A NASA megnyitotta az utat a csendesebb szuperszonikus repülőgépek új generációja előtt, több évtizedes kutatás eredményeként megalkotta az X-59 nevű új repülőgépet, amelyet pár napja lepleztek le – írta a CNN Travel. A repülőgépet a fővállalkozó, a Lockheed Martin Skunk Works tervezte és építette a kaliforniai Palmdale-ben, a NASA 247,5 millió dolláros szerződése alapján.
„Néhány év leforgása alatt az ambiciózus koncepciótól a valóságig jutottunk. A NASA X-59-es modellje segít megváltoztatni utazásainkat, sokkal rövidebb idő alatt közelebb hozva minket egymáshoz” – fogalmazott Pam Melroy, a NASA adminisztrátorhelyettese.
Hozzátette:
Lényegesen halkabb lesz, mint a Concorde vagy bármely más, jelenleg létező szuperszonikus repülőgép.
A gép rendkívül hosszú – csaknem 100 láb (30,5 méter) – és vékony, míg a szárnyfesztávolsága mindössze 29 láb (8,84 méter); az orra körülbelül egyharmada a teljes hosszának.
A repülőgép okozta zaj távoli mennydörgésnek tűnhet a láthatáron, vagy mintha valaki becsukná az autó ajtaját a sarkon – mondta Craig Nickol, a NASA főhadiszállásának vezető tanácsadója, utalva arra, hogy a típus korántsem olyan hangos, mint szuperszonikus társai.
Hogyan megy végbe a hangrobbanás?Amikor egy repülőgép szubszonikus sebességgel halad, az általa keltett hanghullámok minden irányba terjedhetnek; szuperszonikus sebességnél azonban a repülőgép elhagyja a saját hangját, a hanghullámok összenyomódnak és egyetlen lökéshullámmá egyesülnek. Emlékezetes élmény marad, amikor ez az erősen sűrített lökéshullám találkozik az emberi füllel. |
Az X-59 formáját úgy tervezték, hogy megakadályozza a lökéshullámok összeforrását, ehelyett szétterülnek, a stratégiailag elhelyezett aerodinamikai felületek segítségével. A motor a gép tetején van, ami megakadályozza, hogy a lökéshullámok elérjék a talajt. Ennek eredményeként a NASA úgy véli, hogy az X-59 csak 75 decibel hangot produkál szuperszonikus sebességgel, szemben a Concorde 105 decibelével.
A várakozások szerint az X-59 a hangsebesség 1,4-szeresével, azaz 925 mérföld (megközelítőleg 1500 kilométer) per órával repül majd – részletezi a CNN Travel összefoglalója.
Idén kezdődik a program lényegi része: tesztrepülést hajtanak végre több mint fél tucat lakott terület felett, szerte az Egyesült Államokban, ennek során felmérik a hangrobbanás szintjét.
A NASA úgy véli, hogy a szabályozás megváltoztatása megnyitná az eget a szuperszonikus repülőgépek új generációja előtt, amelyek most nem repülhetnek számos útvonalon – például New York–Los Angeles között –, és a repülési idő nagyjából a felére csökkenne.
Az azonban még nem ismert, hogy ezek a repülőgépek milyenek lesznek, és ki építi majd meg őket, mert az X-59 csupán technológiai bemutató példány.
Egy szuperszonikus repülésre alkalmas, alacsony szárnyú kereskedelmi repülőgép jövőbeli terve minden bizonnyal más lesz, mint ez, bár néhány tervezési elem közvetlenül átültethető – mondta Craig Nickol. A vezető tanácsadó itt utalt a gépmadár kinyújtott orrára, néhány repülésvezérlő rendszerre és az X-59 egyedülálló eXternal Vision rendszerére, amely nagy felbontású kijelzőket biztosít a pilóták számára, a repülőgép áramvonalas orra miatt előrenéző ablak hiányában.
A fejlesztők egyik hosszú távú célja az, hogy a nagy sebességű utazásnak ezt a formáját széles körben elérhetővé tegyék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.