BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Istanbul,,Istanbul,Turkey,-,12,01,2022:,Msi,Gaming,Trio
Istanbul, Istanbul Turkey - 12 01 2022: MSI Gaming Trio Nvidia Geforce RTX 4090 gaming graphics card in livingroom. Modern desktop pc hardware components for build and upgrade.

Hiába a legújabb grafikus kártyák, a játékosok többsége az olcsó és régi eszközöket használja

A Steam statisztikái alapján a játékosok többsége megelégszik a régebbi grafikus kártyákkal, pedig már kapható az Nvidia RTX 4000 széria, míg a 3000-es GPU-k két éve elérhetők. A jelenség gazdasági okokkal magyarázható, mivel a régi kártyák olcsóbban beszerezhetők, és kompromisszumokkal, de használhatók.

Egy közel négyéves videókártya, az Nvidia GTX 1650 a legnépszerűbb a játékosok körében, a gamerek 6,27 százaléka használta janurában, vagyis hosszú idő óta nem tudják letaszítani a trónról – derül ki a Steam legfrissebb hardver- és szoftverfelméréséből.

Istanbul,,Istanbul,Turkey,-,12,01,2022:,Msi,Gaming,Trio
Istanbul, Istanbul Turkey - 12 01 2022: MSI Gaming Trio Nvidia Geforce RTX 4090 gaming graphics card in livingroom. Modern desktop pc hardware components for build and upgrade.
Ez a legerősebb és legdrágább videókártya, de a többség inkább az olcsóbb és régi eszközöket használja.
Fotó: Shutterstock

Mindez gazdasági okokkal magyarázható: a GTX 1650 ugyanis olcsóbb a legújabb kártyákhoz képest, Magyarországon 65 ezer forintért is beszerezhető újonnan.

A Steam minden hónapban közli a hardverekről szóló statisztikákat, és bár nem minden gamer használja a platformot és a digitális áruházat, messze a legnépszerűbbnek és legnagyobbnak számít, így jól jelzi a trendeket. A második helyen 5,28 százalékkal a közel hétéves GTX 1060 áll, amelyet már csak a használtpiacon lehet megvásárolni 50 ezer forint alatt.

A harmadik helyen viszont változás állt be: az RTX 3060 laptopokba szerelt verziója áll ott 4,47 százalékkal, az ötödik helyről ugrott előre. Ez a GPU 2021 elején jelent meg, vagyis nem a legújabb hardver, de a többéves kártyákhoz képest frissnek mondható. A 2019 eleje óta megvásárolható RTX 2060 a lista negyedik helyén található 4,37 százalékkal, míg az ötödik GTX 1050 Ti (4,35 százalék) szintén őskövületnek számít. A hétéves videókártyához csak használtan lehet hozzájutni, 30–40 ezer forint között.

A néhány hónapja piacon lévő, legfrissebb és legerősebb RTX 4000-es kártyák használata 1 százalék alatt van, miközben 8-9 éves matuzsálemek is előfordulnak néhány százalékos arányban.

Ennek okát nem nehéz kitalálni: a régebbi GPU-kat használtan és újonnan is olcsóbban lehet beszerezni, ezzel szemben az egyik legerősebb VGA, az Nvidia RTX 3070 Tihoz 300 ezer forint felett juthatunk hozzá újonnan, az izmosabb kártyákhoz pedig még mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni. Például az RTX 4080 több mint félmillió forintba kerül. A Steam statisztikáiból megtudhatunk más érdekességeket is: a felhasználóik több mint kétharmada Intel processzort használ, és csak a maradék a rivális AMD-t, míg a videókártyák terén az Nvidia megoldásait 75 százalék választotta, az AMD 15,3 százalékával szemben, a fennmaradó rész pedig dedikált kártyával próbálkozik. Az is kiderült, hogy a Windows 11 egyre népszerűbb, bár a többség (63,46 százalék) még mindig a Windows 10-et használja.

Mi a videókártya?

A videókártya (más néven grafikus kártya, VGA, sokszor tévesen GPU) a PC és a laptop megjelenítésért felelős fő alkotórésze. Feladata, hogy a számítógép által küldött képi információkat feldolgozza, és a monitor számára értelmezhető analóg jelekké alakítsa. Leegyszerűsítve: ennek az eszköznek köszönhetjük, hogy a képernyőn látható valami.  

Gyakran lehet találkozni az integrált és a dedikált grafikus kártyákkal. Az előbbi az alaplapon található, az utóbbi egy különálló egység. A dedikált jóval erősebb és drágább az integráltnál, alapvetően játékok futtatásához, kriptobányászathoz és a grafikusok munkájához szükséges. Egyszerűbb feladatokhoz (böngészés, filmnézés) elég az integrált videókártyával felszerelt laptop és PC.

Növekedés előtt áll a világ legnagyobb videójáték-piaca, de vannak még buktatók

Kína véget vetett a szigornak a tech szektorban, és enyhített a videójátékokat gúzsba kötő szabályokon is. Elemzők szerint a világ legnagyobb gamingpiaca növekedés előtt áll, de azért akad néhány hátráltató tényező is. Például Peking szigorúan ellenőrzi a játékok tartalmát, és korlátozza a 18 év alattiak játékidejét.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.