Drasztikusan emelkedtek a szórakoztató események árai az Egyesült Államokban. A jelenség akkora mértéket öltött, hogy az elemzők már nevet is adtak neki: az angol „funflationt”, amely a szórakozás (fun) és az infláció (inflation) szavak összevonása.
A megkérdezett amerikaiak csaknem 60 százaléka visszavágta a szórakozásra szánt költségvetését idén az emelkedő költségek miatt
– derült ki a The Wall Street Journal és a Credit Karma ezer fős, szeptemberi kutatásából.
A válaszolók 37 százaléka azt nyilatkozta, hogy képtelen lépést tartani a jegyárak emelkedésével, míg 20 százalék annyira elkötelezett a kedvenc szórakozása mellett, hogy akár adósságba is verné magát miatta. A megkérdezettek negyede (26 százalék) egyáltalán nem költ szórakozásra, ami meredek emelkedést mutat a Covid–19-járvány előtti 16 százalékról.
Tavaly a belépők és az élő események egyéb költségei gyorsabban emelkedtek, mint az élelmiszerek, a benzin és más alapvető élelmiszerek árai a Bureau of Labor Statistics Consumer Expenditures Survey szerint. A tendencia pedig idén folytatódott.
Kiemelkedő példa Lionel Messi esete. Miután a focista csatlakozott a Major League Soccerhez, az Inter Miami CF mérkőzéseire szóló jegyek ára 30 dollárról 255 dollárra ugrottak.
A kiskereskedelmi forgalomról szóló legfrissebb jelentés szerint a boltokban, az interneten és a vendéglátásban is a vártnál nagyobb mértékben, 0,7 százalékkal nőttek a kiadások szeptemberben havi szinten. Az adatok azt mutatják, hogy a fogyasztók továbbra is költenek árukra és élményekre.
Az amerikaiak idén mintegy 95 milliárd dollárt költöttek szórakozásra, úgymint mozira, a koncertekre és sporteseményekre a hivatalos augusztusi adatok szerint. Ez 23 százalékkal több, mint tavaly egész évben, és 12,5 százalékkal magasabb, mint 2019-ben. A vidámparkokban, a kempingekben és a kapcsolódó szolgáltatásokra elköltött kiadások idén 79,9 milliárd dollárt érnek el, ami 3,4 százalékos növekedés a tavalyihoz, és 6,2 százalékos növekedés 2019-hez képest.
Az élőzene különösen sokat drágult, mivel a lezárások feloldása után hirtelen nagy lett rá a kereslet. Az árak növekedésében továbbá szerepet játszik még a közösségi média marketingereje és a popzene globalizálódása is, azaz az, hogy különböző országok képviselői a világ másik felén is turnéznak.
Észak-Amerikában idén nyáron egy átlagos koncertjegyár 120,11 dollárba, átszámítva 43 680 forintba került.
Ez az ár a tavalyinál 7 százalékkal, míg a 2019-esnél 27 százalékkal magasabb a Pollstar szerint.
Taylor Swift koncertjeire átlagosan 254 dollár (92 400 forint), az Eagles előadásaira 239 dollár (86 980 forint), míg Bruce Springsteen fellépéseire 226 dollárba (82 250 forint) kerültek a jegyek.
A koncertpiac óriási fellendülését mi sem mutatja jobban, hogy idén világszerte az öt legnagyobb bevételű turnézó Taylor Swift, Bruce Springsteen, Harry Styles, Elton John és Ed Sheeran fejenként több, mint 100 millió dollárt zsákoltak csak az első félévben. A Pollstar adatai alapján ezt a bevételt csupán 1-2 előadó érte el az elmúlt húsz évben.
A Facteus 16 szórakoztatóipari szolgáltató elmúlt három és fél éves adatai elemezte, köztük a Ticketmasterét, vidámparkokét és moziláncokét. A piackutatócég megállapította, hogy az élő eseményekre jegyet vásárló kártyatulajdonosok aránya több mint 10 százalékkal csökkent, ami arra utal, hogy a pandémia előtti időszakhoz képest kevesebben költenek ilyen rendezvényekre – de többet.
Tehát a jegyárak drágulása akkora mértékű volt, hogy kevesebb eladott belépőből származott magasabb bevétel.
Taylor Swift koncertfilmje letarolta a mozikat a hétvégénKorábban ugyan azt mondtuk, hogy az október a horrorfilmek hónapja a mozikban, de úgy látszik, hogy a popszakma ránk cáfolt. Világszerte Taylor Swift koncertfilmjére, a The Eras Tourra ültek be a legtöbben ezen a hétvégén. A mozibevételek 70 százalékát tette ki az amerikai popsztár a három nap alatt. A 128 millió dolláros debütálása után a következő legnézettebb film csak 11 milliót tudott összekalapozni péntektől vasárnapig. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.