Még mindig csak kevesebb mint minden negyedik aktív filmrendező nő az európai filmgyártásban – mutatott rá kedden közzétett jelentésében az Európai Audiovizuális Megfigyelőközpont. Az elemzés a nemek közötti egyenlőtlenséget vizsgálta a filmes szakemberek körében az európai filmiparban, és áttekintést nyújt az európai játékfilmeken kulcsszerepekben dolgozók – rendezők, forgatókönyvírók, producerek, operatőrök, zeneszerzők és a főszerepeket játszó színészek – közötti nemi arányokról.
A jelentésből kiderül, hogy a nők jelentősen alulreprezentáltak a filmes szakemberek körében: 2016 és 2020 között az európai játékfilmek rendezőinek mindössze a 23 százaléka volt nő.
A vizsgált 2016–2020 közötti időszakban a nemek közötti szakadék kisebb volt a producerek és a forgatókönyvírók tekintetében: az európai játékfilmek producereinek 33 százaléka, a forgatókönyvíróknak pedig a 27 százaléka volt nő. Az operatőrök között azonban csupán 10 százalékban, a zeneszerzőknél pedig mindössze 9 százalékban fordultak elő nők az európai filmgyártásban.
A filmes stábokban kulcsszerepet játszó nők gyakrabban dolgoztak csapatban, mint férfi kollégáik, és a férfiak kisebb valószínűséggel voltak egyedüli szakemberek egy adott munkakörben egy játékfilmnél.
A kamera mögött dolgozó nők átlagosan valamivel kevesebb filmben vettek részt, mint férfi kollégáik.
A többségében nőkből álló csoportok által készített filmek aránya a dokumentumfilmek esetében magasabb volt, mint más filmes műfajoknál. Az elemzés szerint a nők jelenléte kiegyensúlyozottabb volt a filmvásznon és a képernyőn: a játékfilmekben főszerepet játszó színészek 39 százaléka volt nő.
A női filmes szakemberek a férfiaknál nagyobb valószínűséggel dolgoztak nemek szerint vegyes összetételű csapatokban. Átlagosan a nők minden munkakörben valamivel kevésbé voltak aktívak, mint férfi társaik. Például a női rendezők 89 százaléka csak egyetlen filmet rendezett, míg a férfiaknál ez az arány 83 százalék volt.
A jelentés szerint a női szakemberek filmenkénti átlagos aránya lassú növekedést mutat az összes alcsoportban, és összességében stabil volt az elemzésben vizsgált időszak alatt.
A jelentésben bemutatott elemzéskor az Európai Audiovizuális Megfigyelőközpont Lumiere adatbázisára támaszkodtak, amely többek között a nemzeti filmhivataloktól származó adatokat, a mozikba kerülő filmek éves nézettségét gyűjti össze. A tanulmányhoz csak a 2016 és 2020 között gyártott és ugyanebben az időszakban az európai mozikban bemutatott európai nagyjátékfilmeket vették alapul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.