Az indiai városlakók annyira lecsökkentették fogyasztásukat, ami már a gazdaságnövekedést is veszélyezteti. Mindenből visszavettek: kevesebbet esznek gyorséttermekben, és kevesebb édesség is fogy.
A világjárvány vége óta India gazdasági növekedését nagyrészt a városi fogyasztás vezérli, azonban ez most megváltozni látszik.
Van ennek azonban egy felső vége – a nagy költés kimegy a divatból. Emellett középosztály sem jár már annyit étterembe
– mondja Suresh Narayanan, a Nestlé India elnöke. Nem hivatalos adatok szerint
a középosztály teszi ki India lakosságának harmadát.
Mind politikailag, mind demográfiailag meghatározó csoport, Narendra Modi miniszterelnök idei gyengébb választási eredményéért is a középosztályt okolják.
Ázsia harmadik legnagyobb gazdasága várhatóan 7,2 százalékkal nő a jövő márciusban záruló pénzügyi évben.
Az eddigi optimista előrejelzéseket azonban egyre pesszimistább prognózisok váltják fel.
A városi fogyasztás kétéves mélyponton van, a Citibank mutatója a bérek alakulását, a repülőjegy-foglalásokat és az üzemanyag-eladásokat is monitorozza.
Samiran Chakraborty, a Citi vezető indiai közgazdásza szerint a megtakarítások is csökkentek, és a személyi kölcsönöktől is elfordultak.
Sok mindent megmagyaráz, hogy
az átlagos infláció 5 százalék körül alakult, de az élelmiszer-infláció a 8 százalékot is elérte az elmúlt évben, októberben ugyanakkor – a rossz termés miatt – az élelmiszerár-index csaknem 11 százalékra ugrott.
A múltbéli adatok szerint az ünnepi időszakban, azaz augusztustól novemberig 15 százalékkal nőnek a kiskereskedelmi eladások, idén azonban gyakorlatilag „semmi sem történt”.
A több állami beruházás a keresletet is támogathatja – mondta Rahul Bajoria, a Bank of America indiai részlegének vezetője.
„Ha az állami kiadások beindulnak, annak valószínűleg a lakossági fogyasztási kiadásokra is van multiplikátor hatása” – mondta Bajoria, aki 6,8 százalékos GDP-növekedést vár a jelenlegi pénzügyi évben.
Egyesek kevésbé optimisták, a Citi és az IDFC First Bank közgazdászai szerint a július–szeptemberi negyedévben a GDP-növekedés elmarad a jegybank által előre jelzett 7 százaléktól a lassabb városi fogyasztás miatt.
A növekedés leállt a nagyvárosokban, a kisebb városok és a vidék azonban továbbra is húz
– mondta a Hindustan Unilever vezérigazgatója, Rohit Jawa. Egyaránt csökkent az értékesítés a McDonald’s, a Burger King, a Pizza Hut és a KFC éttermeiben. Az emberek jönnek, de olcsóbb ételeket választanak – panaszkodott a Burger King láncot üzemeltető cég vezérigazgatója. „A jó ajánlatok és a kedvezmények egyaránt előtérbe kerültek” – mondja a 37 éves Avinash Crasto, a mumbai marketing- és értékesítési vezető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.