Egészen az ezredfordulóig nagyjából elképzelhetetlen volt, hogy a nagy luxusmárkák együttműködjenek.
Ez a hozzáállás akkor kezdett megváltozni, amikor Marc Jacobs, a Louis Vuitton egykori kreatív igazgatója felkérte Stephen Sprouse divattervezőt és művészt a márka 2001-es tavaszi–nyári kollekciójának megtervezésére. Sprouse a nyolcvanas évek egyik úttörőjének számított az Egyesült Államokban, a belvárosi kifinomultságot ötvözte a kreációiban a punk és a pop érzékenységével – írták róla akkoriban. Graffitiszerű, nagy mintái nagy sikert arattak a Louis Vuitton-kedvelők körében, és az akkori együttműködés azután megágyazott számos újabb kollaborációnak a divat világában – idézi fel a Financial Times cikke.
Ma már nem ritka, hogy az olyan divatházak, mint a Balenciaga vagy a Zegna együtt dolgoznak művészekkel, celebekkel, influenszerekkel, sőt a korábban versenytársként egymásra tekintő márkák nem egy esetben lépnek partnerségre.
Jó példa erre a közelmúltból a Versace és a Fendi összeborulásából létrejött Fendace kollekció.
A Capri Holding tulajdonában lévő Versace és az LVMH-hoz tartozó Fendi múlt év szeptemberében mutatta be a különleges kollekciót, míg a Balenciaga és a Gucci valamivel korábban már előrukkolt a Hacker Project névre keresztelt együttműködésükkel – bár utóbbiaknál mindkét márkánál a Kering az anyacég.
Mindkét esetben a két fél beleszőtte és újragondolta a másik jellemző motívumait és logóját a saját terveibe.
Ez gyakorlatilag mindent elmond arról, hogy hogyan változik a divat világa napjainkban
– idézi a Financial Times cikke Robert Burke divatipari szakértőt. „A tervezők felismerték, hogy hogyan tudják a legtöbbet kihozni az ilyesfajta együttműködésekből.”
Alapjában véve ezek a partnerségek ügyes marketinghúzásnak tekinthetők olyan brandek esetében, amelyek nagyjából azonos szinten állnak mind ismertségi, mind gazdasági szempontból. Érdekesebbek azonban azok a példák, amikor ismert divatházak feltörekvő dizájnereknek adnak lehetőséget: 2020 novemberében például Rui Zhou kínai tervező készített egy rövidfilmet, amely egy varázserővel bíró, smaragdszemű nyúlról szólt, a főszereplőt és a kisfilm többi állatszereplőjét modellek játszották, akik Zhou kreációit viselték. Mindez azonban nem jöhetett volna létre a Gucci nélkül, Zhou ugyanis a 15 fiatal tervező egyike volt, akiket az olasz divatház támogatott 2019-ben, hogy az egyhetes digitális filmfesztiváljukra, a GucciFestre rövidfilmeket készítsenek.
A fesztivál után egy évvel, tavaly szeptemberben hozta létre a divatmárka a Gucci Vault elnevezésű platformját, ahol a 15 kiválasztott tervező termékei – vintage Gucci darabokkal együtt – megvásárolhatók. A Gucci megosztja az adatbázisát más tervezőkkel, akiknek a munkáit így az ismert brand is fémjelzi, a tervezők munkái Gucci termékekkel együtt kerülnek bemutatásra, így egyre inkább elmosódik a két márka közötti határvonal. Ez talán a legmarkánsabb példa arra, hogy hogyan válnak a luxusmárkák, amelyek korábban uralták a piacokat és zárt rendszerben működtek, egyre nyitottabbá.
A Gucci nem az egyetlen, amelyik felkarolja a fiatal tervezőket. A milánói divathéten idén februárban a Dolce & Gabbana egy 2020-ban bemutatott dél-koreai márka, a Miss Sohee alapítóját, Sohee Parkot hívta meg,
hogy tervezőműhelyében olyan anyagokból készítsen kollekciót, amelyeket az olasz cég már nem használt, ám itt új értelmet nyertek. Ugyanezen eseményen a Valentino is feltörekvő tehetséget patronált, míg Giorgio Armani már 2013-ban meghívott fiatal milánói tervezőket a divathét alkalmából saját show-jára.
Ezek a kezdeményezések nem is jöhetnének jobbkor az ígéretes kezdő tervezőknek. A top luxusmárkák a független tervezők kárára növelték piaci részesedésüket a pandémia alatt, és ezek az együttműködések jó lehetőséget kínálnak a kisebbeknek a fejlődésre.
A nagy divatházaknak természetesen jelent némi reputációs kockázatot az, hogy kisebb, némely esetben teljesen ismeretlen márkáknak kölcsönzik a nevüket. Így felmerül a kérdés, hogy akkor valójában mi is a hasznuk ebből az egészből? Nem más, mint a jó megítélés.
A millenniumi és a Z generáció tagjai egyre inkább megnézik, milyen cégtől vásárolnak,
és többet számít nekik az, hogy egyetértsenek egy adott márka értékeivel, mint maga a termék vagy a brand marketingkampánya. Az a szempont sem utolsó, hogy egy-egy ígéretes kezdő tervező a későbbiekben bekerülhet a nagy divatházak „házi” divattervezői közé, így mindkét fél jól járhat az együttműködéssel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.