aktív felhasználóval – közülük 165 millióan előfizetők – rendelkező Spotify.
A Sony PlayStation a nyolcadik legnépszerűbb márka a Z generáció tagjai között. A hetedik a Discord, egy instant üzenetküldő platform, hatodik a főleg cipőiről ismert Vans divatmárka, ötödik az egyik legnagyobb amerikai gyorsétteremlánc, a Chick-fil-A, negyedik az 1997-ben alapított Netflix médiaszolgáltató, amelynek idén októberben világszerte 214 millió előfizetője van.
A dobogósok közé került az Amazon, az Apple mindössze a második, és a cég, amely megelőzi, nem más, mint a Google.
A top ötvenben egyébként néhány luxusmárka is található: az LVMH a 36., a Gucci a 33., a Chanel a 20. helyen áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.